Har en äldre 2-växlad Sachs (sitter på en 1125 Saxoped) som jag renoverat efter bästa förmåga. Alltid lite bök när man gör saker för första gången, men tror mig fått ihop den ganska bra nu, och kört ett antal mopperally under säsongen. Dock återstår ett par problem såsom att avgasmuttern vid ett par tillfällen vibrerade loss trotts att jag försökt dra åt den så hårt jag klarat, när allt var varmt. Finns något knep? Behöver jag skaffa riktig gänglåsning som klarar riktigt höga temperaturer? Eller funkar det helt enkelt med monteringspasta för ljuddämpare? Finns något verktyg för att dra åt utan att skada muttern (Obs att jag pratar om aluminiumvarianten av avgasmutter, "kransen")? Hur gör ni som inte får detta problem? Är det så att min motor (med kedjetransmission) vibrerar mer än den borde göra?
Även den avgaspackning som brukar följa med nya sotningssatser gav mig lite huvudbry: Ser ut som en ring av kopparrör, och borde väl pressas ihop en del för att därmed täta. Men de jag provat är ganska hårda, och verkar vara en förkopprad ring av något helt annat material än koppar, kanske aluminium. Klarar inte att dra åt så hårt att ringen pressas ihop nämnvärt, vilket gör att det är svårt att få det tätt. Är dessa packningar skräp, skall de monteras på något speciellt sätt?
Tips och kommentarer uppskattas!
Kul att forumet är igång igen!
