Hej,
Har precis införskaffat mig en compact som jag tror är otrimmad förutom ställbart munstycke.
Vad är en lagom blandning för bränsle?
Jag har ren 95 oktan och köpt biltema syntetisk 2-taktsolja https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-o ... 2000022980
Min trimmer/röjsåg brukar jag köra på 2% men Seachsen kanske vill ha mer smörja?
Så - hur mycket olja i 4 liter bensin? - tänkte 1dl olja kunde vara lagom..
Bränsleblandning Sachs 76:a
Re: Bränsleblandning Sachs 76:a
1:40 = 2.5% Det känns lite snålt.
Kör alla mina mopeder (std och 3½hk cyl) på 4 %. Lätt och blanda, bara att slå i 2 dl i 5L dunken.
Hade säkert fungerat med lite mindre oljeinblandning än det med, men nu rasar det inte pga för lite olja ivf...
Kör alla mina mopeder (std och 3½hk cyl) på 4 %. Lätt och blanda, bara att slå i 2 dl i 5L dunken.
Hade säkert fungerat med lite mindre oljeinblandning än det med, men nu rasar det inte pga för lite olja ivf...
Andreas.
Törs inte säga nåt om biltemas olja. men aspenbränsle 2% funkar även med bussning vid kolvbulten. åtminstone med så låg trimningsgrad.
erlan
erlan
Med ställbart munstycke så skulle jag köra på 4% för att ha lite marginal, frestande ju att ställa lite snålt för att krama ur de sista km ur motorn
Ja - det är så sant.. men det är inte lika enkelt att ligga och justera nu vid 40+ ålder och 40+ vikt .. men iaf fått bra alternativ att banta
Jag kör på Skånings tips nere och lätt att blanda ska inte föringas när knoppen tröttnat
Var just det som "HSE" skrev som jag också var inne på då jag rek 4% oljeinblandning.
Den lilla "onödiga" extra oljemänden lär knappast ställa till något negativt, men kompenserar väl för en ev lite snål bränslemängd och/eller "okänd oljekvalite". Och med den ökade E-inblandningen i dagens bensin så borde det krävas ännu högre bränslemängd för att det inte ska gå för magert...
Den lilla "onödiga" extra oljemänden lär knappast ställa till något negativt, men kompenserar väl för en ev lite snål bränslemängd och/eller "okänd oljekvalite". Och med den ökade E-inblandningen i dagens bensin så borde det krävas ännu högre bränslemängd för att det inte ska gå för magert...
Andreas.