Överflöd av bensin i motorn
-
Överflöd av bensin i motorn
Tja, min viarelli motard går iprincip inte att starta och när den väl startar får han överflöd av bensin i motorn, och dör efter några sekunder, och därefter rinner det ut bensin ur överflödsslangen. Har skruvat isär förgasaren och tittat så flottören ser bra ut och de gjorde den, rörde sig fritt och såg inget fel. Har testat plocka ur tändstiftet, som tar allt för mycket bensin och testat spurta på startgas, då startar han och dör när all startgas är förbrännd. Vad kan vara problemet?
Re: Överflöd av bensin i motorn
Flödar den över så stänger inte nålventilen i flottörhuset.
Detta kan bero på:
- skräp som ligger mellan nålspetsen och sätet.
- om flottörnålen har en spets av gummi, som vittrat sönder och inte håller tätt.
- flottörnålens lilla fjäder som fäster den till flottören inte sitter korrekt (om det är sådant utförande på din)
- felaktig flottörnivå. Kan uppstå vid förgasarrengörning om flottören blir utsatt för lite olyckligt våld, typ kommer i kläm på arbetsbänken eller liknande...
- punktering på en eller båda flottörerna så att bensin läckt in, då lyfter inte flottören så att nålventilen stänger.
Min gissning är på det sistnämnda.
Detta kan bero på:
- skräp som ligger mellan nålspetsen och sätet.
- om flottörnålen har en spets av gummi, som vittrat sönder och inte håller tätt.
- flottörnålens lilla fjäder som fäster den till flottören inte sitter korrekt (om det är sådant utförande på din)
- felaktig flottörnivå. Kan uppstå vid förgasarrengörning om flottören blir utsatt för lite olyckligt våld, typ kommer i kläm på arbetsbänken eller liknande...
- punktering på en eller båda flottörerna så att bensin läckt in, då lyfter inte flottören så att nålventilen stänger.
Min gissning är på det sistnämnda.
Re: Överflöd av bensin i motorn
Det är ju en moped tillverkad i Kina och förgasare tillverkade där kan vara nästan omöjliga att få ordning på...