Men då är ju en "rund" mage bättre än om man har platt mage <!-- </EdIndex> --></div>Rexxy skrev:Men, en person som väger 20kg mer. Har oftast större frontarea (Magen t,ex), och där spelar luftmotståndet in.
Fast det vet du väl om?
EKF 80cc. Testar drevningen inför Topspeed!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med tanke på att magen normalt sett hamnar bakom strålkastare, styre och diverse annat junk som stör luftflödet lär skadan redan vara skedd, luftflödet är turbulent och inte alls likt "fria luften" framför hojen. Ska grejer vara rundade är det bättre att dom sitter längst fram och avleder luften omkring bakomvarande grejer.
För övrigt ska en fartintresserad förare göra sitt bästa för att gömma sig bakom styrkronan, för att få minsta möjliga totala frontarea på hoj + förare. <!-- </EdIndex> --></div>
För övrigt ska en fartintresserad förare göra sitt bästa för att gömma sig bakom styrkronan, för att få minsta möjliga totala frontarea på hoj + förare. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp, vissa gammelmoppar är ju en liten bit på väg med plåtkåpor runt styret men dom har mycket kvar att förbättra. Men kunskaperna om aerodynamik var ju mycket begränsade på 50-60-talet, så moppekåporna var kanske inte avsedda för att underlätta att passera 100km-strecket!
<!-- </EdIndex> --></div>

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Absolut. Men det mest naturliga är ju att börja förbättringarna på samma ställe som luften börjar möta hojen - i framänden alltså.
Skulle vara intressant att se hur mycket toppfart man kan vinna av att göra lite relativt enkla förbättringar av aerodynamiken på en moppe. Får se när pengarna räcker till...
<!-- </EdIndex> --></div>
Skulle vara intressant att se hur mycket toppfart man kan vinna av att göra lite relativt enkla förbättringar av aerodynamiken på en moppe. Får se när pengarna räcker till...

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Vikten lär i vilket fall påverka drevningsmöjligheterna och då givetvis också toppfarten ... <!-- </EdIndex> --></div>Rexxy skrev:Vikten påverkar inte toppfarten någon nämnvärt mycket. Eller som en kompis till mig säger."Sanningen med en modifikation". Då vikten inte påverkar rullmotståndet, så går det lika fort om två personer med samma kroppsform åker på samma moped. Även om den ena väger 20kg mer.Sura skrev:Jag har kört 105 med min gat F50 som är allt annat än lätt, och 116 med räsern.
På räsern slår jag i 4:an kring 90 blås och sen är det bara att krypa ihop och hålla i sig
Dock väger ju piloten lite för mycket, så med Rexxy på den så lär det nog gå undan riktigt
Men, en person som väger 20kg mer. Har oftast större frontarea (Magen t,ex), och där spelar luftmotståndet in.
Fast det vet du väl om?
Jag trimmar ju för att dra dig och Sura.Conrad Engström skrev:Kul Rexxy, det lät bra.
För min del börjar jag komma till kanten av träsket.
Det är för mycket pulver för att 5 lameller med blästrade plåtar skall hålla iMen en extra plåt så vart det grepp. Jag fick ändra vinkeln på skvitcen och nu slutade den nypa. Nu skall jag strypa lågfartsmunstycket så den inte surar på delgas.
Sedan får vi väl åka ikapp
Lamellerna i din motor är ju jättesmå? Liten area för kopplingen att greppa. Dock att den slirar med din cylinder förvånar mig inte!
Jag ska snart slänga på 28mm förgasare, så jag kommer snart in i träsket igen! Och jag kör just nu på 0,70 squisch.
Poängen med att köra med denna F50 med EKF, är för att jag vill åka 100+ med en gatmoppe! Alltså komplett moped med "vägstandard"fatchance skrev:Såg bra ut!!!
Men ska du inte ha ett annat bakdäck, ett smalare typ 2.50-2.75 med ett "snällare" mönster.
Kommer ihåg när jag körde Rd125lc på på 80-talet och satte på ett ngt för brett däck så tappade jag direkt 5km/h i toppfart.
Hade Allspeed-pipa och något "power-jet" kittill förgasaren, 150km/h enligt mätaren och GARANTERAT 128km/h enl. Polisens klockning på 90väg... :crockedsmile:
Jag körde ju 103 med denna motor på topspeed i höstas. Och då med en "sprinterram". Totalt vikt c;a 55kg tankad och klar.
Fast jag har ju ett 2.50 däck liggandes.. får se om jag orka montera på det! Ska ju snickra 2 rör till. En kopia av Athena 80cc rören, och en uträknad pipa på 11000rpm.
Sen vet jag inte om du tänkte på det, men ett bredare däck brukar också ha lite större omkrets. Så det kunde varit så enkelt att utväxlingen blev för tungt! Men ett bredare däck har ju större luftmotstånd.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om vi antar att rullfriktionen (och därmed effekten som krävs för att övervinna den) är linjär mot hastigheten (inte helt sant, men ganska nära) och även linjärt mot vikten...
Och så vet vi att effekten som behövs för att övervinna luftmotståndet är proportionellt mot hastigheten upphöjt till tre - eller på ren svenska, det krävs åtta gånger mer effekt för att övervinna luftmotståndet om man dubblar hastigheten.
Vi antar att en moped som komplett med förare väger 150kg behöver 2hk för att åka i 50km/h, 1hk behövs för rullfriktionen och 1hk för luftmotståndet.
Vi dubblar hastigheten till 100km/h. Det betyder att det behövs dubbelt så mycket effekt för att övervinna rullfriktionen (2hk) och åtta gånger så mycket effekt för luftmotståndet (8hk), alltså totalt 10hk.
Vi lastar fickorna fulla med blytackor så vikten ökar 30kg = 20% ökar rullfriktionen 20% också, givetvis med resultatet att det krävs 20% mer effekt till det - 2,4hk. Luftmotståndet ändras inte, så totaleffekten som behövs är 10,4hk. En totalökning på 4%, eller ungefär ett piss i oceanen i detta sammanhanget - i hastighet representerar det drygt 1km/h.
Om fettot i sadeln böjer sig fram över tanken så gott han kan minskar den totala frontarean rätt rejält, vilket lär höja toppfarten betydligt mer än 1km/h när det rör sig om dessa farter, givetvis under förutsättning att drevningen anpassas så den är optimal i alla ovanstående exempel. Kan motorn inte varva högre kan hojen inte gå snabbare utan högre drevning, oavsett hur lågt luftmotstånd man ordnar... <!-- </EdIndex> --></div>
Och så vet vi att effekten som behövs för att övervinna luftmotståndet är proportionellt mot hastigheten upphöjt till tre - eller på ren svenska, det krävs åtta gånger mer effekt för att övervinna luftmotståndet om man dubblar hastigheten.
Vi antar att en moped som komplett med förare väger 150kg behöver 2hk för att åka i 50km/h, 1hk behövs för rullfriktionen och 1hk för luftmotståndet.
Vi dubblar hastigheten till 100km/h. Det betyder att det behövs dubbelt så mycket effekt för att övervinna rullfriktionen (2hk) och åtta gånger så mycket effekt för luftmotståndet (8hk), alltså totalt 10hk.
Vi lastar fickorna fulla med blytackor så vikten ökar 30kg = 20% ökar rullfriktionen 20% också, givetvis med resultatet att det krävs 20% mer effekt till det - 2,4hk. Luftmotståndet ändras inte, så totaleffekten som behövs är 10,4hk. En totalökning på 4%, eller ungefär ett piss i oceanen i detta sammanhanget - i hastighet representerar det drygt 1km/h.
Om fettot i sadeln böjer sig fram över tanken så gott han kan minskar den totala frontarean rätt rejält, vilket lär höja toppfarten betydligt mer än 1km/h när det rör sig om dessa farter, givetvis under förutsättning att drevningen anpassas så den är optimal i alla ovanstående exempel. Kan motorn inte varva högre kan hojen inte gå snabbare utan högre drevning, oavsett hur lågt luftmotstånd man ordnar... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om skillnaden är drygt 1km på en hoj som går 100 med dom extrakilona så betyder det typ 0,3-0,5 kugg på bakdrevet. Så lite går uppenbarligen inte att dreva om... så särskilt mycket anpassning av drevningen lär man inte behöva göra. Möjligt att man passerar gränsen för vad man kan acceptera när det gäller fel drevning, så man måste dreva om till nästa drevstorlek...
Vikten påverkar dock acceleration som många vet, och hur segt det går uppför backar, så lägre drevning kan ge en trevligare hoj att köra med en större person i sadeln.
<!-- </EdIndex> --></div>
Vikten påverkar dock acceleration som många vet, och hur segt det går uppför backar, så lägre drevning kan ge en trevligare hoj att köra med en större person i sadeln.

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag gjorde den här förut:
http://medlem.spray.se/mskhammaren/Braxen/drevtr.htm <!-- </EdIndex> --></div>
http://medlem.spray.se/mskhammaren/Braxen/drevtr.htm <!-- </EdIndex> --></div>