Hej,
Det måste vara det externa växelstoppet som avses. Något annat extra stag har jag inte satt på - vad jag vet
Zundapps växelmekanism har ju många erfarenhet av, som nästan kräver benrörelser för att växling skall ske. Benrörelser skrevs med flit - ej fotrörelser
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Jag har försökt att förstå det hela och kan väl sammanfattningsvis konstatera,att det är en "tekniskt känslig lösning". Det är så många spel i mekanismen som tillsammans förvärrar, om inte allt är tipp topp. I min egen femväxlade motor, försökte jag att vara väldigt noga med minimala spel, fräscha grejor och dessutom modda lite.
Resultatet blev en väldigt fin växellåda som jag får säga duger gott. Går inte att jämföra med moderna växellådor men för att vara Zundapp så.
Studerar man tex växelklackarna och spåren i den inre hylsan, så ser man att redan här, finns onödiga spel.
Jag minskade spåren mha Tig-svets till ett minimum.
Man vill ju att växlingen skall påbörjas så fort växelaxeln vrider sig. I fallet ovan vrids växelaxeln ett antal grader innan hylsan träffar växelklacken. I praktiken innebär det att man vrider växelaxeln och inget ingrepp sker förrän alla spel är nollade dvs ingrepp.
Även spåren till den invändiga fjädern är minskade. Man får vara varsam så inte man lägger i för mycket. Då fungerar det inte alls...
Förutom att minska alla ingående spel, så tenderar växelstoppen att kugga över ibland. Det kan bero på sliten växelhylsa, svag fjäder till niten eller kanske en sliten nit. Den yttre hylsan (med det snedskurna spåret) har invändiga jack som fungerar som vridningsstopp vid varje växel. Den fjäderbelastade niten skall pressas in i dessa jack och låsa hylsan men, det fungerar inte alltid. Växlar man hårt blir det ännu värre.
En idé tog form och jag svetsade ihop ett externt växelstopp. Den ersätter nitens funktion och efter injustering, har man en nästintill skottsäker uppväxling.
Bifogar en bild i svartvitt (alltid retar det någon
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
)
Utöver detta så kortade jag växelföraren.
Det finns givetvis fler detaljer i växelklockan som är viktiga att syna och kontrollmäta, men det hoppar jag över här.
Bild på motorn under hopsättning:
RPs vevaxel version 2 med 44mm slag förgyller vardagen. Ett litet tips är att man oavsett prisklass på vevaxlar, ALLTID skall mäta upp kastet innan montering. Är man seriös så gör man en efterkoll av kastet när motorhalvorna sitter ihop också.
RPs vev kastade ca 8/100 vid en första kontroll vilket var förvånande mycket. Justerades till ca 1-2/100 innan montering. Tapparna höll övermått så de fick slipas till lite grand.
Trist att påbörja montage med en känslig vevaxel om det inte passar med ramlager.
Vevaxeln från RP är en väldigt fin produkt som ger ca 4cc extra tillsammans med 66cc cylinder - 70 ärliga kubik alltså.
Längre slag ger nya mekaniska problem som måste lösas. Kör man med standard slag har tillverkaren redan löst detta. Men, det är ju kul med utmaningar som det heter.
/Fredrik