<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.
Jag köpte en Puch Nevada till dottern.
Den går inte bra om man ger full gas, den tappar orken, särskilt om det går lite uppför.
Misstänker att det har med förgasarinställning att göra
Nån som vet vad det ska va för munstycke i den, och i vilket läge nålen ska vara. <!-- </EdIndex> --></div>
Kalle skrev:Hej.
Jag köpte en Puch Nevada till dottern.
Den går inte bra om man ger full gas, den tappar orken, särskilt om det går lite uppför.
Misstänker att det har med förgasarinställning att göra
Nån som vet vad det ska va för munstycke i den, och i vilket läge nålen ska vara.
Hej !
Sitter originalluftburk i och är det något filter i burken?
Sedan så sitter det stypningar i luftburken original och har de "trillat" ur så behövs det större munstycke.
Har du kikat vad det sitter för munstycke i nu, 48-50 någonting kanske?
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipsen.
Har kollat ljudämparen, det var nästan en ny insats i o inget sot.
Munstycket däremot var 68, har satt dit ett 50 nu men inte hunnit provköra än, får se vad det kan göra.
Det är original luft burk med nytt filter, strypningarna är jag osäker på men kunde inte se något konstigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Puchlasse skrev:Luftkylda ska ha munstycke 50 enligt databladet, om jag inte minns helt fel. Lasse
Ja det stämmer bra det. 50 som inkörningsmunstycke å 48 sedan är det nog t.o.m?
Det är iaf de två munstyckena jag har kvar från min Montana -79 som jag sålde 1987. Härom året fick jag dock en instruktionsbok till den av han jag köpte den av å Monzan han köpte när han sålde Montanan till mig har han kvar förstås.
Ungarna hade Nevada o Dakota 3000(?) för en jävla massa år se'n.
Minns att jag satte dit en original-förgasaranläggning ( till synes komplett ) i. st. f. "Florida-förgasaren" ( Bing 12, böjd hals, mont direkt på cyl-modellen ). Det var omöjligt att få skiten att funka : Valde jag huvudmunstycke som gav en så ren full-last som möjligt, så var den tok-fet på lägre varv. Munstycke som gav vettig gång på lägre varv gjorde att den inte funkade alls vid lite högre gaspådrag ( Tokmager ). Fick massvis med gråa hår, tills jag av en slump upptäckte strypningen som skall sitta i ett rör i luftfiltret, och att denna inte fanns där. Hittade nå'n som hade en liknande moppe, där strypningen fanns i luftfiltret. Beräknade arean på dess hål, och stoppade in en strypbricka som hade samma hålarea i problemmoppen. Plödsligt funkade allt. Antar att originalkombinationen nål/nålmunstycke är anpassad för att man har strypningen i luftfiltret, för det var helt opmöjligt att med originalbestyckning, men utan strypning, få skiten att funka. Rätt huvudmunstycke på otrimmad moppe bör ligga kring 52 +/-2.