Monza 4-speed
Monza 4-speed
Köpte denna Monza i vettigt skick.....
Dock kom motorn som ett pussel....
Tänker att jag ska spika ihop motorn och köra med den som den är.
Motorn har tydligen varit full i vatten (!) Och revs då man inte fick den att gå även efter att vattnet avlägsnades
Så då rev man och ja, sen blev den stående som jag förstod det.
Fick även med en reservmotor i mer slitet skick...
Undra hur länge en motor suttit löst innan det ser ut så här....?
Dock kom motorn som ett pussel....
Tänker att jag ska spika ihop motorn och köra med den som den är.
Motorn har tydligen varit full i vatten (!) Och revs då man inte fick den att gå även efter att vattnet avlägsnades
Så då rev man och ja, sen blev den stående som jag förstod det.
Fick även med en reservmotor i mer slitet skick...
Undra hur länge en motor suttit löst innan det ser ut så här....?
Re: Monza 4-speed
Har beställt packningar, tätningar, lager och lite småplock till den.
Men cylindern det OK ut. Dock är det kapat bort några kylflänsar. Någon som vet vad detta är för cylinder?
Men cylindern det OK ut. Dock är det kapat bort några kylflänsar. Någon som vet vad detta är för cylinder?
Re: Monza 4-speed
Det där var en udda cylinder...
Eller så är det inte det, men jag kan inte påminna mig att det brukar vara en stor platta vid utblåset. Kanske är det en spansk modell. Det har ju kommit en en väldig massa spännande cylindrar från Spanien de senaste åren.
Eller så är det inte det, men jag kan inte påminna mig att det brukar vara en stor platta vid utblåset. Kanske är det en spansk modell. Det har ju kommit en en väldig massa spännande cylindrar från Spanien de senaste åren.
Re: Monza 4-speed
Okej, tidigare ägare fick den aldrig att gå okej, först av förklarliga skäl då motorn var vattenfylld.
Men även sen när den torkat varpå man rev för att byta lager.
Jag har svårt att se att lagrerna är så dåliga att de skulle påverka.
Så jag tänker att kanske cylindern har helt tokigt flöde och jag lika gärna kan köpa en ny, Puch erkstan har ju kampanj på nån, , denna ska främst fungera , inte bli snabbast
Men även sen när den torkat varpå man rev för att byta lager.
Jag har svårt att se att lagrerna är så dåliga att de skulle påverka.
Så jag tänker att kanske cylindern har helt tokigt flöde och jag lika gärna kan köpa en ny, Puch erkstan har ju kampanj på nån, , denna ska främst fungera , inte bli snabbast
Re: Monza 4-speed
Nä men cylindern är nog ok. Det är ju samma cylindrar (de passar) på allt från Maxi till Montana etc. och t.o.m. Korado. Den där går nog hur fint som helst med t.ex. en vanlig u-båtsförgasare. Själv kör jag uteslutande med spanska och andra underliga importcylindrar.
Re: Monza 4-speed
Tack för input.
Jag testar med denna, ser rätt ny ut.
Det gör även förgasaren som inte är "ubåt" om jag förstått det rätt.
Antar att detta är en icke original Bing?
17mm är den iaf.
En får se hur den går när jag får saker att montera ihop den med....
Jag testar med denna, ser rätt ny ut.
Det gör även förgasaren som inte är "ubåt" om jag förstått det rätt.
Antar att detta är en icke original Bing?
17mm är den iaf.
En får se hur den går när jag får saker att montera ihop den med....
Re: Monza 4-speed
Hmm...intressant att tätningen till flottören inte verkar tåla bensin
Den är någon storlek för stor.
Får hitta mig en oring dit.
Eller ska man hitta sig en bättre förgasare?
Den är någon storlek för stor.
Får hitta mig en oring dit.
Eller ska man hitta sig en bättre förgasare?
Re: Monza 4-speed
Jag testar denna så får jag se om jag får det att lira innan jag handlar mer grejer.
Risken med mopeder är att man bara köper en massa för det mesta är ju billigt
Re: Monza 4-speed
Idag hämtade jag ett paket med lite grejs
Och igår gick jag in på en loppis och där fanns ju något jag kommer behöva som blivande tvåtaktsåkare
Imorgon ska jag se om jag får av lagerbanorna på veven med min snabbt ihopplockade avdragare.....
La vevslängen i frysen, så värmer jag lite på banan innan jag testar.
Inte riktigt i samma liga som den svarvade fina avdragaren jag såg fanns att köpa
Och igår gick jag in på en loppis och där fanns ju något jag kommer behöva som blivande tvåtaktsåkare
Imorgon ska jag se om jag får av lagerbanorna på veven med min snabbt ihopplockade avdragare.....
La vevslängen i frysen, så värmer jag lite på banan innan jag testar.
Inte riktigt i samma liga som den svarvade fina avdragaren jag såg fanns att köpa
Re: Monza 4-speed
Mycket kreativt!
Re: Monza 4-speed
Nåväl....
Den fungerade som den såg ut
Man får nog lägga lite mer tid än jag gjorde, ville sig inte så jag beställde helt sonika verktyg
Nu får jag tillfälle att renovera nån fler motor!
På tal om det så känner jag inte att jag orkar renovera min extramotor om det är en sådan växellåda man får så här pass bra betalt för??
Den fungerade som den såg ut
Man får nog lägga lite mer tid än jag gjorde, ville sig inte så jag beställde helt sonika verktyg
Nu får jag tillfälle att renovera nån fler motor!
På tal om det så känner jag inte att jag orkar renovera min extramotor om det är en sådan växellåda man får så här pass bra betalt för??
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: Monza 4-speed
Kan i princip inget om Puch, men förstått det är samma lockelse som andra mopeder med "måste ha minst en växel till" och har den sen dessutom treskivig koppling brukar priset dra iväg.
Men allt beror väl på resten av skicket på reservmotorn/blockhalvorna.
Men allt beror väl på resten av skicket på reservmotorn/blockhalvorna.
Blå/vit Monark 1209
Re: Monza 4-speed
För 4-5 år sen (när precis allt med många växlar redan hade skenat iväg i pris) började kompletta fullt fungerande importmotorer till Puch dyka upp på Tradera. Av någon anledning var det väldigt få som bjöd på dem och inte sällan hade man en motor hemma för under 3000 spänn. Stora kopplingen, fyrväxlade och ibland de lite ovanligare blocken med fyra fästen och stora kanaler. Jag köpte upp mig på ett helt gäng motorer, men nästan över en natt blev de jättedyra. Synd det... och mest synd är att jag bara har en motor kvar nu när de andra har gått åt till olika projekt.