prisbild på besiktning av fordon

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
umekille

prisbild på besiktning av fordon

Inlägg av umekille »

Ringde kundtjänst på Opus...I september faller priserna
tillbaka till ordinarie...under sommarperioden
tas en högre avgift ut.
Skulle besikta en släp som väntat 2-år på att bli fixad.
då kan jag vänta 2 veckor till också...
Besikta idag 749:- Besikta 2/9 599:-
Andra bolag har kanske andra rutiner o priser.
HSE

Re: prisbild på besiktning av fordon

Inlägg av HSE »

Över huvud taget så tycker jag att besikta släpvagnar är för dyrt jämfört med personbil. Besiktade mitt obromsade släp nyss, tog 5 minuter på parkeringen utanför, en person som kollade ljusen, och draget och kände på hjullagren. Kostade nästan lika mycket som när jag besiktade personbilen innan och det tog nästan 20 minuter...
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Besiktigade två av bilarna första dagarna i augusti.
769:- och 749:- gick det på.

Släpkärran besiktigade i början av juli har jag för mig, 499:- kostade det för min obromsade 750 kärra...

Dyrt..
umekille

Inlägg av umekille »

Hört att detta är bara början snart är besiktningen uppe på 4siffrigt.
Borde vara årsmodellpris.
Avregleringen varnade finnarna för..det sas ju skulle bli förmånligt
men kolla nu. Vet inte vad andra bes bolag tar men priset kan skilja .
Blir bara bilar lämnade i skogen om avgifterna blir för dyra reparera
besikta eller skrota.
HSE

Inlägg av HSE »

Fick erbjudande i dag från DEKA för 499 kr, ett till varje av mina bilar, synd de redan är för sent nu. Gav 549 för att besikta släpkärran så det hade varit 50 kronor mindre än för en obromsad kärra...
Användarens profilbild
SG2

Inlägg av SG2 »

Har fått med ifrån flera olika men inte åt det hållet utan vill ju ha närmare det. Man får väl vänta till September
HSE

Inlägg av HSE »

När jag besiktade mina bilar fick jag tid samma dag, talade med gubbarna och de sade att det varit fulltecknat på semestern men lugnat sig nu. Så tydligen anpassar de priserna till efter frågan. Vilket är vad vinst drivna företag gör...
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

I Uppsala är ju Opus mest dominerande åt mitt håll norr, skiljer mycket. 436kr på bil, tar man obokat när man bara åker förbi är ju 700kr träsket, ombesiktning är samma som vanligt dvs 436kr. Billigare än 436kr har jag aldrig haft senaste åren.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Skåning

Inlägg av Skåning »

Fördelarna med avregleringen utav fordonsbesiktning är att numera finns det tider att tillgå även under högsäsong, hur lång kö var det inte på vår och försommar förr när alla skulle ta ut sina sommarfordon, fler stationer där kunderna finns och bättre öppettider. Samt att det krävs att de även är lite normalt serviceminded och inte sura & jävliga bara för att de kunde iom sin monopolställning...

Vad jag hört så ska varje bes.tekniker hinna med 3 fordon i timmen, från första kontakt med kund till protokollet överlämnas och det ger typ max 16-17 minuter till själva besiktningen. Utöver detta ska de helst hinna med lite ombesiktningar och underhåll utav stationen också.
Förs tydligen noga statistik över antalet anmärkningar (och på vad) samt godkända fordon över varje station, så ingen avviker mer än normalt från snittet i landet.

Prisbilden är var den är, detta då stor del utav besiktningskostnaden är en kontrollavgift till staten. Blir inte direkt någon större summa kvar till besiktningsföretaget. Säkert därför en bes. utav ett släp kostar nästan lika mycket som en p-bil. De har även betydligt större omkostnader än vad man kan tro och det är långtifrån alla bes.företag som går med vinst idag.

Att de kör med "lockpriser" under vissa perioder (säkert lägre än vad de har i omkostnad) är för att jämna ut beläggningen på stationen, tex dåliga veckor är där inte ens jobb till en bes.tekniker, för att senare kanske samma månad vara jobb till minst tre st på samma station. Helt klart något man kan tjäna pengar på att utnyttja speciellt de som inte jobbar dagtid och/eller kan passa på att tex besiktiga på annan ort om de ändå är ute och kör. Man har ju några månader på sig att göra det, innan den siste i månad 14 (typ då jag själv dumt nog brukar bes)... :|
Andreas.
umekille

Inlägg av umekille »

Sen datoriseringen finns fordonets historia sparad...bö eller bä?...förut kunde man få igenom en
bil genom att åka till nästa station i närheten. Undra hur länge besiktningarna sparas? förr hade du en
skriven protokoll...sen faktiskt har 30-50års regeln tagit bort många köer...
Bild
Skriv svar