EKF 80cc. Testar drevningen inför Topspeed!

Egna filmer och ex. Youtube klipp
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

EKF 80cc. Testar drevningen inför Topspeed!

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Testar drevningen inför Topspeed, så man har en hum vart man ska ligga. Just nu har jag 12/30 på 17 tum. Skulle tro den orkar med 13/30 då den varvar ur 4:an ganska lätt, för strax innan kameramannen är det en liten uppförsbacke!

http://www.youtube.com/watch?v=GLsyzO4vcGY

Det här är moppen om någon undrar.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur fort gick det nu då? :cop: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Hur fort gick det nu då? :cop:

Hade ingen mätare, och på 11000rpm, 12/30, 17 tum, ska ge 97km/h. :P <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Verkade ju gå riktigt bra , klarar nog mer drevning, sen kommer motvinden i Malmby , och då kan man lika gärna :offtobed: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är även en liten uppförsbacke där kameramannen står, så tyngre drevningen blir det!

Och då kommer motvinden på malmby ja... :snooze: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:clapping: Gick riktigt bra! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Re: EKF 80cc. Testar drevningen inför Topspeed!

Inlägg av Patrik »

Rexxy skrev:Testar drevningen inför Topspeed, så man har en hum vart man ska ligga. Just nu har jag 12/30 på 17 tum. Skulle tro den orkar med 13/30 då den varvar ur 4:an ganska lätt,
Topspeed är 15maj ?

Hur många Pferdestärke ger en sådan där 80cc i orört skick ?

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Re: EKF 80cc. Testar drevningen inför Topspeed!

Inlägg av Rexxy »

Patrik skrev:
Rexxy skrev:Testar drevningen inför Topspeed, så man har en hum vart man ska ligga. Just nu har jag 12/30 på 17 tum. Skulle tro den orkar med 13/30 då den varvar ur 4:an ganska lätt,
Topspeed är 15maj ?

Hur många Pferdestärke ger en sådan där 80cc i orört skick ?

Mvh Patrik
Precis, den 15 maj på malmby!

Jag tror den ska ha 17 kataloghästar med 21mm förgasare. Men räkna med 10+ ärliga iallafall. Jag kör bara med 20mm Dellorto och jamarcolrör.

Sura kör ju 116km/H med "samma" trim. Ända skillnaden är att han har en 24mm förgasare och bättre pipa.
(Att han kör med en lättviktsmoppe med lägre luftmotstånd räknar vi inte med :roll: ) <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men visst klarade Sura 114 km/h med vanlig F50 ram ?

jag har likadan ljuddämpare som han + 28 mm förgasare , men jag kommer att vara nöjd om jag klarar 100 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

S_Compakt skrev:Men visst klarade Sura 114 km/h med vanlig F50 ram ?

jag har likadan ljuddämpare som han + 28 mm förgasare , men jag kommer att vara nöjd om jag klarar 100
Jo, jag tror han gjorde det. Men det får han själv uttala sig om! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har kört 105 med min gat F50 som är allt annat än lätt, och 116 med räsern.
På räsern slår jag i 4:an kring 90 blås och sen är det bara att krypa ihop och hålla i sig 8)

Dock väger ju piloten lite för mycket, så med Rexxy på den så lär det nog gå undan riktigt :cool2: <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul Rexxy, det lät bra.
För min del börjar jag komma till kanten av träsket. :wink:
Det är för mycket pulver för att 5 lameller med blästrade plåtar skall hålla i :roll: Men en extra plåt så vart det grepp. Jag fick ändra vinkeln på skvitcen och nu slutade den nypa. Nu skall jag strypa lågfartsmunstycket så den inte surar på delgas.
Sedan får vi väl åka ikapp :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg bra ut!!!

Men ska du inte ha ett annat bakdäck, ett smalare typ 2.50-2.75 med ett "snällare" mönster.

Kommer ihåg när jag körde Rd125lc på på 80-talet och satte på ett ngt för brett däck så tappade jag direkt 5km/h i toppfart.

Hade Allspeed-pipa och något "power-jet" kit 8) till förgasaren, 150km/h enligt mätaren och GARANTERAT 128km/h enl. Polisens klockning på 90väg... :crockedsmile: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Sura skrev:Jag har kört 105 med min gat F50 som är allt annat än lätt, och 116 med räsern.
På räsern slår jag i 4:an kring 90 blås och sen är det bara att krypa ihop och hålla i sig 8)

Dock väger ju piloten lite för mycket, så med Rexxy på den så lär det nog gå undan riktigt :cool2:
Vikten påverkar inte toppfarten någon nämnvärt mycket. Eller som en kompis till mig säger."Sanningen med en modifikation". Då vikten inte påverkar rullmotståndet, så går det lika fort om två personer med samma kroppsform åker på samma moped. Även om den ena väger 20kg mer.

Men, en person som väger 20kg mer. Har oftast större frontarea (Magen t,ex), och där spelar luftmotståndet in.

Fast det vet du väl om? :P

Conrad Engström skrev:Kul Rexxy, det lät bra.
För min del börjar jag komma till kanten av träsket. :wink:
Det är för mycket pulver för att 5 lameller med blästrade plåtar skall hålla i :roll: Men en extra plåt så vart det grepp. Jag fick ändra vinkeln på skvitcen och nu slutade den nypa. Nu skall jag strypa lågfartsmunstycket så den inte surar på delgas.
Sedan får vi väl åka ikapp :roll:
Jag trimmar ju för att dra dig och Sura. :wink:
Lamellerna i din motor är ju jättesmå? Liten area för kopplingen att greppa. Dock att den slirar med din cylinder förvånar mig inte!

Jag ska snart slänga på 28mm förgasare, så jag kommer snart in i träsket igen! Och jag kör just nu på 0,70 squisch.
fatchance skrev:Såg bra ut!!!

Men ska du inte ha ett annat bakdäck, ett smalare typ 2.50-2.75 med ett "snällare" mönster.

Kommer ihåg när jag körde Rd125lc på på 80-talet och satte på ett ngt för brett däck så tappade jag direkt 5km/h i toppfart.

Hade Allspeed-pipa och något "power-jet" kit 8) till förgasaren, 150km/h enligt mätaren och GARANTERAT 128km/h enl. Polisens klockning på 90väg... :crockedsmile:
Poängen med att köra med denna F50 med EKF, är för att jag vill åka 100+ med en gatmoppe! Alltså komplett moped med "vägstandard"

Jag körde ju 103 med denna motor på topspeed i höstas. Och då med en "sprinterram". Totalt vikt c;a 55kg tankad och klar.

Bild

Fast jag har ju ett 2.50 däck liggandes.. får se om jag orka montera på det! Ska ju snickra 2 rör till. En kopia av Athena 80cc rören, och en uträknad pipa på 11000rpm.

Sen vet jag inte om du tänkte på det, men ett bredare däck brukar också ha lite större omkrets. Så det kunde varit så enkelt att utväxlingen blev för tungt! Men ett bredare däck har ju större luftmotstånd. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

Sura skrev:Jag har kört 105 med min gat F50 som är allt annat än lätt, och 116 med räsern.

Dock väger ju piloten lite för mycket, så med Rexxy på den så lär det nog gå undan riktigt :cool2:
okej , känns tyngre då att sikta på 100 (själv 119kg)
Men det gäller iofs att ha det lilla extra "flaxet" <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar