Använda etanol E85 som bränsle?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Sven-Johan

Använda etanol E85 som bränsle?

Inlägg av Sven-Johan »

Hej!

En kanske vild fråga, men har någon provat med att köra gammal moped med E85 etanol som bränsle i stället för bensin?

Funkar det ens? Oljan går ju, liksom, inte att blanda med sprit... Eller finns det andra smörjmedel än olja som funkar? T.ex. det på bilden (som jag ändå använder), eller nått...

Det känns absurt om det skulle funka till en tvåtaktare som kräver olja i bränslet, men jag vill ändå ställa frågan...

Jag hittade en äldre tråd om detta, men jag tyckte inte att jag fick riktigt svar där...

Bild
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Re: Använda etanol E85 som bränsle?

Inlägg av SS440-80 »

Visst finns det oljor som är blandbara med etanol. Detta diskuterades på snöskoterforum för drygt tio år sedan när E85 var riktigt på tapeten.
Kommer inte ihåg vilka oljor som rekommenderades då, men det är nog bara att söka på nätet.

Triboron är nog blandbar med det mesta, då den inte är en olja utan en kemisk blandning med borpartiklar (halkigare än teflon)

Ska man köra på etanol så måste man bestycka upp ca 40%, annars kan man råka ut för ett otrevligt motorhaveri.
Sven-Johan

Inlägg av Sven-Johan »

SS440-80 skrev: 10 jul 2020, 23:15...Ska man köra på etanol så måste man bestycka upp ca 40%, annars kan man råka ut för ett otrevligt motorhaveri.
"Bestycka"! Vad menar du? Storlek på munstycken och så, eller? Eller förgasare, avgassystem och hela faderullan?

Vad säger du om idén överhuvudtaget?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

man måste öka bränsleflödet i förgasaren. det finns lite oljor som är blandbara med sprit.
castrol r30 0ch r40 är dom som är lättast att hitta. redline har några, men dom är svåra att hitta i sverige.
på e85 forumet "etanol.nu" var det folk som körde på frityrolja och e85.
jag testade lite för sisådär 10 år sen.
en ilo med borrat insug i cylindern, och std förgasare svarade jättebra på e85.
en sachs med 5,5a och 19mm dellorto gick lika som på bensin.
en otrimmad sachs fick inte tillräckligt med e85, någon kanal i den varianten på sachsförgasare
var för trång.
någon annan påstod att en otrimmad puch svarat bra på e85.

erlan
Användarens profilbild
Knezzen
Kontakt:

Inlägg av Knezzen »

Är rätt sugen på att konvertera Mustangen, men det känns som det kommer bli jobbigt med kallstarterna när man måste trampa/kicka igång motorn.
Har både en E85-konverterad Ford Capri och en Jeep Cherokee XJ och kallstartsproblemen är ju överkomliga tack vare startmotorn.

Har dock aldrig provat att konvertera en tvåtaktare, de kanske går någorlunda lätt att starta trots allt?
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

det är 25% bensin i den på vintern.
ett litet hål i luftrenaren för startgas hjälper nog när det är kallt.

har du höjt kompet i bilarna?
e85 vill ha högt komp för att starta när det är kallt.
hög komp = mer kompresionsvärme när det är kallt= lättare start.
min sierra startade utan problem när jag glömt motorvärmaren och det var -15 på morgonen.

erlan
Sven-Johan

Inlägg av Sven-Johan »

Jag trodde att det skulle komma många (fler) svar i denna tråd.

Tack ni som svarar! :D

Är detta ingen big deal, utan de flesta är nöjda med traditionell bensin, eller?

Min tanke om E85 grundar sig både i miljöaspekten (förbränning av etanol tillför, vad jag förstår, ingen ny koldioxid, CO2, till miljön) och att det kanske kan bli en aning mer effekt ur motorn.

Sven-Johan
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Här har du en länk om hela grejen med etanolkonvertering för många typer av motorer, med eller utan förgasare m.m m.m

Sidan är gammal, men det är fortfarande fakta som gäller.
Bara att klicka i rullgardinerna tills du läst allt som du är intresserad av att veta.

http://www.etanol.nu
Sven-Johan

Inlägg av Sven-Johan »

SS440-80 skrev: 12 jul 2020, 13:00 Här har du en länk om hela grejen med etanolkonvertering för många typer av motorer, med eller utan förgasare m.m m.m

Sidan är gammal, men det är fortfarande fakta som gäller.
Bara att klicka i rullgardinerna tills du läst allt som du är intresserad av att veta.

http://www.etanol.nu
Tack så hjärtligt! slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
Knezzen
Kontakt:

Inlägg av Knezzen »

erlan skrev: 12 jul 2020, 10:12 det är 25% bensin i den på vintern.
ett litet hål i luftrenaren för startgas hjälper nog när det är kallt.

har du höjt kompet i bilarna?
e85 vill ha högt komp för att starta när det är kallt.
hög komp = mer kompresionsvärme när det är kallt= lättare start.
min sierra startade utan problem när jag glömt motorvärmaren och det var -15 på morgonen.

erlan
Bilarna är original förutom större spridare i Jeepen samt större huvudmunstycken och lågfartsmunstycken i förgasaren (Weber 32/36) i Caprin.
Dom är inte på nåt sätt svårstartade, men inte startar någon av dom som om det bara var bensin i tanken.
Startar även i -15 utan problem, men inte lika snabbt som på bensin så klart.

På konverterade gräsklippare jag haft tidigare var det några extra ryck jag var tvungen att göra jämfört med vid bensindrift. Det borde vara liknande på en moppe tänker jag. Lite trögstartad, men inte en omöjlighet. Startgas hjälper nog som du skriver. Har en 15mm Bing kopia med för stort munstycke för bensindrift i Mustangen. Ska göra ett provskott på E85 med den tänkte jag :)
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

har du 2,0 OHC i caprin kan jag rekomendera en topp från en 1,6 taunus. gärna planad 1,5mm till.
det sitter på min e85- konverterade sierramotor.
tyvärr var det en 18-åring som inte såg mig genom en stor snöhög. och åkte ut framför mig.
så bilen blev skrot, men motorn har jag kvar.

erlan
Skriv svar