Stella, rysk moped (made in USSR!)

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
dacke78

Stella, rysk moped (made in USSR!)

Inlägg av dacke78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej hej! Här kommer en tråd om en av de uddare(??) mopeden jag har sett (och den är min :twisted: :D )

Modellen heter Stella och skulle gärna vilja veta märket på den.
Det står СДЕПАНО В CCCP (viket betyder "Tillverkad i Sovjetunionen") Ö-V-E-R-A-L-L-T på den (räknade på det och det står just "СДЕПАНО В CCCP" på 8-9 ställen, vilket inkluderar motorn, framljusglaset, bakljusglaset, tutan, tändspolen, någon annan elkomponent (se bilder, stor, grå grej :roll: :lol: ) och bägge däcken (står det iof "made in USSR " på, men det betyder ju samma =) )

PS. Är det någon som vet var man kan få tag på reservdelar och vilken olja det ska vara i (2-växlad hand)??

BILDER! :D

Bild Bild Bild Osvar (OCBAP på ryska) är rysk tillverkare av fordonsbelysning :roll: Bild Bild Bild Bild Hurställer man in förgasaren? Bild Bild Vad (rent ut sagt) FA-AN är det är?!? :shock: :? :twisted: :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tycker den liknar en stella mini men det kanske inte är en sån <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Delar: åk till Riga och gå på marknaden där, utomhus. När du kommer till den avdelning där dom säljer plast på rulle går du in mellan dom små husen. Det fins ett antal små kiosker som säljer allt möjligt till mindre fordon.
På Kadaka marknad i Tallin även där utomhus.
Öppet alla dagar utom Söndag.
Jag såg i Brest i Vitryssland såldes hos en handlare sådana motorer för 400 kr OBS nya Det fans växellådor vevaxlatr och cylindrar mycket billigt även dom nya.
Så lär dig Ryska :roll:
Jag har en förgasare lika märke som din, 28 mm med platt tråttel ny. <!-- </EdIndex> --></div>
dacke78

Inlägg av dacke78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Plattrottel här med! (wohoo :lol: ). Men är det någon som vet var den däringa stora gråa elgrunkan är? (ursäkta fackspråket :wink: ) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förmodligen en spänningsregulator. Fins det batteri. <!-- </EdIndex> --></div>
dacke78

Inlägg av dacke78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nepp, har inte sett några tecken på att dt skulle funnits heller. tutan funkar om man jordar mot styret. dock får jag inte ljuset att funka. (kan man koppla en vanlig meritomkopplare på den?) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Behöver väl göra lite mätningar vad du får ut från generatorn. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns en firma här i U-sala som kan en hel del om det där ryska skrotet, har kanske några delar kvar, ska kolla lite, återkommer <!-- </EdIndex> --></div>
dacke78

Inlägg av dacke78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Behöver väl göra lite mätningar vad du får ut från generatorn.
ok, hur gör jag det?? :lol: Har aldrig hållt på med sånna här tändsystem. Är det rotortändning om det sitter en liten nock/grej på veven och resten = spolar + allt annat sitter i en ring runt nocken?? Bild på det har jag inte för tillfället

tompa: återkom gärna, dock bor jag på bästkusten så jag hoppas att de isåfall kan skicka :wink:

PS. Vad är det för märke på min förgasare och vad står "K60B" för?? <!-- </EdIndex> --></div>
Peppe^
Kontakt:

Inlägg av Peppe^ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en skrotad sån där i garaget, jag kan fota grejerna som jag har kvar och lägga upp dom så kan du få skiten för en billig slant.

Fast tyvärr har jag modellen med Jawa automatmotor. <!-- </EdIndex> --></div>
Bild
Skriv svar