Dagens bild eller detta hände idag

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5014
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Patrik »

Detta hände min sambo idag..
PhotoNote_wp_ss_20180307_0001 (3)_1195.jpg
Moms på 67 öre å avgift på 75:-. :roll:

/ P
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Jag undrar hur många ej utlösta paket som "posten" har liggandes?
Men, jag tror inte att det är nå't problem, de lyckas ju slarva bort tusen o åter tusentals paket per år.
Det är väl bara att utveckla det fenomenet något, så får de inget berg av outlösta försändelser.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Hynboholm »

Postnord får öppna en "KVD-auktionssajt" och sälja överblivna paket varje månad...
HSE
Inlägg: 5559
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Det där är ju bara nytt för dem som fått paketen via postnord. Senast jag köpte från Kina och det kom vi DHL fick jag betala runt 150 sek extra för hantering och tull/moms på en vara som innan kostat mig 350 sek. Så på tiden att PostNord täppte till det kryphålet jämfört med övriga speditörer...
HSE
Inlägg: 5559
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Lite mer om bestämmelserna här. https://www.expressen.se/brandstudio/po ... ya-momsen/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

DHL har alltid(?)varit noga med momsen o ev tullavgift.
Postnord har ju faktiskt bara skitit i det?
Men, det är väl faktiskt så att mottagaren ÄR skyldig att betala in moms ÄVEN om fraktaren inte skötte det?
Som sidospår, i Danmark kallas det PestNord...
Ett ganska träffande namn som de genom sin bristande service ärligt förtjänat!

Nivån på avgiften finner jag i högsta laget, känns som en stabil inkomskälla för en tämligen begränsad arbetsuppgift?
HSE
Inlägg: 5559
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Probemet med en enhetsavgift är att den slår hårt i kronor för ett billigt inköp så man får slå ihop inköpen till större summa eller strunta i det. Men det är ju så alla speditörer gör så begära att PostNord skulle göra på ett annat sätt är nog inte rimligt. Särskilt som EU avtalet med Kina gör att PostNord förlorar pengar på varje paket från Kina...
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5014
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Patrik »

HSE skrev:Det där är ju bara nytt för dem som fått paketen via postnord. Senast jag köpte från Kina och det kom vi DHL fick jag betala runt 150 sek extra för hantering och tull/moms på en vara som innan kostat mig 350 sek. Så på tiden att PostNord täppte till det kryphålet jämfört med övriga speditörer...
Jag har fått betala avgift för paket från Kina som jag har fått med Postnord för 2-3år sedan, paketet var något mindre än en skokartong och var fyllt med LED arbetsstrålkastare, även en 52" LEDramp åkte jag på avgifter på fast det var någon annan speditör än Postnord.

Nästa köp på eBay får nog bli något gånger 10 och sedan sälja det man inte behöver så man kan gå jämnt ut iaf.

Mvh Patrik
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av billykid »

Hmm har köpt säkert 50 saker via Tyska eBAy.de från China, en gång tog det för lång tid då jag köpte en Indorkator klocka/vipp.
Maila säljare att jag ej fått klockan. Får klocka Nr.1 senare 2 dagar efter mailet. En veckan till från jag en till klocka Nr.2.

Tja det är väl oki doki... :D
HSE
Inlägg: 5559
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Var hos tandläkaren i dag då jag kände av en tand. Visade sig att den fått en spricka och inte kan räddas :cry: Får dra ut den nästa måndag och sedan blir det att operera in två titanskruvar och få två nya tänder på dem så småningom.Två för att jag redan saknade tanden bakom denna så det är lika bra att fixa hålet... Kommer att göra ont både i käken och plånboken men vad göra :shock:
HSE
Inlägg: 5559
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Kallt och blåsigt. Råbocken är nu halvtam och fått tre äpplen av mig i dag, han väntar medan jag öppnar fönstret och slänger ut ett äpple... Tur jag har de delar av trädgården med odlingar inhägnade annars hade vi inte fått mycket själva :wink:
P2060595.JPG
.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av billykid »

Detta hände en dag...ett snöras från taket har dragit ner stegen till skorstenen. Enligt nyheterna så väger 1.kubik
blötsnö ca. 400 kg. Räknade att det rasat ner ca. 16 ton från mitt tak i ett ras....Lovar att det låter bra duktigt...

Så har lagat taket, satt dit nya tegel pannor..... :( ..Taket är sop rent på södersidan... :D
Bilagor
sno_ras_2018.001.jpg
sno_ras_2018.002.jpg
sop_rent_tak.jpg
HSE
Inlägg: 5559
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Blötsnö är tungt, för en del år sedan rasade mitt veranda tak när jag satt och fikade innan jag skulle ut och skotta det :shock: Mittbalken knäcktes av tyngden, lika bra att jag inte hann ut och börja jobba på det, hade jag kommit i vägen för denna vikt kunde det slutat illa...
HSE
Inlägg: 5559
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Stryker runt lite Tranor hos mig, väntar väl på att det skall bli varmare och mindre snö norrut...
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av billykid »

HSE skrev:Blötsnö är tungt, för en del år sedan rasade mitt veranda tak när jag satt och fikade innan jag skulle ut och skotta det :shock: Mittbalken knäcktes av tyngden, lika bra att jag inte hann ut och börja jobba på det, hade jag kommit i vägen för denna vikt kunde det slutat illa...
.
.
Blöt snö är tungt....men peppar peppar vad det smälter bort fort nu.... mistick_yes.gif ..Nu må det bli en vårflod utan dess like tror jag iaf.... :!: :!:
tycker synd om dom som kommer att bli drabbade nu.....med södra del av dalaälven med en svår mygg plåga i sommar troligt viss... :cry:
Skriv svar