Jag lutar åt att ta på mig lite ett moppe-projekt, och vill gärna be om lite råd först. Jag har nyss flyttat med min grekiska flickvän till ön Kreta i södra Grekland, och behöver en moppe för ta oss runt. Har haft gamla (70-tal) mopeder tidigare så har en del meckarvana och har klyvt ett par gamla 2-taktare.
Det handlar om en 50cc Sachs-moppe från 1965 i körbart skick, exakt modell har jag inte lyckats luska ut genom mina sökningar på internet. Rent visuellt gissar jag på Sachs KS50. Har inte sett den än, ska åka och kika på den om ett par dagar. Har bifogat några bilder till inlägget.
Jag undrar om ni kan tala om för mig genom att kika på bilderna vilken modell det är? Samt vilken motor. Och har någon erfarenhet av just denna modell? Vad ska jag se till att kontrollera när jag är på plats, och vad kan jag vänta mig i form av pålitlighet, underhåll, bränslekonsumtion? Säljaren påstår att den är i gott skick rent mekaniskt, dock ser den ju lite risig ut. Men med lite färg och en ny sadel så...
Ska även tilläggas att här i Grekland är det tillåtet att trimma en 50-kubikare till 70 (eller 80, minns inte riktigt), så jag har tänkt trycka dit minst en 70cc cylinder. Här är bergig terräng och vi åker 2 pers på moppen den mesta tiden, så det är tacksamma extra kubik

Säljaren vill ha 600 EUR... = ungefär 6000kr. Jag har ingen koll på den svenska veteranmopedmarknadens priser, men här i grekland uppskattar man gamla trotjänare och folk begär en bra slant när dom säljer dom. Speciellt då en välrestaurerad moped av samma modell säljs över 2000 EUR = över 20.000kr.
Alla tankar och erfarenheter är välkomna! Och om jag tar mig an moppen kommer jag givetvis starta en tråd här på forumet för att visa hur det går och såklart be om lite mer råd...