övrigt

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

marklundt skrev:Är det Västerås ? Halka,blåst,bland annat,det är därför jag låter drac,en stå
Det stämmer, ja samma här också, hundväder.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

marklundt skrev:Jag vet att 2,94hkr räcker bara till max 60km/h så den här drac50 rmt gör nog bara 60km/h opluggat ,70 km/h är nog överdrivna försäljnings argument för att rmt,n ska sälja bättre på marknaden ?
Med 15kugg trim framdrev gör nog drac 50 rmt 70km/h i topp och med 13bara 60km/h
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Drac 50 rmt ger nog bara 1,36hkr vid 45km/h på 6:an i trafiken ,det är nog därför den släpper bara 69gram/km blandad körning och vid landsvägs körning cirka 34,5gram/ km ?
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

marklundt skrev:Drac 50 rmt ger nog bara 1,36hkr vid 45km/h på 6:an i trafiken ,det är nog därför den släpper bara 69gram/km blandad körning och vid landsvägs körning cirka 34,5gram/ km ?
Räknat fel cirka 30gram blir det på 10 mil och vrid cirka 3,5 nm ? Landsväg körning
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Det är bara fläsket som får drac 50 rmt att göra 52km/h i medlut i trafiken ,kör med 34kg övervikt hela tiden och vet inte vad den släpper ut vid landsvägs körning totalvikten är 174kg och lastvikten är 75kg på den
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Drac,en är avsedd för tätorts körning och tjänstevikten är 99kg .men.jag använder den till landsvägs körning sommartid
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Det blir bara tätorts körning vintertid med drac,en mest
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Eu-moped försäkringen har blivit 116kr billigare mistick_yes.gif
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Läs det finstilta så kan även du få 10% rabbatt på försäkringen
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Om avgaspluggen tas bort och om man kör på e85 så gör drac,en ej mer än 50,5km/h på e85 utan avgasplugg i teorin ,har jag fel ?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

marklundt skrev:Om avgaspluggen tas bort och om man kör på e85 så gör drac,en ej mer än 50,5km/h på e85 utan avgasplugg i teorin ,har jag fel ?
Ja de går mycket fortare med borttagen avgasplugg både på vanlig bensin och E85. Det skiljer bara ca 5% i effekt mellan de båda bränslena, så skillnaden i hastighet är nästan försumbar när man ska övervinna luftmotståndet över 80 km/h. E85, under förutsättning att motorn bestyckas för det, kommer bara att ge ett par procent högre toppfart från ca 80 km/h och över.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Men.hur ska drac,en kunna göra 80 utan uppväxling fram ?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

marklundt skrev:Men.hur ska drac,en kunna göra 80 utan uppväxling fram ?
Man ser alltid till att anpassa utväxlingen efter motorns effektnivå och register. Men ett råd är att håll inte på med trim genom att du kör så mycket och är beroende av moppen som transportmedel. Det fungerar precis lika bra att köra i 45 som du gör som i lite högre fart och riskerna ökar med hastigheten.

Att jag ofta trimmar beror på ett teknikintresse men jag kör mycket lite moppe. Det tänker jag dock ändra på till viss del nästa år. Nu har jag gjort i ordning en Zundapp som blir helt laglig och besiktigas. Den gör strax över 130 km/h och är stark även på lägre varv. Maxvarvet är ca 10000 rpm, något mer på låga växlar och något mindre på högsta växeln.

Så går det att köra till veteranträffar m.m. utan att behöva oroa sig för att köra trimmat. Moppen som egentligen är en lätt MC är från 1977 och går väldig bra på vägen även om det är ojämnt underlag. Tyvärr fick Zundapp på samma sätt som många andra tillverkare i Europa lägga ner runt 1980 genom att de Japanska mopparna som hade börjat komma blev mer populära. Det är så det alltid har fungerat. Nästa generation vill gärna ha något nyare och modernare än sådant som föräldrarna hade. De som kör 60 och 70- talsmoppar är ofta uppväxta med föräldrar som hade ytterligare en generation äldre moppar eller ingen alls.

Så det är tur att så många nu intresserar sig för tidigare moppar annars skulle de försvinna helt trots att de är så fina och användbara och är en viktig del av vår egen industrihistoria.
Bilagor
DSC06619 - kopia.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Men,motorn har bara effekt för max 70 opluggat ? Och jag kör pluggat ?
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Är inte det där en mellan tung MC ?
Skriv svar