M41 -56 Från vrak till....
M41 -56 Från vrak till....
Är ju knappt man vågar sig på ett Fram-projekt efter Baronens Framstående Framgångssaga om sina M41:or
Men jag gör ett försiktigt försök om den Fram M41 som landade hos mig förra hösten.
Det var inte meningen att skaffa en till moped men den var nästgårds och väldigt billig, så va'fan Hyfsat komplett, men väldigt medfaren och skitig efter att ha varit parkerad i en gammal lagård i 30 år (minst)
Bilder från när den blev hämtad
Novo-navet är tillverkat 1955
Men jag gör ett försiktigt försök om den Fram M41 som landade hos mig förra hösten.
Det var inte meningen att skaffa en till moped men den var nästgårds och väldigt billig, så va'fan Hyfsat komplett, men väldigt medfaren och skitig efter att ha varit parkerad i en gammal lagård i 30 år (minst)
Bilder från när den blev hämtad
Novo-navet är tillverkat 1955
Senast redigerad av SS440-80 den 10 maj 2018, 12:11, redigerad totalt 2 gång.
Re: M41 -56 Från vrak till....
Ska bli kul att se! Det var länge sedan man hörde någonting från Baronen, han har väll annat för sig...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: M41 -56 Från vrak till....
Vad är planerna då? Bus eller original?
Fram Framoped M41, Victoria Vicky III
Casal K190, Puch Montana, Puch Monza
Rizzato Satan
Casal K190, Puch Montana, Puch Monza
Rizzato Satan
Re: M41 -56 Från vrak till....
Just nu finns det ingen tid till någon superrenovering med blästring och lackering m.m. Men jag kommer inte att kapa, svetsa och modifiera heller. Även om det många gånger är en enklare väg att få till en frän moped från ett risigt objekt
Jag ska försöka att behålla patinan, men se till att förfallet inte fortsätter. Jag ska linoljestryka den så att den blir "konserverad" och då även enkel att underhålla genom att tvätta av den och linolja den på nytt med jämna mellanrum, förhoppningsvis en gång om året.
Motorn är stum, men remhjulet är fint så det ska användas.
Jag har en Victoria M50 som kom hem från Tyskland för några år sedan, aluminiumcylinder och stora insugsröret, så den motorn ska gås igenom och sedan monteras i ramen (är planen just nu). Ett lite bättre avgasrör än det originala ska också användas.
Några fler bilder på objektet
Jag ska försöka att behålla patinan, men se till att förfallet inte fortsätter. Jag ska linoljestryka den så att den blir "konserverad" och då även enkel att underhålla genom att tvätta av den och linolja den på nytt med jämna mellanrum, förhoppningsvis en gång om året.
Motorn är stum, men remhjulet är fint så det ska användas.
Jag har en Victoria M50 som kom hem från Tyskland för några år sedan, aluminiumcylinder och stora insugsröret, så den motorn ska gås igenom och sedan monteras i ramen (är planen just nu). Ett lite bättre avgasrör än det originala ska också användas.
Några fler bilder på objektet
Senast redigerad av SS440-80 den 11 maj 2018, 07:39, redigerad totalt 1 gånger.
Re: M41 -56 Från vrak till....
Ska bli intressant att följa. Jag har också en alucylle i gömmorna som jag tänkte skulle hamna på min M41 så småningom.
Fram Framoped M41, Victoria Vicky III
Casal K190, Puch Montana, Puch Monza
Rizzato Satan
Casal K190, Puch Montana, Puch Monza
Rizzato Satan
Re: M41 -56 Från vrak till....
Ja man kan ju fundera på vad som har hänt, när lampan ser ut som den tuggats av en stenkross men inga skador på mopeden i övrigt...Jfk skrev:Framlampan såg ju... inressant ut.
Re: M41 -56 Från vrak till....
Ser ut som någon klippt upp den, kanske för att plocka hastighetsmätaren?
Re: M41 -56 Från vrak till....
Ja så är det nog.
Re: M41 -56 Från vrak till....
Gav mig på fälgarna för någon vecka sedan.
Avskalning
De var duktigt skitiga och gräs hade växt in i dem under många år
Tvättade och renborstade
Insidan stålborstad ordentligt och sedan zinkmålad.
Lackade fälgbanan är på den här bilden linoljad 3 gånger med tre dagars mellanrum. Fälgarna står högt upp i ett industripannrum (ca 50*C) så linoljan härdar ganska fort.
Avskalning
De var duktigt skitiga och gräs hade växt in i dem under många år
Tvättade och renborstade
Insidan stålborstad ordentligt och sedan zinkmålad.
Lackade fälgbanan är på den här bilden linoljad 3 gånger med tre dagars mellanrum. Fälgarna står högt upp i ett industripannrum (ca 50*C) så linoljan härdar ganska fort.
Re: M41 -56 Från vrak till....
Snyggt med linoljning !
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: M41 -56 Från vrak till....
Ja det verkar lovande. Jag har aldrig testat det själv tidigare med ren linolja, bara uppblandat med spillolja och lacknafta på bilunderreden och i balkar.Micke S skrev:Snyggt med linoljning !
Men det verkar att ge bra täckande lager samtidigt som det behåller den slitna looken
Här är bensintanken som hade ganska mycket rost utvändigt. Men faktiskt nästan utan rost invändigt konstigt nog, fast den stått utan tanklock
Före putsning av ytrost
Borstad
Efter en linoljestrykning
Efter tre strykningar
Re: M41 -56 Från vrak till....
Ser bra ut!
Re: M41 -56 Från vrak till....
Linoljebehandlat blir riktigt snyggt på gammal patina! Vilken sorts linolja använder du?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: M41 -56 Från vrak till....
Kokt eller rå?HVA59 skrev:Linoljebehandlat blir riktigt snyggt på gammal patina! Vilken sorts linolja använder du?