
M41 -56 Från vrak till....
Re: M41 -56 Från vrak till....
Kallpressad, så jag antar att det betyder att den är okokt 

Re: M41 -56 Från vrak till....
Dåligt med uppdateringar, men det har hänt ganska mycket på den gamle Framopeden.
Har köpt hem lite bra grejer som fattas... en del från Mopedrenovering och annat blev köpt på en trevlig tur till Rösebäcken


De borrar cylindrar nu hos Rösebäcken, så jag passade på att köpa en nyborrad Victoriacylinder (39mm) tillsammans med en läcker högkompskolv

Saknade kedjeskyddet, så det blev ett lite för dyrt inrop på Tradera, men vad ska man göra

Sedan har det linoljats med jämna mellanrum.



Har köpt hem lite bra grejer som fattas... en del från Mopedrenovering och annat blev köpt på en trevlig tur till Rösebäcken


De borrar cylindrar nu hos Rösebäcken, så jag passade på att köpa en nyborrad Victoriacylinder (39mm) tillsammans med en läcker högkompskolv


Saknade kedjeskyddet, så det blev ett lite för dyrt inrop på Tradera, men vad ska man göra


Sedan har det linoljats med jämna mellanrum.



Senast redigerad av SS440-80 den 14 aug 2019, 17:03, redigerad totalt 1 gång.
Re: M41 -56 Från vrak till....
Jag är imponerad över hur otroligt fin lacken blev med linolja!
Jättesnyggt resultat!!


Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: M41 -56 Från vrak till....
Den mattas av en del allt eftersom den torkar/härdar.
Om jag gör något liknande med någon annan moped i framtiden, så kommer jag att använda Ovatrol. Det är en lackolja som är linoljebaserad, men som behåller "fernissalooken" lite mera.
Om jag gör något liknande med någon annan moped i framtiden, så kommer jag att använda Ovatrol. Det är en lackolja som är linoljebaserad, men som behåller "fernissalooken" lite mera.
Re: M41 -56 Från vrak till....
Så var det motorbiten...
Den stackars originalmotorn är tvärstum, känns som att både vevparti, transmission och kolv fastnat helt.
Som tur är så har jag motorn från tyska Ebay, så nog ska det gå att få ihop en komplett motor

Bort med det rostiga Noris svänghjulet och tändplattan. Lyckades även att få loss vevaxelns transmissonsdrev trots fastrostad koppling.

Demonterade remhjulet.

Kolvringarna hade mycket riktigt rostat fast i cylinderloppet.
Jag tog av topplocket, gängade ur cylinderpinnbultarna och lyckades med milt men distinkt våld och mycket krångel med transmissionen få isär motorhalvorna, så att vevaxeln och cylindern kom loss från blocket.
Riggade upp cylindern i hydraulpressen och fick pressa riktigt läskigt hårt (nästan 10 ton) innan kolven släppte taget och med ångestskrik sakta kröp ur cylindern.

Det som var förvånande med cylindern var att efter en rengöring invändigt, så visade det sig att cylinderloppet är superfint. Helt slätt, inga rostgropar eller vändkanter alls
Den stackars originalmotorn är tvärstum, känns som att både vevparti, transmission och kolv fastnat helt.
Som tur är så har jag motorn från tyska Ebay, så nog ska det gå att få ihop en komplett motor
![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)

Bort med det rostiga Noris svänghjulet och tändplattan. Lyckades även att få loss vevaxelns transmissonsdrev trots fastrostad koppling.


Demonterade remhjulet.

Kolvringarna hade mycket riktigt rostat fast i cylinderloppet.
Jag tog av topplocket, gängade ur cylinderpinnbultarna och lyckades med milt men distinkt våld och mycket krångel med transmissionen få isär motorhalvorna, så att vevaxeln och cylindern kom loss från blocket.
Riggade upp cylindern i hydraulpressen och fick pressa riktigt läskigt hårt (nästan 10 ton) innan kolven släppte taget och med ångestskrik sakta kröp ur cylindern.

Det som var förvånande med cylindern var att efter en rengöring invändigt, så visade det sig att cylinderloppet är superfint. Helt slätt, inga rostgropar eller vändkanter alls

Re: M41 -56 Från vrak till....
Blev tyvärr inte några bilder tagna från packbox- och lager-byten. Blev för många tvära kast mellan blockhalvor och övriga delar mellan de två motorerna, så när grejerna till slut var monterade så hade jag glömt att ta foton
Blev iallafall en bild när jag lagt ut kopplingsdelarna.
Översta raderna är från originalmotorn, mittre delarna som är lite finare är från tysken och lamellerna och skivorna nederst är NOS inhandlade i Rösebäcken.

Här är motorn ihopmonterad och kopplingskorgen har fått nya fina lameller

Nya packningar i hela motorn


Remhjulet återmonterat med ytterskivan åt rätt håll nu...


Blev iallafall en bild när jag lagt ut kopplingsdelarna.
Översta raderna är från originalmotorn, mittre delarna som är lite finare är från tysken och lamellerna och skivorna nederst är NOS inhandlade i Rösebäcken.

Här är motorn ihopmonterad och kopplingskorgen har fått nya fina lameller

Nya packningar i hela motorn


Remhjulet återmonterat med ytterskivan åt rätt håll nu...

Re: M41 -56 Från vrak till....
Tändspolen i det rostiga Noris tändsystemet var trasigt och brytarspetsarna slitna.
Tyskmotorn har ett SIBA-system med både trasig tändspole OCH massakrerad ljusspole...


Men när jag rotade runt i lådan med tändsystem så hittade jag ett STEFA som hade en trevlig lapp på tändspolen, så det monterade jag med ett glatt leende.

Men glädjen blev ganska kort när jag snabbt upptäckte att det var fel rotationsriktning på svänghjulet, så det sket sig rejält
Så lösningen fick bli en modifiering av tändspolen till en primärspole, och sedan en utanpåliggande tändspole.
En brytarsats för NORIS hade jag liggande, så det blir bra


Tyskmotorn har ett SIBA-system med både trasig tändspole OCH massakrerad ljusspole...


Men när jag rotade runt i lådan med tändsystem så hittade jag ett STEFA som hade en trevlig lapp på tändspolen, så det monterade jag med ett glatt leende.

Men glädjen blev ganska kort när jag snabbt upptäckte att det var fel rotationsriktning på svänghjulet, så det sket sig rejält

Så lösningen fick bli en modifiering av tändspolen till en primärspole, och sedan en utanpåliggande tändspole.
En brytarsats för NORIS hade jag liggande, så det blir bra



Re: M41 -56 Från vrak till....
Trevlig tråd det här. Läsvärd. 

Re: M41 -56 Från vrak till....

Lolalola skrev:Trevlig tråd det här. Läsvärd.
Re: M41 -56 Från vrak till....
Så var det val av cylinder då... originalcylindern i gjutjärn, lättmetallcylindern från tysken eller den nyborrade gjutjärnscylindern med 39mm högkompskolv

Efter lite funderingar så bestämde jag mig för lättmetallcylindern tillsammans med en ny standardkolv. Kolla vad stort och fint insugsrör det är, 12 mm

Det originala insugsröret håller ungefär 7mm invändig

Tyvärr så var det enda topplocket jag har sönderbränt vid pysventilen, men jag har ett topplock från en fläktkyld Zündapp som borde bli bra.

Topplockspackningen från Zündapp passar också fint, och är betydligt tunnare än Victoria original

Ser väl inte sååå heltokigt ut?


En trevlig förgasare som harmonierar med insugsröret

Det nya luftfiltret passade med sugpassning i förgasaren



Efter lite funderingar så bestämde jag mig för lättmetallcylindern tillsammans med en ny standardkolv. Kolla vad stort och fint insugsrör det är, 12 mm


Det originala insugsröret håller ungefär 7mm invändig


Tyvärr så var det enda topplocket jag har sönderbränt vid pysventilen, men jag har ett topplock från en fläktkyld Zündapp som borde bli bra.

Topplockspackningen från Zündapp passar också fint, och är betydligt tunnare än Victoria original

Ser väl inte sååå heltokigt ut?


En trevlig förgasare som harmonierar med insugsröret


Det nya luftfiltret passade med sugpassning i förgasaren


Re: M41 -56 Från vrak till....
Tanken återmonterad på ramen


Har även letat på lite gamla bra-å-ha-köp som blivit liggande, men nu passar bra.
Ett tanklock passande Puch Maxi och en spännrulle för drivrem som jag inte har en aning om vilken moped den suttit på...

Tanklocket passade riktigt bra när jag slipat av nedersta lilla plastkanten



Har även letat på lite gamla bra-å-ha-köp som blivit liggande, men nu passar bra.
Ett tanklock passande Puch Maxi och en spännrulle för drivrem som jag inte har en aning om vilken moped den suttit på...

Tanklocket passade riktigt bra när jag slipat av nedersta lilla plastkanten


Re: M41 -56 Från vrak till....
Motorn dithängd



Cykelkedjan är äkta kvalitet från Biltema...

Provmontering av förgasaren för att kapa till gaswirelängden

Tändspolen passade perfekt här

När jag sträckte upp bakhjulet så visade det sig att den drivrem som ska vara rätt (1575mm) blev för lång
Så jag beställde en ny, lite kortare vilken blev riktigt bra efter montering.
Köpte även en ny bensinkran då korkpackningen i den jag hade var helt söndertrasad.





Cykelkedjan är äkta kvalitet från Biltema...


Provmontering av förgasaren för att kapa till gaswirelängden

Tändspolen passade perfekt här


När jag sträckte upp bakhjulet så visade det sig att den drivrem som ska vara rätt (1575mm) blev för lång

Köpte även en ny bensinkran då korkpackningen i den jag hade var helt söndertrasad.

Re: M41 -56 Från vrak till....
Inspirerande tråd detta! Har själv en M66 som står och tjurar i verkstan.