Viarelli Monztro går dåligt

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
hojtha

Viarelli Monztro går dåligt

Inlägg av hojtha »

Hej!

Min dotter har en 2019 Viarelli Monztro som börjat gå dåligt. Vi upptäckte det först när hon klagade på att den tappar kraft i uppförsbackarna. Man måste liksom släppa på gasen och gasa igen för att det skall komma någon kraft. Har testat med att ställa den på mittenstödet och varva upp den, det som händer är att man kan varva till 7-8000 varv sen låter den konstigt och efter det så går det inte att varva upp mer än till 6000 varv. Motorlampan börjar också att blinka (6 ggr). Har testat följande vilket inte hjälper:
Bytt CDI-box
Gjort rent förgasaren
Bytt luftbox
Bytt tändstift
Bytt Tändplatta och pickup.
Inget fungerar, samma fel ändå.
Hittade den här sidan där eventuellt felkod beskrivs:
https://www.motorroller.de/en/fehlercod ... es-4t50e4/

6 blinkningar skall eventuellt betyda "Clutch sensor", klickar man på länken till reservdelen ifrån den sidan så får man ju upp en pickup, därför bytta jag tändplatta och pickup. Men det hjälpte inte.

Ger snart upp, är det någon vänlig själ som har något mer förslag ?
Tillotson

Re: Viarelli Monztro går dåligt

Inlägg av Tillotson »

Ett vanligt fel på dagens mopeder är att de ligger på gränsen för att kunna gå bra med den förgasarbestyckning som de har från fabriken, hårda miljökrav gör att de går för snålt, minsta lilla förändring på insugs eller utblåssidan gör att motorn börjar bli slö, en arbetskamrat till mig hade samma problem med sin dotters moped, då byttes huvudmunstycket och sen blev mopeden körbar igen och motorlampan tändes inte igen, kan vara värt att testa. Övervarvning av motorn ska du undvika, det verkar som om motorn gick mot varvstopp på nåt vis för att rädda motorn, en original cdi-box har varvtalsbegränsning som ska hindra höga varvtal/ hög fart.
Skriv svar