Frågor om trimmad moped

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
ama3282

Frågor om trimmad moped

Inlägg av ama3282 »

Hej.
Jag har nyligen blivit mopedägare eller rättare sagt min dotter har blivit det men det innebär ju att jag får skruva.

Jag har lite frågor om mopeden vi köpt.

1. Den går lite för snabbt. Vad är bästa sättet att få ner hastighet. Sätta tillbaka V-ring?

2. Den ryker lite. Är det rengöring av ljuddämpare som gäller?

3. Jag tycker att den drar lite sent dvs man får varva lite innan den kör iväg. För att den ska dra tidigare/lägre varv. Hur åstakomer men detta?

/Anders
Skåning

Re: Frågor om trimmad moped

Inlägg av Skåning »

Hej!

Först, vilket mopedmärke / modell gäller det?

Rök borde (oavs märke) i första hand inte bero på igensatt ljuddämpare. För hög oljeinblandning och/eller misständningar är mera troliga orsaker.

Känns som att det gäller en lite modernare moped (med variator drift) än vad som vanligtvis diskuteras här på detta forumet. Men det kan ju såklart lika gärna vara en Saxonette automatic också och då platsar genast dina frågor här med möjlighet till rejäl kunskapsbank och hjälp.
Andreas.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Re: Frågor om trimmad moped

Inlägg av erlan »

på fråga 1 och 3: gå igenom mopeden och kolla vilka strypningar som fattas, inkluderat ev variator och centrifugalkoppling. samt kolla så det inte är trimmat "på riktigt"
fråga 2: byt bränsle till aspen2 färdigblandat tvåtaktsbränsle. troligen är det för hög inblandning av billig tvåtaktsolja.
är det en fyrtaktare, kolla ventiltätningar. där kan det även vara oljeringar som inte håller tätt.
en sliten fyrtaktare är ju betydligt mer komplicerad att renovera.

erlan
Skriv svar