Jo, det blev skapligt bra
Med allt på plats och original ljuddämpare så var det dags för premiärstart.
Fick trampa runt en stund innan det började tända... för en gångs skull innan man börjat misströsta och riva isär tändning, förgasare m.m för att hitta fel
Som FP50 alltid är, så är det lite trögt innan motorn börjar att få upp temperaturen. Men sedan så gick den skitbra, mycket bättre än någon tidigare FP50 jag haft. Undrar om den håltagna plåten i ljuddämparen kan ha något med saken att göra, eller om det är det lite större insugsröret som fått upp hastigheten
Efter en rejäl provrunda så var det dags att testa det nya avgassytemet.
Ser helt sjukt ut med så långt utstick
Efter testrunda 2 så kan konstateras att toppfarten ökade något, och likaså att motorn klarade att hålla lite högre varvtal även i de brantaste backarna.
Bättre effekt kunde nog ha uppnåtts med ett något mindre munstycke, då den fyrtaktade ganska rejält. Men ljudet och den marginala förbättringen gör att det är inte värt det.
Så tillbaka till originalt! Och Monarpeden får anses som klar och färdig.
Enda som återstår är en gummiboll till tutan och justera upp styre och sadel lite för bättre körställning.
