
Sachs 3 till 5 växlad
Re: Sachs 3 till 5 växlad
Blev lite gjort i kväll!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Sachs 3 till 5 växlad
Ibland önskar man att man inte hade jobb
Så man kunde göra roliga saker hela tiden men...
Det ska nog gå att få till en växeltapp i denna.
Det är bara en prototyp, eftersom det rätta materialet är svårare att bearbeta.

Så man kunde göra roliga saker hela tiden men...
Det ska nog gå att få till en växeltapp i denna.
Det är bara en prototyp, eftersom det rätta materialet är svårare att bearbeta.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Sachs 3 till 5 växlad
Skit i jobbet... du har ju bra flyt i moppemeket nu 

Re: Sachs 3 till 5 växlad
Ja får nog göra det så det händer något

Han i alla fall titta lite på höjder mm.
Bara ett test, så allt får plats.
Fick förlänga växelarmen med 6 mm till att börja med.
Samt göra en ny mutter med större diameter då rörelsen blir större.
Behöver även göra en ny släpsko och den ska sitta åt andra hållet som original, annars går den inte fritt från växelmekanismen.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Sachs 3 till 5 växlad
Prototypen har nu fått lägen så att växlarna stannar i (bara små, så det går att finjustera)så nu kan jag fixa växelmekanismen.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Sachs 3 till 5 växlad
De fyrväxlade lådorna är väl kända för att ha 4 frilägen så blir intressant att höra hur du lyckas få till växel förningen. Redande treväxlade tycker jag är svåra att justera in...
Senast redigerad av HSE den 25 feb 2023, 16:07, redigerad totalt 1 gång.
Re: Sachs 3 till 5 växlad
Ja om grejorna inte är rätt så kan det mycket väl bli så men jag har alltid kört sachs och 4 växlat mest.
Så jag kanske har lärt mig hur man gör då jag tycker det är lätt att justera in.
Denna låda är inte annorlunda egentligen bara längre.
Det största problemet är att detär trångt.
Men det går säkert få till nu är vxl mekanismen som ska få lite "justering"
Rent tekniskt så är det ett måste med "friläge" mellan annars skulle det vara 2 vxl i samtidigt.
Att det blir friläge mellan beror mest på att stiftet inte drar i växeln kan bero på slitna grejor feljustering eller dåligt smörjt.
Det måste smörjas ibland i den lilla skruven bakom frikopplingsarmen.
Så jag kanske har lärt mig hur man gör då jag tycker det är lätt att justera in.
Denna låda är inte annorlunda egentligen bara längre.
Det största problemet är att detär trångt.

Men det går säkert få till nu är vxl mekanismen som ska få lite "justering"
Rent tekniskt så är det ett måste med "friläge" mellan annars skulle det vara 2 vxl i samtidigt.
Att det blir friläge mellan beror mest på att stiftet inte drar i växeln kan bero på slitna grejor feljustering eller dåligt smörjt.
Det måste smörjas ibland i den lilla skruven bakom frikopplingsarmen.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Sachs 3 till 5 växlad
Min erfarenhet säger mig att de nytillverkade växelmekanismerna inte är mycket att ha. Original funkar för det mesta.
Re: Sachs 3 till 5 växlad
Jag har läst det men aldrig provat någon "ny" förutom denna jag gjort.
I dag blev det att fixa med växelmekanismen, har grovslipat och fixat lägena och allt verkar fungera felfritt här på bänken.
Ska beställa diamantfilar och finfila lite på växelsegmentet, ser ju inte så bra ut nu men det fungerar felfritt

Fick även ta ur för armen till växelmuttern. kvar att göra nu är fräsa sekanten på muttern samt den andra sidan på amen och inte att förglömma släpskon.
Senast redigerad av Mixter den 26 feb 2023, 16:17, redigerad totalt 1 gång.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Sachs 3 till 5 växlad
Lite före och efterbilder är ju alltid kul
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Sachs 3 till 5 växlad
wow, verkligen riktig utmaning 

Re: Sachs 3 till 5 växlad
Ja, men kul, ritning kommer (kanske) sen, bilder får duga så länge.

Jag ser nog redan en

Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Sachs 3 till 5 växlad
Även om du inte skulle få det att funka så är jag full av beundran. 

Re: Sachs 3 till 5 växlad
Kan bara hålla med Lolalola, hoppas verkligen att du får till det
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....