Slö sachs
-
Slö sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Har en 2vxl sachs motor på en Crescent 2000-S som är väldigt slö, symtom:
- Enorm varv-ovillig när den är kall, varvar inte på flera minuter
- När den är varm är den seg som fasen på mellanvarv men rätt ok när den väl kommit upp i varv, orkar knappt varva upp på 2'an om det inte är svagt utför.
- Väl uppe i toppfart ca 30km/h beter den sig rätt ok tills man kommer till en backe då degar den ihop så fort varvet börjar sjunka.
Vad kan det va? Tändning, igensmetad dämpare? <!-- </EdIndex> --></div>
Har en 2vxl sachs motor på en Crescent 2000-S som är väldigt slö, symtom:
- Enorm varv-ovillig när den är kall, varvar inte på flera minuter
- När den är varm är den seg som fasen på mellanvarv men rätt ok när den väl kommit upp i varv, orkar knappt varva upp på 2'an om det inte är svagt utför.
- Väl uppe i toppfart ca 30km/h beter den sig rätt ok tills man kommer till en backe då degar den ihop så fort varvet börjar sjunka.
Vad kan det va? Tändning, igensmetad dämpare? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag har oxå en 2000 som var väldigt slö (12 åringarna syklade ifrån mig
) felet på den var att nån klåpare på Sachsfabriken hade satt en plugg i insuget
jag tog bort den å nu går den som ett skott
<!-- </EdIndex> --></div>
Och när du har avgas och förgasare löst är det fort gjort att lossa cylindern å byta kolv och eller ringar.Norman skrev:Börja kolla det enkla: ljuddämpare och packningar. Ta loss och rengör förgasare grundligt, blås ur överallt med tryckluft.
Jag har oxå en 2000 som var väldigt slö (12 åringarna syklade ifrån mig

-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hade isär dämparen så gott jag kunde men det enda jag förstår att man kan skruva isär är ju päronet eller vad det kallas, med en liten mutter i utblåset, ser fint ut i det röret där, sen vet jag inte om det ligger nån skit i den långa delen, det är väl några små "koppar" där som jag ju inte kommer åt, går det att få isär mer?
Tändning eller brytare, kan det va nåt med det? Jag har haft isär alltihop och inte gjort nån inställning direkt i brist på kunskap. Tändningen ställer man väl med tändplattan genom att vrida den lite eller? Värt att testa?
Mvh Andreas <!-- </EdIndex> --></div>
Har precis haft isär och gjort rent så gott jag kunnat, dock inte mycket bättre drag, på topp (väl där med lite nedför) går det fint men så fort det bär emot blir det sirap.2takt68 skrev:Japp mycket av problemet ligger nog i ljuddämparen,gör enligt Normans recept så löser de sig nog helt ,glöm inte att göra rent pärat bara det har ju ett utblås i storleksordningen ett ärtrör så mycket skit sitter nog där
Lyckatill
Hade isär dämparen så gott jag kunde men det enda jag förstår att man kan skruva isär är ju päronet eller vad det kallas, med en liten mutter i utblåset, ser fint ut i det röret där, sen vet jag inte om det ligger nån skit i den långa delen, det är väl några små "koppar" där som jag ju inte kommer åt, går det att få isär mer?
Tändning eller brytare, kan det va nåt med det? Jag har haft isär alltihop och inte gjort nån inställning direkt i brist på kunskap. Tändningen ställer man väl med tändplattan genom att vrida den lite eller? Värt att testa?
Mvh Andreas <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Forumsponsor
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du kollat kröken, där kan det bildas mycket sot också.
Jag brukar ta en bit wire ca10mm i diameter och sättas i borrmaskinen och köra fram och tillbaka. Se till att köra åt rätt håll bara, annars blir det väldigt mycket wire... (vet av egen erfarenhet
) <!-- </EdIndex> --></div>
Jag brukar ta en bit wire ca10mm i diameter och sättas i borrmaskinen och köra fram och tillbaka. Se till att köra åt rätt håll bara, annars blir det väldigt mycket wire... (vet av egen erfarenhet

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skulle försäkra mig om att bensintillförseln är som den ska. Kolla att bensinkranen inte är tilltäppt av smuts. Gå vidare med förgasare och rengör ordentligt. Glöm inte munstycket. Det skulle kunna vara så att den får lite för lite soppa. <!-- </EdIndex> --></div>