REX FM509 (PILOT) Renovering.
Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.
Jim på classicmotor byggde om en bänkdiskmaskin för
att köra motordelar o sånt rent...
att köra motordelar o sånt rent...
Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.
Jodå, har provat
Körde lite motortvätt på en isärplockad snöskotermotor, fast i en fullstor diskmaskin.
Men det ville inte bli helt rent, utan en fet hinna utanpå allt. Blir nog lätt så med en blandning av tvåtaktsolja och remdamm...
Så jag hällde i en rejäl skvätt med industriavfettning och tänkte att nu jävlar blir det rent, men det blev bara alla gummilister i diskmaskinen som blev rent åt helvete för stora Dubbel storlek ungefär, de tålde inte den fina avfettningen
Det som funkar bäst är faktiskt bromsrengöring, tryckluft och trasor.
Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.
Just ja, höll nästan på att glömma att visa en lite annorlunda detalj...
På vevhusets högra halva, den mot transmissionen, så sitter vevaxeltätningen inne i vevhuset
och kullagret sitter utanför packboxen, med en CeGe-säkring som låser lagret från att röra sig in mot vevhuset. Lagret får såklart smörjning av transmissionsoljan.
På vevhusets högra halva, den mot transmissionen, så sitter vevaxeltätningen inne i vevhuset
och kullagret sitter utanför packboxen, med en CeGe-säkring som låser lagret från att röra sig in mot vevhuset. Lagret får såklart smörjning av transmissionsoljan.
Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.
Fiffigt men för att byta tätning måste vevaxeln ur så jag föredrar nog att den sitter på andra hållet även om lagret säkert får bättre smörjning av växelådsoljan.
Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.
Kopplingen på Rexmotorerna är lite annorlunda än de flesta andra mopedmotorer. De har inte flera spiralfjädrar, utan en fjädrande tryckplatta.
Lamellkorgen har en del ytrost.
Innanmätet i kopplingen, även det med lite ytrost här och där
Fjädrande tryckplattan
Rengjort med scotchbrite
Låsringen som håller fast allt i kopplingskorgen
Sedan så har jag faktiskt inga bilder på vare sig den ihopsatta kopplingen eller på ihopmontering av motorn efter rengörning, lager o packboxbyte...
Men jag har en bild på packningsatsen till motorn som jag köpte hem ifrån Mopedland Spares i England. http://www.mopedland.co.uk/spares.html
Lamellkorgen har en del ytrost.
Innanmätet i kopplingen, även det med lite ytrost här och där
Fjädrande tryckplattan
Rengjort med scotchbrite
Låsringen som håller fast allt i kopplingskorgen
Sedan så har jag faktiskt inga bilder på vare sig den ihopsatta kopplingen eller på ihopmontering av motorn efter rengörning, lager o packboxbyte...
Men jag har en bild på packningsatsen till motorn som jag köpte hem ifrån Mopedland Spares i England. http://www.mopedland.co.uk/spares.html
Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.
Nice bilder...Aha solfjäder koppling..**ler**..
Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.
En del ovanliga lösningar på den motorn. Märks att den kommer från en tid då kostnadsjakten ännu inte gått så hårt fram och utformningen av mopedmotorer inte blivit så standardiserad.
Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.
Samtidigt som jag köpte hem packningssatsen, så köpte jag även ett framdrev. Det är inte samma centrum på de 3-växlade, som på FM504.
Det blev ett 14-tänders, vilket är 2 kugg större än vad de 2-växlade motorerna som satt på Monark hade. Men jag räknar med att det kommer att bli bra i slutänden Skulle det behövas, så får jag dreva efter behov på bakhjulet.
Det blev ett 14-tänders, vilket är 2 kugg större än vad de 2-växlade motorerna som satt på Monark hade. Men jag räknar med att det kommer att bli bra i slutänden Skulle det behövas, så får jag dreva efter behov på bakhjulet.
Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.
Dags att montera överdelen av motorn, men först en liten planing av topplock. Planade av både det originala topplocket för 509-motorn och även ett för 504 (2-vxl) man vet ju aldrig vart motorn ska monteras, och då kan det vara bra att ha förberett
Sedan så bör ju en renoverad motor ha snygga kylflänsar också, så det blev lite blästring
Cylindern fick polering i loppet och lite lagom kärlek i utblåskanalen.
Hade ingen ny kolv för tillfället, men den som sitter i är inte dålig. Bara kolvringarna som klibbat fast i sina spår.
Så nya ringar från Rösebäcken får duga tills jag får hem en ny kolv.
Cylinder och topplock monterat
Sedan så bör ju en renoverad motor ha snygga kylflänsar också, så det blev lite blästring
Cylindern fick polering i loppet och lite lagom kärlek i utblåskanalen.
Hade ingen ny kolv för tillfället, men den som sitter i är inte dålig. Bara kolvringarna som klibbat fast i sina spår.
Så nya ringar från Rösebäcken får duga tills jag får hem en ny kolv.
Cylinder och topplock monterat
Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.
På den svensksålda RMW Riva Sport med den fläktkylda FM519-motorn (FM509 är samma fast utan fläkt) så sitter det en Bing 9 mm. Men på tyska modellen så sitter det en 13 mm.
Så efter några månaders spaning på tyska ebay, så dök det upp en Bing1/13/3. Och för 360kr inklusive frakt så hade jag en liten söt Bing hemma
Nålmunstycke 1517
Ser ut som en 2:a på nålen. 2mm tjock...
Trotteln är lite annorlunda än de flesta Bing, då nålen går ned exakt i centrum och inte lite förskjutet.
Letade efter en likadan trottel hos Rösebäcken, men kunde bara hitta en modell som var likadan i gjutningen och det var Bings nållösa förgasare till HVA-motorerna. Den trotteln har inget hål för nålen, men en anvisning där hålet ska vara. Så bara man borrar ett 2,5mm hål, så funkar den i den här förgasaren.
Fasta munstycket utbytt mot ett ställbart
Fick även fatt på ett gammalt 3-vxl handtag som kommer att passa perfekt den dagen jag bestämmer mig för vilken ram motorn ska monteras i
Och med pedalarmar, tändstift och förgasare monterat, så kan man säga att motorn är klar för montage och inkörning
Så efter några månaders spaning på tyska ebay, så dök det upp en Bing1/13/3. Och för 360kr inklusive frakt så hade jag en liten söt Bing hemma
Nålmunstycke 1517
Ser ut som en 2:a på nålen. 2mm tjock...
Trotteln är lite annorlunda än de flesta Bing, då nålen går ned exakt i centrum och inte lite förskjutet.
Letade efter en likadan trottel hos Rösebäcken, men kunde bara hitta en modell som var likadan i gjutningen och det var Bings nållösa förgasare till HVA-motorerna. Den trotteln har inget hål för nålen, men en anvisning där hålet ska vara. Så bara man borrar ett 2,5mm hål, så funkar den i den här förgasaren.
Fasta munstycket utbytt mot ett ställbart
Fick även fatt på ett gammalt 3-vxl handtag som kommer att passa perfekt den dagen jag bestämmer mig för vilken ram motorn ska monteras i
Och med pedalarmar, tändstift och förgasare monterat, så kan man säga att motorn är klar för montage och inkörning
Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.
Blev ju riktigt bra den där motorn Tycker dem verkar vara härliga motorer de där Rexarna
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.
Har införskaffat mig en 510 motor, snarlik din. Dock 2-vxl. Ser att du har 2kolvringar. Sitter 3på min. Motorn ser fin ut, men behöver nytt drev. Och tycker gnistan är lite svag. Hittar inte så mkt info om motorn. Har Bing 9mm på min, dock saknas typ chokedelen som går ner i förgasaren.
Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.
Kul att du fått tag på en FM510 Är den med trampor eller är det med kick?
När RexMotorenWerke tog fram efterföljaren till FM504 (som sitter på en del Monarpeder) så kom modellerna 509, 510, 519, 520 och 530.
Från 1961 fanns alla med kick och motormodellen fick då tillägget K (FM519K) Det var egentligen så enkelt att högra trampan tagits bort, pedalaxeln kortats in under transmissionskåpan och vänster pedalarm byttes mot en kick, med framåtkick.
De är alla baserade på samma motorblock. 509, 510 är fartvindskylda och 519, 520 och 530 är fläktkylda.
Mycket är även samma som på föregångaren 504, t.ex cylinder och kolv, lameller och kopplingens tryckplatta.
De som har trampor delar även transmissionskåpa med 504.
Och de fartvindskylda oavsett trampa eller kick, har samma svänghjulskåpa som FM504.
Dreven är olika mellan FM504 och de andra, så det är inte så lätt att få tag på drev.
Kolven är som sagt lika mellan allihopa och de har alla 2 kolvringar, så jag vet inte vad du fått tag på för kolv som har tre ringar.
Kolvar till de här motorerna är näst intill omöjliga att få fatt på. MCB-center hade i lager när de slutade, men annars så har jag inte sett några nya på väldigt länge.
Överdimensionskolvar kan du kanske få tag på här: http://www.mopedland.co.uk/rexherc/ De har även drev, men jag tror att du ska välja dem för 3-SPEED. När det står 2-SPEED, så är det nog för den äldre FM504.
När det gäller förgasaren, så är 9mm helt rätt storlek (även i Tyskland) på alla utom FM530 som hade dubbelförgasarmontage. Ja och den automatväxlade FM511 hade en 13mm förgasare, en sån som jag monterat på min FM519 här i tråden.
Chokekolven som sitter på din förgasare kan du kanske köpa hos Rösebäckens Cykel&Motor, annars får du nog kolla in tyskland. T.ex här: http://www.greiner-oldtimerteile.de/ver ... s=c2926l20
En annan sak som skiljer mellan FM504 och de övriga är sidoförskjutningen från motorfästena till kedjedrevet, så man kan inte ta en Monarpedram med Pilotmotor och byta mot t.ex en FM510 rakt av.
Hoppas att du blev lite klokare av det här...
När RexMotorenWerke tog fram efterföljaren till FM504 (som sitter på en del Monarpeder) så kom modellerna 509, 510, 519, 520 och 530.
Från 1961 fanns alla med kick och motormodellen fick då tillägget K (FM519K) Det var egentligen så enkelt att högra trampan tagits bort, pedalaxeln kortats in under transmissionskåpan och vänster pedalarm byttes mot en kick, med framåtkick.
De är alla baserade på samma motorblock. 509, 510 är fartvindskylda och 519, 520 och 530 är fläktkylda.
Mycket är även samma som på föregångaren 504, t.ex cylinder och kolv, lameller och kopplingens tryckplatta.
De som har trampor delar även transmissionskåpa med 504.
Och de fartvindskylda oavsett trampa eller kick, har samma svänghjulskåpa som FM504.
Dreven är olika mellan FM504 och de andra, så det är inte så lätt att få tag på drev.
Kolven är som sagt lika mellan allihopa och de har alla 2 kolvringar, så jag vet inte vad du fått tag på för kolv som har tre ringar.
Kolvar till de här motorerna är näst intill omöjliga att få fatt på. MCB-center hade i lager när de slutade, men annars så har jag inte sett några nya på väldigt länge.
Överdimensionskolvar kan du kanske få tag på här: http://www.mopedland.co.uk/rexherc/ De har även drev, men jag tror att du ska välja dem för 3-SPEED. När det står 2-SPEED, så är det nog för den äldre FM504.
När det gäller förgasaren, så är 9mm helt rätt storlek (även i Tyskland) på alla utom FM530 som hade dubbelförgasarmontage. Ja och den automatväxlade FM511 hade en 13mm förgasare, en sån som jag monterat på min FM519 här i tråden.
Chokekolven som sitter på din förgasare kan du kanske köpa hos Rösebäckens Cykel&Motor, annars får du nog kolla in tyskland. T.ex här: http://www.greiner-oldtimerteile.de/ver ... s=c2926l20
En annan sak som skiljer mellan FM504 och de övriga är sidoförskjutningen från motorfästena till kedjedrevet, så man kan inte ta en Monarpedram med Pilotmotor och byta mot t.ex en FM510 rakt av.
Hoppas att du blev lite klokare av det här...