Sachsmotorn - the resurection
-
- JanneHagnell
- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nu är ny kolv beställd, i alla fall. Den kommer att gå samma väg som kröken i julas: Direkt till min fru som får äran att slå in den och ge mig den i födelsedagspresent!
<!-- </EdIndex> --></div>
Aha, den!Nymans2013 skrev:505 är en nyare Sachsmotor som har cylindern horisontalt monterad. Du ska ha en vanlig 38mm Sachs kolv
Nu är ny kolv beställd, i alla fall. Den kommer att gå samma väg som kröken i julas: Direkt till min fru som får äran att slå in den och ge mig den i födelsedagspresent!

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tips: Kolla ALLTID att kolvringarna (lösa) ryms i cylindern. Du ska ha ett spel på ca 0,05-0,10 mm i gapet där ringarna möts. Är det för tight rekommenderar jag dig att bryna/slipa ändarna tills rätt spel uppnås. Är avståndet för tight riskerar du en skärning eftersom ringarna blir varma före cylinder vilket gör att dom expanderar innan cylindern svällt... <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->YES, ladies and gentlemen, WE HAVE IGNITION! 
Idag fick jag den nya kolven i födelsedagspresent (min fru hade ingen aning om vad hon gav bort...
) och ikväll monterade jag den. Tog till mig tipset att montera kolven i cylindern först och med de nya kolvringarna var det ju en barnlek att trycka in kolven i loppet! Kolvbulten satt instucken som ett naturligt stopp och sedan var det bara att trä hela paketet på vevstaken och skjuta i kolvbulten, trycka ner cyllen och bulta den. 
Sedan kom topplocket på plats och jag pytsade lite olja i cyllen och drog runt för att se att allt gick bra, vilket det gjorde, och jag monterade stiftet. Men sedan kunde jag inte hålla mig längre: Upp med kolven och i med startgas genom insugningshålet och snärtigt drag på kicken: VROOOOM!!!!!

När rökmolnet i garaget skingrat sig monterade jag raskt ihop delarna jag samlat på mig till förgasaren och med denna nästan komplett (saknar tomgångsskruv, och så är ju huset borrat och ska så småningom bytas) åkte den på plats. Jag har ju tidigare rengjort cylindern och toppen och nu även oljat dessa för att stoppa rosten. Visst, det är inte värmetålig färg men på cyllen lär det nog bränna in, hur toppen blir får vi se. Just nu ser motorn bruksigt fräsch ut, i alla fall!
Nästa steg är att montera motorn i min motorvagga för riktig PROVSTART!

Idag fick jag den nya kolven i födelsedagspresent (min fru hade ingen aning om vad hon gav bort...

Sedan kom topplocket på plats och jag pytsade lite olja i cyllen och drog runt för att se att allt gick bra, vilket det gjorde, och jag monterade stiftet. Men sedan kunde jag inte hålla mig längre: Upp med kolven och i med startgas genom insugningshålet och snärtigt drag på kicken: VROOOOM!!!!!

När rökmolnet i garaget skingrat sig monterade jag raskt ihop delarna jag samlat på mig till förgasaren och med denna nästan komplett (saknar tomgångsskruv, och så är ju huset borrat och ska så småningom bytas) åkte den på plats. Jag har ju tidigare rengjort cylindern och toppen och nu även oljat dessa för att stoppa rosten. Visst, det är inte värmetålig färg men på cyllen lär det nog bränna in, hur toppen blir får vi se. Just nu ser motorn bruksigt fräsch ut, i alla fall!
Nästa steg är att montera motorn i min motorvagga för riktig PROVSTART!

- JanneHagnell
- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->LADIES AND GENTLEMEN, WE HAVE LIFT-OFF!! 
De senaste veckorna har jag hamnat efter med det mesta pga en ofrivillig (men ej otrevlig) extra semester i Skottland till följd av askmolnet. Funderade faktiskt på att köpa en kul gammal brittisk bil o köra hem men jag skulle ju ändå fastnat i färgeköerna vid kanalen...
Nåväl, när mina halsflussjuka barn somnat igår kväll slängde jag upp Sachsmotorn i min hemgjorda motorhållare och monterade spolarburkstank och bränsleslang. I solskenet i dag bar jag ut alltihop, fyllde bensin och kickade – töff, töff...
Sedan inget. 
Tog loss stiftet och det var dyngsurt. För fet blandning? Har inte lyckats hitta gasvajerbiten jag haft liggande för sådana här tillfällen så jag kunde inte hissa trotteln. Dessutom saknar det ställbara munstycket fjäder och vibrerar alltså iväg hela tiden. Kan inte hissa trotteln, hmmm, vad göra?
Äh, jag tar bort den! ![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)
Kick – VROOOOOM!!!!
JAJAMEN, motorn startade och gick, varken på tomgång eller fullvarv, helt utan trottel!
Helt klart behöver förgasaren fixas med men jag har ju ändå inget att stoppa motorn i just nu (Scooteretten går fortfarande bra, peppar, peppar) så det kan jag ta efterhand.
Alltså tanken var ju att sätta motorn i Scooteretten men så fick jag ju fason på Flintan. Har funderat på att bygga en busbil till barnen runt motorn men man ska ju ha tid också...
Kanske börjar bygga en moppe i alla fall, jag har sex år på mig innan stora tjejen fyller 15.
SÅ på motorn står att den är byggd 1962. Har ni förslag på vad som kan vara lämpligt? Crescent ligger ju närmast hjärtat, typ någon av modellerna i Jetlinjen. Men den här motorn satt väl typ i allt möjligt?
Förslag, please!

De senaste veckorna har jag hamnat efter med det mesta pga en ofrivillig (men ej otrevlig) extra semester i Skottland till följd av askmolnet. Funderade faktiskt på att köpa en kul gammal brittisk bil o köra hem men jag skulle ju ändå fastnat i färgeköerna vid kanalen...

Nåväl, när mina halsflussjuka barn somnat igår kväll slängde jag upp Sachsmotorn i min hemgjorda motorhållare och monterade spolarburkstank och bränsleslang. I solskenet i dag bar jag ut alltihop, fyllde bensin och kickade – töff, töff...

Tog loss stiftet och det var dyngsurt. För fet blandning? Har inte lyckats hitta gasvajerbiten jag haft liggande för sådana här tillfällen så jag kunde inte hissa trotteln. Dessutom saknar det ställbara munstycket fjäder och vibrerar alltså iväg hela tiden. Kan inte hissa trotteln, hmmm, vad göra?

![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)
Kick – VROOOOOM!!!!

Alltså tanken var ju att sätta motorn i Scooteretten men så fick jag ju fason på Flintan. Har funderat på att bygga en busbil till barnen runt motorn men man ska ju ha tid också...

SÅ på motorn står att den är byggd 1962. Har ni förslag på vad som kan vara lämpligt? Crescent ligger ju närmast hjärtat, typ någon av modellerna i Jetlinjen. Men den här motorn satt väl typ i allt möjligt?
Förslag, please!

- JanneHagnell
-
Ingen som tycker var motorn skall sitta, jo jag, förslag i hyllan, där har jag mina tvåväxlade. <!-- </EdIndex> --></div>JanneHagnell skrev:Idag hittade jag förstås gasvajern, efter att jag plockat ur motorn ur stativet...Nu satte jag dit den i alla fall så jag (förhoppningsvis...) vet var den är.
Ingen som vill tycka till om vad motorn ska sitta i?
- zappafan
- Forumsponsor
Hör inte på alla trimbö.. hitta en bra ram att sätta den i så...Conrad Engström skrev:Ingen som tycker var motorn skall sitta, jo jag, förslag i hyllan, där har jag mina tvåväxlade.JanneHagnell skrev:Idag hittade jag förstås gasvajern, efter att jag plockat ur motorn ur stativet...Nu satte jag dit den i alla fall så jag (förhoppningsvis...) vet var den är.

Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
-
- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)
Tanken är att på sikt skaffa en ram och låta den bestämma vad det ska bli. Raket är ju lockande, en snygg klassiker, men på ett sätt skulle det vara kul med något mer udda.
Ja, just nu sitter den faktiskt i hyllan - min alltså...zappafan skrev:Hör inte på alla trimbö.. hitta en bra ram att sätta den i så...Conrad Engström skrev:Ingen som tycker var motorn skall sitta, jo jag, förslag i hyllan, där har jag mina tvåväxlade.JanneHagnell skrev:Idag hittade jag förstås gasvajern, efter att jag plockat ur motorn ur stativet...Nu satte jag dit den i alla fall så jag (förhoppningsvis...) vet var den är.
![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)
Tanken är att på sikt skaffa en ram och låta den bestämma vad det ska bli. Raket är ju lockande, en snygg klassiker, men på ett sätt skulle det vara kul med något mer udda.