Hej!
Alltid kul med frågor och (sakliga)diskussioner, brukar oftast leda till att nya infallsvinklar och "bra att tänka på" saker kommer upp.
Även om jag jobbat/jobbar som motortekniker sedan många år tillbaka + ett antal år på en "motorslip" - mek.verkstad där det gjordes/görs många udda och unika jobb. Så dyker det ändå hela tiden upp nya och alternativa BRA sätt att lösa motorproblem på, allt utifrån egen förutsättningar och behov.
Mest sysslat med dieselmotorer och främst i segmentet 3 - 16 (40) L cylindervolym + renovering av en del lösa komponenter tillhörande bensinmotorer tidigare. Så detta med mopedmotorer och speciellt dess tändsystem är lite som en ny (osäker)värld för mig sen knappt 2 år tillbaka...
Gillar helt klart enkelheten med att inte behöva ha lyfthjälp över motorbänken hela tiden och att man kan förvara allt i en papplåda istället för på SJ-pall.
Micke S skrev:Hur fäster man den i svarven? Mellan dubbar eller på annat sätt?
Ändarna på dornen är cylindriska -lilländan slipad i linje med konan (samt att båda är dubbhålsborrade) , så att sätta upp den mellan chuck och dubb är ur det hänseendet inga problem.
Däremot kan det vara lämpligt att bearbeta mot det hållet som dornen expanderat åt, då riskerar man inte att arbetsstycket går löst.
erlan skrev:ja man sätter en sån mellan dubbarna.
och kollar väldigt noga att allt blir tillräckligt rakt.
jag brukar vara skeptisk till expanderande dornar om jag behöver bättre noggranhet än 0,1mm.
erlan
Rena och gradfria anläggningsytor är såklart en förutsättning för att det ska funka, sen är resten upp till den som sätter upp det hur bra det blir. Så länge en "bearbetare" bara har en hyffsad utrustning att jobba med så är det upp till honom/henne att gör det bästa eller upp till vad som krävs i det aktuella fallet av det!
Och så länge det inte gäller ren serietillv. så brukar man ha ganska bra betalt för den (extra)tiden det tar att justera in det lilla sista med "blydaggen" tills att ind.klocka inte rör sig mer än önskat.
Sen kan man alltid diskutera vad som är "bra nog" ang toleranser, men helt klar så ger ökad insikt att man får allt snävare sådana. Det svåra "när man kan" brukar mera vara att vara nöjd i tid, då det sett till funktion inte lönar sig med bättre. Men visst är det något speciellt i att göra saker onödigt bra bara för att man kan och vill!
Helt klart att expanderdornar är lite i form av en bra "nödlösning" att ta till om man inte kan-vill-får-hinner-orkar göra en specifik fixtur för varje aktuell uppspänning, som såklart kan bli betydligt exaktare, starkare och stabilare. Men till det aktuella fallet då jag mest planerar att använda dornen för att sätta upp lite olika cylindrar med för att kunna "smeka av" anläggningsytan mot topp så tror och hoppas jag att det ska funka. Trots att jag av naturen är ganska petig av mig, speciellt då det kommer till motorjobb och tillhörande bearbetning.
Micke S skrev:Ok, tack för svar Erlan. Bäst brukar bli om man har möjlighet att spänna i 4-backskiva eller att ha ett justerbart fäste för cylindrar i 3-backs chuck.
Så länge uppspänningsytan bara är rund (eller ivf delbart med tre) så tycker faktiskt jag ett en vanlig 3-backs funkar bra. Lär man sig bara hur de tre olika spännskruvarna på sin chuck påverkar centreringen så kan man kompensera en hel del bara genom de. Det viktiga är att stanna upp, mäta och kolla av vad som händer och vad som påverkar vad. Innan man kört bort för mycket.
Ser man till exakta mått, toleranser och repeterbarhet så tycker jag temperaturväxlingar i lokalen, utrustning och inte minst arbetsstycket påverkar mest av allt och det är något som många lätt glömmer bort / bortser helt ifrån.
Tex så tog man alltid en kaffepaus innan man tog sista lilla rundan i heningsmaskinen i samband med att man renoverade lilländan på en sats vevstakar, annars kunde man vara säker på att minst en / ett par fick fel mått.

Trots att man körde fram de alla till exakt samma tröghet över kolvbulten.
-Men vad f#n, nu var det väl bara små 50? kubiks motorer på 1(+/++..) hk och dess toleransbehov / bearbetning det gällde här!
Ha en fortsatt trevlig midsommarhelg och se till att få många mil med mopederna under sommaren!
Andreas.