Val av cylinder Sachs?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Val av cylinder Sachs?

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då min Raket nöp på Chickenrace i fredags plockade jag ner motorn lite idag.
Konstaterade först att det glappade i kopplingslagret så det får bytas MEN kolv, kovringar ocg cylindern såg inte fina ut!?
Har en fläktkyld cylinder, e sk. 3,5hk och en pärontopp på min farvindskylda motor och det har funkat kalas föutom när det är riktigt varmt ute.
Missade att ta bort kåporna i sommras och då nöp den första gången och som sagt nu igen i fredags.

Jag vill ha ett orginalutseénde så jag är lite fundersam till den stora cylindern.

Nu till mina frågor:

1. Är den sk. 5,5hk cylindern samma som 60cc och kräver kyrkportsförgasare?

2. Är lite sugen på 60cc men funderar då på om man kan ta ner storleken på kylflänsarna lite och köra med pärontoppen?

3. Har alla 60cc cylindrar förgasaren så långt bak placerade jämfört med dom små cylindrarna? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->5½ är samma sak om 7½, fast 38mm borrning istället för 41mm. Kräver inte kyrkport, man kan köra på 8,5/12mm om man bygger en platta mellan.

Man kan ta ner flänsarna för att passa pärontopp, ja! Har sett folk som kört med nerkapade 60cc för att få plats i de små fläktkåperna.

Alla 60cc cylindrar som köps nya idag har den såkallade kyrkporten, och förgasaren kommer längre bak.


Ett tips är att skaffa en originalcylinder och borra upp till 41mm. Och sen justerar lite porttider. Det bör blir en trevlig kombination. För då blir det "60cc" och originalinsug.

(42slag och 41borr ger 55.4cc) <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:5½ är samma sak om 7½, fast 38mm borrning istället för 41mm. Kräver inte kyrkport, man kan köra på 8,5/12mm om man bygger en platta mellan.

Man kan ta ner flänsarna för att passa pärontopp, ja! Har sett folk som kört med nerkapade 60cc för att få plats i de små fläktkåperna.

Alla 60cc cylindrar som köps nya idag har den såkallade kyrkporten, och förgasaren kommer längre bak.
Vad tror du om kylningen om man kapar ner flänasrna till att matcha pärontoppen?

Är det till att kapa med vinkelslip eller måste den sättas upp i typ en fräs för att det ska gå vägen?


Rexxy skrev:Ett tips är att skaffa en originalcylinder och borra upp till 41mm. Och sen justerar lite porttider. Det bör blir en trevlig kombination. För då blir det "60cc" och originalinsug.

(42slag och 41borr ger 55.4cc)
Är inte så haj på att ändra porttiderna så det blir nog köpecylinder.
Gick ut i garaget och kollade för jag har en cylinder liggandes men två flänsar var av på den. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eller en borrad membran-cylinder, många här på forumet säger att dom blir rätt så råstark.. [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Eller en borrad membran-cylinder, många här på forumet säger att dom blir rätt så råstark.. [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img]
...också en lösning MEN var får man tag i dom? <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grymt kult att köpa en nos med insug och topp till ett MKT bra pris !?!
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SACHS-NOS-Cylinder-Head-Saxonette-Arctic-Cat-Mofa_W0QQitemZ120552438538QQcmdZViewItemQQptZMotorcycles_Parts_Accessories?hash=item1c117c3b0a

Undvik iallafall att köra en 5½ med en 8,5/12mm

Tar det emot nånstans om förgasaren hamnar längre bak ? <!-- </EdIndex> --></div>
HillBilly
Forumsponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
Ort: Karlstad Värmland Sverige

reedcylle

Inlägg av HillBilly »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Reedcyllen får man tag på hos Ibbe här på forumet
pma mig så kan jag ordna kontakt med honom <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
morfar
Inlägg: 16
Blev medlem: 18 feb 2010, 00:00
Ort: Göteborg

60cc

Inlägg av morfar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta din gamla cylinder och en blyertspenna och rita av på din 60cc.ta sedan fram vinkelkapen och börja kapa efter det du har ritat,fläns för fläns.På fläktsidan så behöver du inte kapa alla då det finns plats under kåpan.På kopplingssidan så måste du vara lite försiktigare.Sätt på cylindern och prova vartefter du kapar.(vet ej hur man skickar med en bild tyvärr) <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
P-plats.se skrev:
zappafan skrev:Eller en borrad membran-cylinder, många här på forumet säger att dom blir rätt så råstark.. [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img]
...också en lösning MEN var får man tag i dom?
Ibbe här på forumet har dom <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev: Undvik iallafall att köra en 5½ med en 8,5/12mm
Förklara lite mer tack.. :research: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:
S_Compakt skrev: Undvik iallafall att köra en 5½ med en 8,5/12mm
Förklara lite mer tack.. :research:
...också nyfiken på detta!?

Har nu inhadlat lite saker för bearbetning:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När du monterar kopplingslagret , kolla sedan var kopplingskorgen landar i sidled. Det skiljer på konorna. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:När du monterar kopplingslagret , kolla sedan var kopplingskorgen landar i sidled. Det skiljer på konorna.
Hmm om kopplingskorgen skulle landa fel i sidled, vad gör du då Conrad??? :?:


Ps jag tycker att lagerbromsbussningen på motsvarande sida mot kopplings lagret (julgranen)
är minst lika viktig att kontrollera är denna glapp blir det inte bra att bara byta kopplingslagret! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo visst bussningen är viktig. Konisiteten på kopplingslagret är riktig men det händer att kopplingskorgen kommer för långt in, innanför transdrevet. Kopplingskorgen skall ju möta mitt på transdrevet. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:
S_Compakt skrev: Undvik iallafall att köra en 5½ med en 8,5/12mm
Förklara lite mer tack.. :research:
Man vinner inget på en 5½ med "fyrkantigt" insug på att köra dom runda förgasarna tycker jag ... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar