Har blivit nån moped till sedan forumet senast var igång...
I våras köpte jag denna mopeden, en Kärnan med Expressmotor från 1954, köpt via tradera utan någon som helst funktionsgaranti, körde långt iväg och hämtade hem den, kom hem sent på kvällen och bestämde mig för att jag ville se om det fanns liv i den, jodå, med lite ny bensin i tanken och ny luft i däcken så gick den igång nästan direkt! Helt otroligt! Nog den piggaste enpetaren jag nånsin kört, gör nog 45 och är stark som attan, den var lite skabbig och saknade lite smått och gott när jag köpte den men jag har kompletterat det efter hand, dock behöver motorn nu en renovering för den läcker olja och vevlagerna börjar bli slut i den.

Sen blev det även en Victoria förra veckan, en Vicky 4 från 1956, har en del patina men är i hyfsat skick, motormässigt köpte jag den som ej fungerande, men efter att jag kom hem så konstaterade jag att förgasaren var lös och att det var veck på bensinslangen, så efter att ha åtgärdat det så startade den lätt! Dock har den lite problem, den ligger i ettans växel och vägrar gå ur den, så något är troligtvis trasigt i växellådan, får nog dela motorn. Dessutom är vajerfästena i bromssköldarna spräckta både fram och bak, så sånna söker jag efter med ljus och lykta...