Frågor ang. byte av framgaffel till något modernare.

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
EfraimBarkbit
Kontakt:

Frågor ang. byte av framgaffel till något modernare.

Inlägg av EfraimBarkbit »

Hejsan på er :D

Många inlägg på kort tid från min sida, men man får passa på att söka information när sambon har lämnat hemmet :lol:

Det är som så att jag håller på att bygga om en Mamba med en framgaffel från en nyare moped, Derbi Senda, närmare bestämt.
Jag vill komma åt att köra med skivbroms och mambans hjul är ju värda sin vikt i guld, men å andra sidan vill man ju få hej på den i rättan tid.
Det är inget racebygge av något slag, men gillar att kombinera det gamla med det nyare modernare som finns att tillgå :D
Mamban är för övrigt utom räddning för orginalrenovering, det mesta var trasigt eller sprucket samt att det finns andra som har fina, originalrenoverade Mambor :)

Nu till frågan, om det finns någon mer här i världen som byggt om med en annan framgaffel, likt det jag skall göra, hur gick ni till väga för att få dit den med en bra lagring, utan att förstöra befintlig styrstam? Jag har redan en prototyp som jag tänkte testa, men är intresserad av hur ni har löst biffen, för att se om min lösning är något att ha :roll: :P

Har ni bilder, dela gärna med er av det isåfall, är intresserad av fler lösningar på detta som sagt var :lol:
Eller om ni rent av har andra bra funderingar eller idéer om detta!

Det här är framgaffeln jag tänkt använda mig av:

Bild

Jag har dock dåligt med bilder på min prototyp, men det är iallafall väldigt likt denna:

Bild

MVH Erik.
Mustang Cobra 5000
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Re: Frågor ang. byte av framgaffel till något modernare.

Inlägg av Lolalola »

Om du inte vill göra åverkan på ramen så återstår (nog) bara att använde de befintliga lagerskålarna. Chansen att du skall kunna knacka in nåt för koniska lager i den lilla ramen är nog inte jättestor. Men vad då, svänger gör det ju bra ändå och om du inte har tänkt köra cross eller hoppa med den så räcker de gamla lagerna ju gott och väl.

Använd den inre lagerringen från originalet, shimsa dit den med några plåtremsor och /eller lite svets (den moderna gaffeln har nog ett smalare rör) och anpassa längden på detsamma så det passar Mamban. Går det att få ihop det övre lagret med den nya gaffeln är det ju jättebra, men annars svetsar du ihop grejorna så att den övre kronan går att sätta på ovanför den stora kromade originalmuttern. Lätt som en plätt!

Själv har jag monterat Showa upside-down på en Puch Racing, Yamaha AS3 på en E-type, Puch Dakota på en Maxi, Suzuki K50 på en Compact, Honda CB125 på en Husqvarna etc etc.
Användarens profilbild
EfraimBarkbit
Kontakt:

Lolalola skrev: 10 jun 2020, 13:54 Om du inte vill göra åverkan på ramen så återstår (nog) bara att använde de befintliga lagerskålarna. Chansen att du skall kunna knacka in nåt för koniska lager i den lilla ramen är nog inte jättestor. Men vad då, svänger gör det ju bra ändå och om du inte har tänkt köra cross eller hoppa med den så räcker de gamla lagerna ju gott och väl.

Använd den inre lagerringen från originalet, shimsa dit den med några plåtremsor och /eller lite svets (den moderna gaffeln har nog ett smalare rör) och anpassa längden på detsamma så det passar Mamban. Går det att få ihop det övre lagret med den nya gaffeln är det ju jättebra, men annars svetsar du ihop grejorna så att den övre kronan går att sätta på ovanför den stora kromade originalmuttern. Lätt som en plätt!

Själv har jag monterat Showa upside-down på en Puch Racing, Yamaha AS3 på en E-type, Puch Dakota på en Maxi, Suzuki K50 på en Compact, Honda CB125 på en Husqvarna etc etc.
Tack för ett utförligt svar :)

Det finns färdigsvarvade skålar med mindre koniska lager, anpassade för mambaramen 8)
Men det är som sagt var bara prototyper och det är nog fler projekt som skall anpassas framöver som sagt var, så det är därför man testar sig lite fram och hör sig för hur ni andra har gjort på era byggen.

Jamen det låter ju som en smart idé, tänkte inte så långt, man kan ju föralldel svarva en passande hylsa som passar den inre lagerringens mått, antingen med presspassning, värma på den, eller tiga dit den på styrröret såklart, så man får den så passa bra centrerad som möjligt :D

Jag får tacka för svaret ang. detta, mycket bra hjälp på vägen som sagt var och tacksamt att du delas med av idéer och kunskap slider_thankyou.gif
Mustang Cobra 5000
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Fast om du ändå har TIG och grejor så varför inte svetsa dit några grejor där gaffeln passar? Du behöver ju inte svetsa i själva ramen utan bara ute i styrhuvudet. Här har jag skarvat på både över- och underdel. :thumb:

Bild
Användarens profilbild
EfraimBarkbit
Kontakt:

Lolalola skrev: 12 jun 2020, 16:45 Fast om du ändå har TIG och grejor så varför inte svetsa dit några grejor där gaffeln passar? Du behöver ju inte svetsa i själva ramen utan bara ute i styrhuvudet. Här har jag skarvat på både över- och underdel. :thumb:

Bild
Snyggt jobbat där, tack för bilden :D

Men absolut, det kan man göra, det är ju inga problem, det mesta går ju att lösa som sagt, men är lite nyfiken på att se hur ni har gjort, ibland är det ju så enkelt så man inte ens tänker på det och man klarar det med prylar som finns att köpa :lol:

Dock så är det ju lite roligare att tillverka delarna själv och sätta sin egna prägel på bygget :D
Mustang Cobra 5000
Skriv svar