Efter en mångårig dvala har det blivit dags att försöka få liv i min gamla Mustang med Zundappmotor.
Problemet är att jag inte lyckas få någon gnista, varken på tändstift eller brytarspetsarna.
Skulle gärna undvika att gå över till brytarlöst i nuläget och jag kommer inte längre i min felsökning.
Troligtvis hade jag tändningsproblem redan när jag ställde av mopeden i min ungdom men sedan dess har jag glömt bort vad jag hade för teorier då.
Elen är nydragen vid något tillfälle så färger stämmer kanske inte med original.
Primärspolen är ny, likaså kondensatorn. Utanpåliggande tändspolen är inte ny men den var relativt nybytt när jag ställde av den för typ 20 år sedan.
Jag har svårt att tro att det är komponentfel utan lutar mer åt att någonting är felkopplat. Bifogar lite bilder. Kan någon sa något avvikande?
Jorden har jag kontrollerat, dödarknappen har jag kopplat bort för säkerhets skull.
Kan någon hjälpa mig med idéer? För jag sitter fast helt just nu.
Zundappmotor saknar tändning
Re: Zundappmotor saknar tändning
Köper man nya brytarspetsar eller om en moppe stått väldigt länge, så ska man ta ett superfint smärjelpapper och putsa av kontaktytorna på brytaren.
Om nu det mesta är kollat av dig och dödaren är bortkopplad, så prova detta. Har själv varit med om det.
Du kan även mäta sekundärspolen så att lindningarna i den är hela.
Mät mellan tändstiftshatten och jord, då ska du få ca 5 Kohm. (Har du avstörd tändhatt så blir motståndet ca 10Kohm)
Sedan mäter du mellan ingående stiften på tändspolen. Där ska det bli ca 1 Ohm. Värdet är så lågt att det blir i princip ingen resistans, så värdet visar bara att lindningen inte är av.
Mät även att du har god kontakt mellan jordningen på externa tändspolen och motorblocket. Är det inte bra kontakt så fungerar inte tändspolen.
//Robban.
Om nu det mesta är kollat av dig och dödaren är bortkopplad, så prova detta. Har själv varit med om det.
Du kan även mäta sekundärspolen så att lindningarna i den är hela.
Mät mellan tändstiftshatten och jord, då ska du få ca 5 Kohm. (Har du avstörd tändhatt så blir motståndet ca 10Kohm)
Sedan mäter du mellan ingående stiften på tändspolen. Där ska det bli ca 1 Ohm. Värdet är så lågt att det blir i princip ingen resistans, så värdet visar bara att lindningen inte är av.
Mät även att du har god kontakt mellan jordningen på externa tändspolen och motorblocket. Är det inte bra kontakt så fungerar inte tändspolen.
//Robban.
-
Re: Zundappmotor saknar tändning
Fasen att det skulle vara så enkelt, lite smärgelduk mellan brytarspetsarna så var gnistan ett faktum.
Tack för tipset!
Nu ska jag bara få den att gå lite bättre. Startar lätt, bluddrar en hel del när den är nystartad (antagligen inget konstigt) men när den börjar få upp värme dör den om man inte håller den uppe i varv. Kan det vara tändningen som är helt åt helskotta? Har inte justerat in tändningen alls då jag saknar verktyg för det.
Tack för tipset!
Nu ska jag bara få den att gå lite bättre. Startar lätt, bluddrar en hel del när den är nystartad (antagligen inget konstigt) men när den börjar få upp värme dör den om man inte håller den uppe i varv. Kan det vara tändningen som är helt åt helskotta? Har inte justerat in tändningen alls då jag saknar verktyg för det.