Förtändning och squish

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Leffe O

Förtändning och squish

Inlägg av Leffe O »

Hej!
Har en Tomos som ska få en Gilardoni 74 cc cylinder med tillhörande topp. Tänker använda en 24 mm PWK och en Yasuni pipa.

Nu till min fråga, eftersom ingen information följer med angående installation av cyllen. Jag har inte lyckats hitta någon info om
vilken förtändning jag ska ha för denna cylindern, inte heller något om lämplig klämspalt/squish.

Antar att man får testa sig fram med små steg vad gäller tändläge, men det borde finnas någon därute som redan gjort det och kan lämna
förslag på värden. Samma med squishen....

Vad kör ni med, ni som kör liknande setup?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: Förtändning och squish

Inlägg av Micke S »

För en 1-cyl 2T med samma storlek t.ex. Polini80 siktar jag på följande värden. Förutom de värdena behöver cylindern ha bra porttider och portareor, antingen från fabrik eller m.h.a. portningsjobb efteråt.

Klämspalt: 0,5-0,7 mm avstånd till kolven i TDC och med ett par tre grader mer lutning än kolvtoppen. Arean på gryta och klämspalt kan vara ca 50/50%.

Förtändning: 1,5-1,8 mm med fast tändning men hellre en tändning med kurva som t.ex. MVT, HPI eller Kokusan med Retarderingskrets. Tändsystem med kurva ställer man enligt tillverkarens anvisning eller på runt 20 grader FÖD på varv för maxeffekt. På lägre varv behöver gnistan komma tidigare p.g.a. bränsle/luft blandningen inte är lika gasformig.

Kompression: En kickkomp på runt 10 Bar fungerar bra.
Bilagor
Klämspalt.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Leffe O

Inlägg av Leffe O »

Tack för snabbt svar, Micke!

Det var precis detta jag var ute efter, hade väl kanske en liknande uppfattning men var osäker.
Jag hade nog siktat på 0,9 eller något därikring på squish, men kommer nu att försöka hamna runt
de 0,5-0,7 som du föreslog.
Mitt förbränningsrum ser med blotta ögat identiskt ut med det på din bild, så det lämnar jag utan åtgärd
då jag inte har möjlighet att mäta det så noga, som vinkeln på squishbandet t.ex.

Stort tack! slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Var noga med squishbandets vinkel, inte bara avståndet, fel vinkel kan motverka flamspridningen.
Skriv svar