övrigt
Re: övrigt
Har blivit misshandlad av psykvården .har en storebror som har den åsikten att jag har inget värde samt har bland annat blivit förtalad av motorcyklister . media skriver aldrig rättelser om EU mopeder . i dag strömmar det & regnar .jag kör EU moped rieju i dag .media går aldrig efter lagen när det gäller vad som är EU mopeder.
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: övrigt
Det var tråkigt att höra Marklundt. Hoppas det finns personer i din närhet som vet ditt värde och vårdar din vänskap och bekantskap.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Re: övrigt

Re: övrigt

Re: övrigt

Re: övrigt

Re: övrigt

Re: övrigt
1,4år och EU moped riejun har rullat cirka 12.000 km och det är ett elva kuggars framdrev så riejun är tydligen nedväxlad för att jag väger 110 kg i vikt och det gör att motorn ger 2,82hkr och inte 2,8 hkr = starkare .men. Långsammare . med 13,s kugg skulle riejun göra 63/64 km/h istället för 53/54km/h som mest i topp .men.det finns ju 10 kugg =48/49 km/h i topp i trafiken . 10 kugg är ju ett framdrev för normalt nationell moped .
Re: övrigt
9kugg går ju även då gör riejun 43/44km/h och ger cirka 3,5hkr i motoreffekt ?
Re: övrigt
11 kugg är ett ganska litet framdrev som gör att det får snurra betydligt fler varv än ett större framdrev. Det kan kanske vara det som gör att det inte har hållit längre.
Motorn vet ju inte vilka drev som sitter på så det påverkar inte motoreffekten. Men dragkraften på bakhjulet påverkas så att t.ex. ett 10-drev ger 10 procent högre dragkraft än ett 11 kuggars men med 10 procent lägre toppfart. I alla fall på lägre växlar. På högsta växeln brukar det vara svårt att säga på förhand hur en omdrevning påverkar topphastigheten. Det får man helt enkelt prova och se.
Motorn vet ju inte vilka drev som sitter på så det påverkar inte motoreffekten. Men dragkraften på bakhjulet påverkas så att t.ex. ett 10-drev ger 10 procent högre dragkraft än ett 11 kuggars men med 10 procent lägre toppfart. I alla fall på lägre växlar. På högsta växeln brukar det vara svårt att säga på förhand hur en omdrevning påverkar topphastigheten. Det får man helt enkelt prova och se.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: övrigt
Du har rätt.men. i framtiden gör riejun bara 48/49km/h i topp p.g av slitage eller har jag fel ?
Re: övrigt
Ja så kan det bli men det är en bra moppe så det lär dröja länge innan den får nämnvärt slitage. Ett kolvbyte kanske var 5000e mil så rullar den på fint 10 tusentals mil. Speciellt som du inte plågar den.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: övrigt
Jag kör aldrig cross med den och terräng körning utan stort sett bara landsvägs körning i trafiken och en sak till c45stål rostar inte .det gör nog stansdrev istället .har jag fel ?