Fyrtaktar trots ställbart munstycke
-
Re: Fyrtaktar trots ställbart munstycke
Tagit kompprov 6,4 bar kall motor 5,9 bar varm motor,tomgång inga problem går jämt o fint. Provade med munstycket som satt på moppen 54 då fyrtaktade den i svag uppförsbacke,ska kolla om jag kan låna ett 53 alt. 52. Går ej att ställa så den inte fyrtaktar på plan mark då börjar den att hacka pga bränslebrist. Man kanske måste viktkompenseta lite så vill ha lite mera bränsle....eller åka såhär i sommar.
vad sitter det för ljuddämpare på moppen? kan det vara att den är för mycket rensad?
Jag tror snarare på för gles/rensad dämpare än för tät.
Lagom är bäst gäller verkligen på 1hästkrafts 50kubikare.
54 var för stort redan när motorerna var nya. så så långt är det normalt.
kör du sen på 2% olja blir det än mer märkbart. även om bensinen är sämre idag, så blir det i alla fall för mycket bränsle.
Mackbensinen har lite sämre energivärde än alkylatbensinen. men inte så mycket att 54 munstycke funkar.
och det här fenomenet med fyrtaktning/bluddring svarar ju inte omedelbart på munstycksjustering. sachsen har ju munstycket på fel sida, så nu i vuxen ålder så stannar jag och flyttar justerskruven ytterst lite, provkör, justerar ytterst lite, provkör osv.
erlan
Jag tror snarare på för gles/rensad dämpare än för tät.
Lagom är bäst gäller verkligen på 1hästkrafts 50kubikare.
54 var för stort redan när motorerna var nya. så så långt är det normalt.
kör du sen på 2% olja blir det än mer märkbart. även om bensinen är sämre idag, så blir det i alla fall för mycket bränsle.
Mackbensinen har lite sämre energivärde än alkylatbensinen. men inte så mycket att 54 munstycke funkar.
och det här fenomenet med fyrtaktning/bluddring svarar ju inte omedelbart på munstycksjustering. sachsen har ju munstycket på fel sida, så nu i vuxen ålder så stannar jag och flyttar justerskruven ytterst lite, provkör, justerar ytterst lite, provkör osv.
erlan
-
Jag har orginaldämparen(tror jag) den med påronformat slut. Det sitter ingen insats i den men har provat med kompisens men det blev inget bättre. Ska se om jag kan låna några mindre fasta munstycken. Ja vrida på mustycket i farten vågade man bara när man var 15 år o odödlig...
Dom dämparna har jag nog aldrig experimenterat med. då bör det vara en 62a eller äldre?
Om det är en Nyman/Crescent i alla fall.
När MCB började med sachs igen -68 så kom väl ljuddämparen med cylindriska slutburken.
Eller han det komma några tidiga med päronformade?
Och det är fyrtaktning så det inte är misständningar. alla original tändspolar från den tiden,
dom som är lindade med gasbinda och sen lackade, så kallad mumie, har passerat bäst före datum för länge sen. isoleingsmaterialet åldras!! eftersom en magnettändning ger högre och högre spänning ju mer varvet ökar, så märks dålig isolering först på högvarv.
normal fyrtaktning är ju också egentligen en misständning, men av den orsaken att bränsleblandningen blir för fet, så den inte tänder.
erlan
Om det är en Nyman/Crescent i alla fall.
När MCB började med sachs igen -68 så kom väl ljuddämparen med cylindriska slutburken.
Eller han det komma några tidiga med päronformade?
Och det är fyrtaktning så det inte är misständningar. alla original tändspolar från den tiden,
dom som är lindade med gasbinda och sen lackade, så kallad mumie, har passerat bäst före datum för länge sen. isoleingsmaterialet åldras!! eftersom en magnettändning ger högre och högre spänning ju mer varvet ökar, så märks dålig isolering först på högvarv.
normal fyrtaktning är ju också egentligen en misständning, men av den orsaken att bränsleblandningen blir för fet, så den inte tänder.
erlan
-
Ja jag tror det är en -62 som är uttagen -63 om man tittar på försäkringsdekalen. Ska kolla tändspolen kan nog vara ide att byta om det är orginal. Det är nog ganska säkert bränslerelaterat för det slutar i uppförsbackar och börjar igen på slät mark.
Spelet mellan 4 takt och för snålt på min Cornette är under en millimeter på munstycket, men får man bara till det där så går den suveränt, ska man ta en annan som exempel så är munstycket på min Fram-King lite mindre känsligt, är av en annan typ än de vanliga, men det handlar fortfarande inte om mycket mer än en millimeter lite drygt, så ett par millimeter borde göra rätt stor skillnad...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
-
Det är nog så när jag har kinamunstycke. Synd att det inte blir några motormarknader i år det är nog där man kunde hitta Nos eller bättre begagnat som dom säger ska fungera bättre. Så det är bara att "knattra" på o njuta av sommaren.
-
Jag vet inte om det är slumpen om spelar in..men när jag har satt på en oring som tätning högst upp på munstycket( mellan munstycke o förgasare). Så verkar det lättare att ställa in..happy days