Puch Nevada

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Kalle
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 sep 2008, 23:00
Ort: Nässjö

Puch Nevada

Inlägg av Kalle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.
Jag köpte en Puch Nevada till dottern.
Den går inte bra om man ger full gas, den tappar orken, särskilt om det går lite uppför.
Misstänker att det har med förgasarinställning att göra
Nån som vet vad det ska va för munstycke i den, och i vilket läge nålen ska vara.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter som den får för lite, prova att höja nålen, ta ett hack i taget :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla även att den inte är igensotad i port/rör/dämpare. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är en puch. Dom går inte bättre. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Puch Nevada

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kalle skrev:Hej.
Jag köpte en Puch Nevada till dottern.
Den går inte bra om man ger full gas, den tappar orken, särskilt om det går lite uppför.
Misstänker att det har med förgasarinställning att göra
Nån som vet vad det ska va för munstycke i den, och i vilket läge nålen ska vara.
Bild
Hej !


Sitter originalluftburk i och är det något filter i burken?

Sedan så sitter det stypningar i luftburken original och har de "trillat" ur så behövs det större munstycke.

Har du kikat vad det sitter för munstycke i nu, 48-50 någonting kanske?

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Kalle
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 sep 2008, 23:00
Ort: Nässjö

Inlägg av Kalle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Det är en puch. Dom går inte bättre. :lol:
Det tog emot att köpa Puch :D , men jag gav efter för dotterns önskningar, kunde varit värre. PVC <!-- </EdIndex> --></div>
Kalle
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 sep 2008, 23:00
Ort: Nässjö

Inlägg av Kalle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipsen. :D
Har kollat ljudämparen, det var nästan en ny insats i o inget sot.
Munstycket däremot var 68, har satt dit ett 50 nu men inte hunnit provköra än, får se vad det kan göra.
Det är original luft burk med nytt filter, strypningarna är jag osäker på men kunde inte se något konstigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Kalle skrev:, har satt dit ett 50 nu men inte hunnit provköra än, får se vad det kan göra.
Nu borde du hunnit att provköra iaf?

/ P
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

Nevada ska ha munstycke 68, inte 50. ringen på nålen ska sitta ett hack ner.
Lasse
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Puchlasse skrev:Nevada ska ha munstycke 68, inte 50. ringen på nålen ska sitta ett hack ner.
Lasse

Montana å Monza då?

/ P
Mr F
Inlägg: 110
Blev medlem: 12 jun 2011, 23:00

Inlägg av Mr F »

Jag hade provat med ett större munstycke....
Med vänlig hälsning,Fredde
Senast redigerad av Mr F den 29 okt 2013, 23:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

fläkt

Inlägg av Puchlasse »

Luftkylda ska ha munstycke 50 enligt databladet, om jag inte minns helt fel. Lasse
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Inlägg av Hynboholm »

SachsMekarn skrev:Det är en puch. Dom går inte bättre. :lol:
:nod:

Hörs ju t.o.m. på namnet att det är en riktig ökenmodell....
:mutt: :mutt:
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: fläkt

Inlägg av Patrik »

Puchlasse skrev:Luftkylda ska ha munstycke 50 enligt databladet, om jag inte minns helt fel. Lasse
Ja det stämmer bra det. 50 som inkörningsmunstycke å 48 sedan är det nog t.o.m?
Det är iaf de två munstyckena jag har kvar från min Montana -79 som jag sålde 1987. :( Härom året fick jag dock en instruktionsbok till den av han jag köpte den av å Monzan han köpte när han sålde Montanan till mig har han kvar förstås.

Mvh Patrik
ubby
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 okt 2013, 00:49

Inlägg av ubby »

Ungarna hade Nevada o Dakota 3000(?) för en jävla massa år se'n.
Minns att jag satte dit en original-förgasaranläggning ( till synes komplett ) i. st. f. "Florida-förgasaren" ( Bing 12, böjd hals, mont direkt på cyl-modellen ). Det var omöjligt att få skiten att funka : Valde jag huvudmunstycke som gav en så ren full-last som möjligt, så var den tok-fet på lägre varv. Munstycke som gav vettig gång på lägre varv gjorde att den inte funkade alls vid lite högre gaspådrag ( Tokmager ). Fick massvis med gråa hår, tills jag av en slump upptäckte strypningen som skall sitta i ett rör i luftfiltret, och att denna inte fanns där. Hittade nå'n som hade en liknande moppe, där strypningen fanns i luftfiltret. Beräknade arean på dess hål, och stoppade in en strypbricka som hade samma hålarea i problemmoppen. Plödsligt funkade allt. Antar att originalkombinationen nål/nålmunstycke är anpassad för att man har strypningen i luftfiltret, för det var helt opmöjligt att med originalbestyckning, men utan strypning, få skiten att funka. Rätt huvudmunstycke på otrimmad moppe bör ligga kring 52 +/-2.
Skriv svar