Lindvalls Compact 1252 -78
Re: Lindvalls Compact 1252 -78
om 1279an är original så bör det vara en sen -72a, det vill säga en av dom sista.
erlan
erlan
Re: Lindvalls Compact 1252 -78
Jag har konstaterat att där är mycket glapp i utgående axel typ 3.5mm.
Jag har inte kollar övriga axlar ännu. Så jag tänker shimsa upp motorn. Jag får även kolla hur drev och medbringaren ser ut när jag delat motorn. Jag har aldrig gjort detta förut. Så jag tar gärna emot tips hur man gör detta lättas.
Jag har tittat lite på youtub och kollat lite sprängskisser.
Räcker det med ett skjutmått för att mäta upp glappet eller behöver man någon annan mätare ?
Jag har inte kollar övriga axlar ännu. Så jag tänker shimsa upp motorn. Jag får även kolla hur drev och medbringaren ser ut när jag delat motorn. Jag har aldrig gjort detta förut. Så jag tar gärna emot tips hur man gör detta lättas.
Jag har tittat lite på youtub och kollat lite sprängskisser.
Räcker det med ett skjutmått för att mäta upp glappet eller behöver man någon annan mätare ?
Re: Lindvalls Compact 1252 -78
Hur pass original den är vet jag inte. Hur kan du se att det är en 72a?
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: 05 mar 2008, 00:00
- Ort: Sollentuna
Re: Lindvalls Compact 1252 -78
Läckra Granador i bakgrunderna...
Re: Lindvalls Compact 1252 -78
Tackar tackar. jo jag åker inte bara moppe utan även snöat in på Ford Granada.
Hade en 82 som första bil när jag blev 18år 1988.
Och när jag blev 40år tyckte jag det var dax att ta upp det igen så då blev det denna
Granada 3.0 Ghia -74
https://www.garaget.org/?car=261194" onclick="window.open(this.href);return false;
Och 2 år senare blev det denna 2.8 Injection -84
https://www.garaget.org/?car=299332&image=2833233" onclick="window.open(this.href);return false;
Hade en 82 som första bil när jag blev 18år 1988.
Och när jag blev 40år tyckte jag det var dax att ta upp det igen så då blev det denna
Granada 3.0 Ghia -74
https://www.garaget.org/?car=261194" onclick="window.open(this.href);return false;
Och 2 år senare blev det denna 2.8 Injection -84
https://www.garaget.org/?car=299332&image=2833233" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lindvalls Compact 1252 -78
stora (fartvindkylda) cylindern, och leleu nav. då bör det vara en sen -72a.Johan70 skrev:Hur pass original den är vet jag inte. Hur kan du se att det är en 72a?
det stansade numret på typskylten (monteringsnumret) ska vara högre än: 119545 med leleunav.
tidigare årsmodeller levererades med fläktkylda cylindern, det räcker för att kyla 1 hk.
tidiga -72or och äldre hade grimeca hjulnav.
erlan
Re: Lindvalls Compact 1252 -78
Johan70 skrev:Jag har konstaterat att där är mycket glapp i utgående axel typ 3.5mm.
Jag har inte kollar övriga axlar ännu. Så jag tänker shimsa upp motorn. Jag får även kolla hur drev och medbringaren ser ut när jag delat motorn. Jag har aldrig gjort detta förut. Så jag tar gärna emot tips hur man gör detta lättas.
Jag har tittat lite på youtub och kollat lite sprängskisser.
Räcker det med ett skjutmått för att mäta upp glappet eller behöver man någon annan mätare ?
för växellådan duger det kanske med skjutmått, men vevaxeln är det lite känsligare med.
jag rekomenderar en sån här:
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000024034" onclick="window.open(this.href);return false;
och shims köper du billigare på momentum än på mopedbutikerna.
eftersom nytillverkade packningarna är tjockare än original, så kommer du troligen att behöva shimsa alla axlar. en plåtbit med ett 6mm hål skryvar fast på en kåpskruv så har du nåt att fästa klockan på.
erlan
Re: Lindvalls Compact 1252 -78
Cylindern är inte original för där sitter 60cc på den.erlan skrev:stora (fartvindkylda) cylindern, och leleu nav. då bör det vara en sen -72a.Johan70 skrev:Hur pass original den är vet jag inte. Hur kan du se att det är en 72a?
det stansade numret på typskylten (monteringsnumret) ska vara högre än: 119545 med leleunav.
tidigare årsmodeller levererades med fläktkylda cylindern, det räcker för att kyla 1 hk.
tidiga -72or och äldre hade grimeca hjulnav.
erlan
Hjulen är omekrade men nya fälgbanor (som ni givet vis ser) men om naven är från moppen levererades vet jag ej.
Men numret är inte högre. 115000 någon ting.
Så då är det något som inte stämmer. Kan ju vara en kåpa från någon annan moppe. Eller har man bytt nav.
Kul info. Tack
Re: Lindvalls Compact 1252 -78
Smart och billig mojäng från Biltema. En sådan skall jag köpa imorgon.erlan skrev:Johan70 skrev:Jag har konstaterat att där är mycket glapp i utgående axel typ 3.5mm.
Jag har inte kollar övriga axlar ännu. Så jag tänker shimsa upp motorn. Jag får även kolla hur drev och medbringaren ser ut när jag delat motorn. Jag har aldrig gjort detta förut. Så jag tar gärna emot tips hur man gör detta lättas.
Jag har tittat lite på youtub och kollat lite sprängskisser.
Räcker det med ett skjutmått för att mäta upp glappet eller behöver man någon annan mätare ?
för växellådan duger det kanske med skjutmått, men vevaxeln är det lite känsligare med.
jag rekomenderar en sån här:
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000024034" onclick="window.open(this.href);return false;
och shims köper du billigare på momentum än på mopedbutikerna.
eftersom nytillverkade packningarna är tjockare än original, så kommer du troligen att behöva shimsa alla axlar. en plåtbit med ett 6mm hål skryvar fast på en kåpskruv så har du nåt att fästa klockan på.
erlan
Och mycket smart lösning med plåtbiten.
Shims är redan inhandlade. Jag skall ge mig på detta. Jag har ”lite” att lära.
Men det skall nog gå vägen. Har ju renoverat min automatlåda till min Ford Granada själv.
Tack för hjälpen.
Re: Lindvalls Compact 1252 -78
Hur gör man. Mäter man upp glappet i alla axlarna innan man delar motorn.
Eller delar man motorn och lägger i en axel i taget och mäterupp axel för axel.
Jag förstår att på veven shimsar man lika på båda sidorna. Och på kopplingsaxeln finns det bara ett ställe att shimsa.
Men hur gör man på utgående axel. Lika på båda sidorna eller hur skall det vara här ?
Eller delar man motorn och lägger i en axel i taget och mäterupp axel för axel.
Jag förstår att på veven shimsar man lika på båda sidorna. Och på kopplingsaxeln finns det bara ett ställe att shimsa.
Men hur gör man på utgående axel. Lika på båda sidorna eller hur skall det vara här ?
- Petrolhead
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
- Ort: Hökarängen... Stockholm...
- Kontakt:
Re: Lindvalls Compact 1252 -78
Eftersom du byter packning så kommer måtten ändras så montera en axel i taget med de shims som satt där +packning och mät coh justera sedan, här finns lite tips: http://www.raketsport.com/shimsning.htm
//JOhan
//JOhan
Re: Lindvalls Compact 1252 -78
nej, veven shimsar du bara på en sida. på den andra sidan ligger det bara en distans
på 1,0 mm, om jag minns rätt.
utgående axel shimsas på kedjesidan.
tre och fyrväxlade är lite mer komplicerade, där ska även dreven shimsas på axeln först.
och den detaljen står inte i verkstadshandboken, så där är det lite klurigare.
erlan
på 1,0 mm, om jag minns rätt.
utgående axel shimsas på kedjesidan.
tre och fyrväxlade är lite mer komplicerade, där ska även dreven shimsas på axeln först.
och den detaljen står inte i verkstadshandboken, så där är det lite klurigare.
erlan
Re: Lindvalls Compact 1252 -78
Tack för alla tips och trix.
Det visade sig att 2mm shimset som skall ligga bakom 2ans drev låg i botten på motorn. Det måste ha glidit av när dom monterade ihop motorn.
Oljan såg inte rolig ut. 2ans drev hade tuggat i aluminiumkåpan.
Jag la dit ett nytt 2mm shims och la till yteliggare 0,2 på andra sidan efter uppmätning med min nya mätgrunka som jag köpte efter tips.
Övriga axlar var inshimsade rätt. Dreven såg ok ut. Medbringaren var lite sliten men tror det funkar.
Motorn är tillbaka i moppen och jag var ute en kort sväng. Verkade funka fint. Inget skrammel och växlarna hoppade inte.
Får väl bli en längre tur till helgen om det är ok väder
Åter igen stort tack.
Det visade sig att 2mm shimset som skall ligga bakom 2ans drev låg i botten på motorn. Det måste ha glidit av när dom monterade ihop motorn.
Oljan såg inte rolig ut. 2ans drev hade tuggat i aluminiumkåpan.
Jag la dit ett nytt 2mm shims och la till yteliggare 0,2 på andra sidan efter uppmätning med min nya mätgrunka som jag köpte efter tips.
Övriga axlar var inshimsade rätt. Dreven såg ok ut. Medbringaren var lite sliten men tror det funkar.
Motorn är tillbaka i moppen och jag var ute en kort sväng. Verkade funka fint. Inget skrammel och växlarna hoppade inte.
Får väl bli en längre tur till helgen om det är ok väder
Åter igen stort tack.
Re: Lindvalls Compact 1252 -78
Rent visuellt ser det ut som att vatten emulerat sig med oljan, då blir den mjölkig och ser dassig ut.Johan70 skrev:Tack för alla tips och trix.
Det visade sig att 2mm shimset som skall ligga bakom 2ans drev låg i botten på motorn. Det måste ha glidit av när dom monterade ihop motorn.
Oljan såg inte rolig ut. 2ans drev hade tuggat i aluminiumkåpan.
Jag la dit ett nytt 2mm shims och la till yteliggare 0,2 på andra sidan efter uppmätning med min nya mätgrunka som jag köpte efter tips.
Övriga axlar var inshimsade rätt. Dreven såg ok ut. Medbringaren var lite sliten men tror det funkar.
Motorn är tillbaka i moppen och jag var ute en kort sväng. Verkade funka fint. Inget skrammel och växlarna hoppade inte.
Får väl bli en längre tur till helgen om det är ok väder
Åter igen stort tack.
Har maskinen stått uten en längre tid, vet du det?