Nytt topplock passar inte
- Jagvetinte123321
Nytt topplock passar inte
Hej hej!
Jag köpte ett nytt topplock men när kolven går upp så krockar den med topplocket, så jag hade idén att slipa ner biten den krockar med (Visas på bilden).
Jag vill helst bara veta om det är en rimlig grej att göra eller om jag borde komma på något annat.
Jag har inte tillgång till några speciella verktyg, har en Dremel om det funkar?
Jag köpte ett nytt topplock men när kolven går upp så krockar den med topplocket, så jag hade idén att slipa ner biten den krockar med (Visas på bilden).
Jag vill helst bara veta om det är en rimlig grej att göra eller om jag borde komma på något annat.
Jag har inte tillgång till några speciella verktyg, har en Dremel om det funkar?
DBS Saxonette 3033 | år 1966.
Re: Nytt topplock passar inte
Hej
Du kan ju alltid testa först med en tjockare cylinderfotspackning
// Andazon
Du kan ju alltid testa först med en tjockare cylinderfotspackning

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
-
Ja lyft cylinder med mer packning i botten då får du bättre port tider på köpet.
Tar det i så är det ganska mycket fel, för det ska (förutom såklart gå fritt) vara ett visst avstånd kvar mellan topp och kolv när den är i sitt översta läge. Tveksamt om det är lämpligt att slipa bort och/eller höja cylindern så pass mycket.
Att kompensera för ett annat fel är sällan en bra väg att gå. Bättre att kolla upp var felet är, vilka delar som inte stämmer och utgå ifrån det. Kan du inte själv så försök att ta hjälp ifrån någon med mera erfarenhet så slipper du gissa, ev. köpa fel delar eller ha sönder något i onödan.
Att kompensera för ett annat fel är sällan en bra väg att gå. Bättre att kolla upp var felet är, vilka delar som inte stämmer och utgå ifrån det. Kan du inte själv så försök att ta hjälp ifrån någon med mera erfarenhet så slipper du gissa, ev. köpa fel delar eller ha sönder något i onödan.
Andreas.
Jag kan mycket väl ha fel, men det är väl utformningen av förbränningsrummet som skiljer från en original topp?
Original har väl ett helt kupolformat förbränningsrum??
Original har väl ett helt kupolformat förbränningsrum??
Kan vevslängan vara för lång?
Cylindern för kort?
Kinagjutning av topplocket?
Cylindern för kort?
Kinagjutning av topplocket?
Ser ut att vara hel fel modell av topplock till den motorn.
Kinagjutning låter troligt. Jag har själv åkt på några nitar på delar från företaget i fråga som satt sitt namn i gjutningen av toppen, bl.a. en växelkåpa till fotväxlad Sachs och en kopplingsarm. En del annat har varit ok, men lite 50/50 om det passar rakt av eller inte.
Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Är det här ett topplock som skulle kunna passa?
https://www.tradera.com/item/1000967/64 ... 213-330-r4
https://www.tradera.com/item/1000967/64 ... 213-330-r4
Han skall väl ha ett med pys ventil om det skall vara riktigt original...