<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du båda tändningarna på ett svänghjul ? det yttre?
Eler har du ett svänghjul på högra motorn och ett på vänstra.
Bor kondingarna innanför svänghjulet. Vad är det som driver tändspolarna. Ljusspolar eller gammla tändspolar med endast primärlindningen.
Det har visat sig att ljusspolar som driver tändspolarna ger för mycket ström och tar ihjäl tändspolarna.
Sedan kvarstår frågan hur du synkat förgasarena. Lite skit i en förgasare eller olika flåtörnivå så faller synkningen ut och motorn blir bedrövlig.Vad jag förstår har du fasta munstycken.
Jag skrev tidigare om två instrument och du har koll på allt. <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns ett svänghjul. Där sitter det två st primärspolar och en brytare och en kondensator. Där finns också en 3W spole till baklampan. Brytaren och kondensatorn till den andra cylindern sitter på den andra motorn.
Förgasarna har ingen skit då de är nya och tanken har fått en syra behandling. Jag har även kollat om det är någon skit och det var det inte. Detta är ett problem som har kommit smygandes och alltså inte varit från början. Tändstiften ser exakt likadana ut, den går lite fett men det borde inte vara ett problem. Det här med klockor verkar vara helt klart det bästa men lite överkurs för mig, det är inget jag kan fixa känner jag.
Hackningarna kan stundtals bli så att motorn nästan dör och det går inte att hålla fullgas, jag kan max hålla halvgas och ibland inte ens det. Det är som att trycka in och ut på dödarknappen eller som om det är överslag någonstans.
Vad jag vet är att varm metall inte är lika magnetisk. Gäller detta även magneter så som ett svänghjul? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänk på att det börjar bli varmare ute, och är då således mindre syre i luften än när det är kallt! Alltså kan din sympton vara så att dem går för magert. Då det hackar på full gas. Och en motorn blir extra varm när den går magert, då bensinen kyler också. <!-- </EdIndex> --></div>
Rexxy skrev:Tänk på att det börjar bli varmare ute, och är då således mindre syre i luften än när det är kallt! Alltså kan din sympton vara så att dem går för magert. Då det hackar på full gas. Och en motorn blir extra varm när den går magert, då bensinen kyler också.
Hmm...Rexxy: Undrar över varmare ute. För magert säger du ? Vad jag vet på skoternen så gäller varmare ute mindre soppa! Kallare ute mera soppa! Vad är rätt ??? Undrar ??? <!-- </EdIndex> --></div>
Rexxy skrev:Tänk på att det börjar bli varmare ute, och är då således mindre syre i luften än när det är kallt! Alltså kan din sympton vara så att dem går för magert. Då det hackar på full gas. Och en motorn blir extra varm när den går magert, då bensinen kyler också.
Hmm...Rexxy: Undrar över varmare ute. För magert säger du ? Vad jag vet på skoternen så gäller varmare ute mindre soppa! Kallare ute mera soppa! Vad är rätt ??? Undrar ???
Sant, fel av mig. Mer syre, mer soppa. Mindre syre, mindre soppa. <!-- </EdIndex> --></div>
peezee skrev:Det blir till och plocka ner allt igen och få i 4 lamellskopplingen
Lite nya bilder på den från Chicken race i Alingsås.
Det fanns en del intresse för den...
Är det förresten någon som vet om man kan köpa distansen som man har när man sätter i 4 lamellskoppling så man får ut transkåpan?
Hmm.... peezee...Tipps på hur man kan göra en distan för att få plats med flera lameller...lägger in en bild så förstår alla bättre.
Först får man skrota en blockhalva genom att kapabort en bit av den ca 11mm tjock bit, sen fila enligt bild med 2st borrar under på tex 10mm eller om man
har nått annat å plana distansbiten på den kapade sidan...sen är det bara att borra upp hålen å montera den med dubbla packningar med se bild...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Synd att förstöra kåporna ... kan först lägga ut en fråga om nån har en tillverkad distans... krävs en djupare lamellkorg också <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar billykid! Att jag inte tänkte på det! Det är ju så jag får göra!
Kan ju säga att det lockar ju inte för mycket att köpa det där lamellkitet, lite för dyrt. Jag byggde ett eget långt innan dessa fanns tillgängliga!
Här är receptet:
Ingående axel i växellådan från en sachs 98cc
Lamellnav från en sachs 150cc
Hemmasvetsad förlängd lamellkorg
Distans kontursågad av trä... det funkade faktiskt ganska bra. Det läckte inte så mycket mer än vanligt men denna gång får det bli så som billykid tippsade om!
Att notera är att det bara funkar till 2 vxl <!-- </EdIndex> --></div>
peezee skrev:Tackar billykid! Att jag inte tänkte på det! Det är ju så jag får göra!
Kan ju säga att det lockar ju inte för mycket att köpa det där lamellkitet, lite för dyrt. Jag byggde ett eget långt innan dessa fanns tillgängliga!
Här är receptet:
Ingående axel i växellådan från en sachs 98cc
Lamellnav från en sachs 150cc
Hemmasvetsad förlängd lamellkorg
Distans kontursågad av trä... det funkade faktiskt ganska bra. Det läckte inte så mycket mer än vanligt men denna gång får det bli så som billykid tippsade om!
Att notera är att det bara funkar till 2 vxl
Hmm peezee kom på en sak till som kanske funkar till att plana distansbiten....en bred bandputs...
eller ett stort slippapper på en plan yta...papper typ till golvslipar eller nåt borde vara stor nog!!! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man kan ta en sån där vit skärbräda i plast
dom brukar vara 10mm tjocka
Bara att rita av packningen och köra med sticksågen <!-- </EdIndex> --></div>