God morgon,
Det gäller en Husqvarna Novolette årsmodell 1954.
Novolette vill inte, dvs ibland går den hundra eller två hundra meter och då går den ganska bra.
Det började med en provkörning efter många år rast.
Men efter 4 kilometer hörde vi någon sorts smäll, ganska högt, och efter den var det mer eller mindre slut.
Nu har vi bytt topplock packning, rensat förgasare, försökt olika spetsar avstånd mellan 0.3 och 0.4, tändstift står på 0.5 och vi har gnista.
Jag har läst på nätet att man ska justera den förgasar nål så hög som möjligt.
Men han eller hon vill inte utom någon hundra meter ibland.
Konstigt är att när man använder dekompression knapp har den mer lust att komma igång.
Så frågan är nu, vad kan den smäll ha varit? Den gamla topplock packning var tunn och det var spår av läckage.
Jag undra också, så en Novolette, kan den gå på tomgång efter man har vridet handtag helt tillbaka och står stilla?
Tack för alla hjälp,
Ton.
Novolette vill inte
Re: Novolette vill inte
Dålig gnista under kompression, därför funkar det bättre med pysen öppnad.
Det kan vara så att bakelitnocken på brytarspetsen, som ligger mot svänghjulsaxeln, är så nedsliten att när du justerar in brytaravståndet, så blir abriss fel. Alltså den längd mellan polskor och magnet som gör att tillräckligt magnetfält för gnista kan skapas.
Testa att justera in brytaravståndet till 0,2-0,25mm och knacka ihop tändstiftet till 0,4mm. Får du motorn att tända bättre då, så kan du vara säker på att brytarna måste bytas.
Eller också så byter du till nya brytarspetsar direkt. Är inte så dyrt och säkert välbehövligt ändå.
Kan även vara tändspolen som inte orkar leverera tillräckligt stark gnista under kompression.
Smällen var säkert topplockspackningen som rök, eller också en avgassmäll p.g.a överskott på bränsle som ej antänts p.g.a dålig gnista.
Det kan vara så att bakelitnocken på brytarspetsen, som ligger mot svänghjulsaxeln, är så nedsliten att när du justerar in brytaravståndet, så blir abriss fel. Alltså den längd mellan polskor och magnet som gör att tillräckligt magnetfält för gnista kan skapas.
Testa att justera in brytaravståndet till 0,2-0,25mm och knacka ihop tändstiftet till 0,4mm. Får du motorn att tända bättre då, så kan du vara säker på att brytarna måste bytas.
Eller också så byter du till nya brytarspetsar direkt. Är inte så dyrt och säkert välbehövligt ändå.
Kan även vara tändspolen som inte orkar leverera tillräckligt stark gnista under kompression.
Smällen var säkert topplockspackningen som rök, eller också en avgassmäll p.g.a överskott på bränsle som ej antänts p.g.a dålig gnista.
För att förtydliga dålig gnista, luft isolerar så ju högre tryck i förbrännings rummet, ju högre spänning behövs för att en gnista skall orka slå över. Därför säger test med tändstift i det fria inget om man inte ökar gnistgapet till minst 5mm.
Jo, det var en jättebra tip!
Brytaravståndet 0.2, tändstift 0.5 och jag har kört en kvart, tjugo minuter. Så jag ska byta brytarsats i alla fall.
Nu är det så att jag är från Holland, bor i sommarstuga och åka hem 9 september igen. Så moppen måste vänta till nästa år.
Dessutom jag har inte rätt verktyg här i stugan.
Men viktigaste är att felet är hittat.
Men lite frågor kvar, om förgasar nål, jag har läst på nätet att motor magasins Jim påstår att nålen ska sitta i nedersta spåret, vad tycker man här om detta?
Och på tanklock står 1:20 är det kanske inte lite för mycket med den moderna tvåtakts olja jämfört med 50tals olja?
Även den förtydliga svar var jättebra, jag börja förstå mer och mer om saken.
Till slut jag vill säga att Raketsport.com är en jättebra webbsida tycker jag, inte läst allt som står där med det kommer.
Tack för alla hjälp,
Ton.
Brytaravståndet 0.2, tändstift 0.5 och jag har kört en kvart, tjugo minuter. Så jag ska byta brytarsats i alla fall.
Nu är det så att jag är från Holland, bor i sommarstuga och åka hem 9 september igen. Så moppen måste vänta till nästa år.
Dessutom jag har inte rätt verktyg här i stugan.
Men viktigaste är att felet är hittat.
Men lite frågor kvar, om förgasar nål, jag har läst på nätet att motor magasins Jim påstår att nålen ska sitta i nedersta spåret, vad tycker man här om detta?
Och på tanklock står 1:20 är det kanske inte lite för mycket med den moderna tvåtakts olja jämfört med 50tals olja?
Även den förtydliga svar var jättebra, jag börja förstå mer och mer om saken.
Till slut jag vill säga att Raketsport.com är en jättebra webbsida tycker jag, inte läst allt som står där med det kommer.
Tack för alla hjälp,
Ton.
Kul att tipsen fungerade
Kontrollera vilket tändsystem du har. Det står på svänghjulet.
Brytarspetsarna till de äldsta modellerna av tändsystem kan vara svåra att få tag på, så i värsta fall så kan du behöva hela vintern för att hitta rätt modell.
Jag håller med om att 5% olja är i mesta laget. Tror att du klarar dig på 4%, men inte lägre än så.

Kontrollera vilket tändsystem du har. Det står på svänghjulet.
Brytarspetsarna till de äldsta modellerna av tändsystem kan vara svåra att få tag på, så i värsta fall så kan du behöva hela vintern för att hitta rätt modell.
Jag håller med om att 5% olja är i mesta laget. Tror att du klarar dig på 4%, men inte lägre än så.
Det står C1/75-11 på svänghjul, ar de svårt att hitta?
Och vad tycker du om justering av förgasar nål?
Förresten, vi är nästan granne, Fredriksberg och Strömsdal.
Hälsningar,
Ton.
Och vad tycker du om justering av förgasar nål?
Förresten, vi är nästan granne, Fredriksberg och Strömsdal.
Hälsningar,
Ton.
Strömsdal är fint.
Är lite tråkigt att Hyttsjöboa är stängt, det var perfekt att ta en mopperunda dit ibland på sommaren och äta en Biff Agaton
Och samma sak på vintern med snöskoter.
Det verkar som att Stefas C1-brytare finns att få tag på ännu, men om de är nytillverkade eller om de är NOS vet jag ej.
https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... arped.html
När det gäller trottelnålen så står det i den tekniska datan att clipset ska sitta i nedersta spåret, så det är nog riktigt. Men om du tycker att motorn går fett på mellanregistret, så kan du flytta upp clipset ett spår. Men börja med att få ordning på tändningen först.

Är lite tråkigt att Hyttsjöboa är stängt, det var perfekt att ta en mopperunda dit ibland på sommaren och äta en Biff Agaton

Det verkar som att Stefas C1-brytare finns att få tag på ännu, men om de är nytillverkade eller om de är NOS vet jag ej.
https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... arped.html
När det gäller trottelnålen så står det i den tekniska datan att clipset ska sitta i nedersta spåret, så det är nog riktigt. Men om du tycker att motorn går fett på mellanregistret, så kan du flytta upp clipset ett spår. Men börja med att få ordning på tändningen först.

Hej igen, svänghjulet kom av till slut.
Jag tog bort brytarsats och den är likadan som den visas i din länk så jag vet vad att göra.
Resten få bli nästa år.
Tack för alla hjälp, trevlig helg.
Ton.
Jag tog bort brytarsats och den är likadan som den visas i din länk så jag vet vad att göra.
Resten få bli nästa år.
Tack för alla hjälp, trevlig helg.
Ton.