Köpte en DKW motor billigt för några år sedan för att ha som vässad utbytesmotor till min Fram Clipper som är helt otrimmad och lite mer ork saknar man ibland. Den blev stående och när jag nu tog en närmare titt så är det som vanligt, man får vad man betalar för. En av insugets skruvhål hade trasig/avbruten fläns och likaså avgasröret. Kopplingskåpan satt med två skruv och saknade packning men det såg faktist bra ut under kåpan.
. Cylinder och topplocket såg bra ut, bara väldigt mycket sot i avgasporten. Kolven OK och vevpartiet likaså, det är slitstarka motorer detta. Belysningsspolen såg bedrövlig ut, där har någon fjortis varit framme men det fanns bra gnista

Men kom den på rätt ställe, verkade skumt. En koll med tändningslampan bekräftade att förändringen ligger på ca 5 cm. En följ av att svänghjulet saknar kil, fanns tre olika märkningar på vevhuset och ännu fler på svänghjulet så jag fick mäta upp och märka med märkfärg för att kontrollera obs att färgmärkningen visar rätt tändpunkt och inte Ö.D.
. Svetsade pinnbultar istället för de trasiga gängorna.
.
. Fixat packning till kopplingskåpan så nästa jobb blir att lossa svänghjulet och ställa tändningen rätt
