Hej. Jag är nybliven ägare till en enväxlad Monarped från 1954. Den är rostig och eländig, men jag har börjat riva isär med tanken att bara reparera och se till att den funkar, med rejäl patina. Självklart har jag en ständigt växande lista på reservdelar som jag behöver:
* Sadeln saknas. Jag lär väl leta efter den på en marknad, men kanske någon har en att erbjuda?
* Jag har två 19" framhjul, men båda saknar ekrar. Det är olika modeller, så jag kan inte bara plocka från det ena hjulet och komplettera det andra. Jag tror det är ett Leleu 80 mm nav resp. Monark 90 mm fullnav. Det är lite retsamt att behöva ekra om hela hjulet när det bara saknas några ekrar. Finns det någon som kan sälja lösa ekrar?
* Jag har klantat mig och tappat bort den lilla "bussningen" som håller kopplingsarmen, som syns i bild 27 på den här länken https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... eZEALw_wcB
Det blev ett långt första inlägg det här, hoppas ni har överseende och att någon kan komma med lite bra tips.
Mvh Jakob
Monarped med Ilo Pilot FM501 från 1954
- ZVEZDA M50
Re: Monarped med Ilo Pilot FM501 från 1954
Hej!
Välkommen hit!
Jag har också en liknande moped, finns några trådar på forumet om denna typ.
Dock inget som direkt svarar på dina frågor.
Lösa ekrar måste väl vara ett litet problem att lösa?
När det gäller detaljen till kopplingen, kanske det finns någon ute i stugorna som har en till övers?
Annars är det väl bara att öppna plånboken och handla?
Gissar på att det behövs lite mer nya prylar till kopplingen, den är inte så robust.
Välkommen hit!
Jag har också en liknande moped, finns några trådar på forumet om denna typ.
Dock inget som direkt svarar på dina frågor.
Lösa ekrar måste väl vara ett litet problem att lösa?
När det gäller detaljen till kopplingen, kanske det finns någon ute i stugorna som har en till övers?
Annars är det väl bara att öppna plånboken och handla?
Gissar på att det behövs lite mer nya prylar till kopplingen, den är inte så robust.
Ekrar kan du köpa styckevis hos Rösebäckens cykel&motor, och även väldigt mycket till motorn.
Skulle inte de ha de motordelar du behöver så finns allt att köpa ifrån Mr Rex (Kessram) i Tyskland. Har själv handlat där och det funkar klockrent.
http://www.mr-rex.com/Rex/FM-50-1-L/
Skulle inte de ha de motordelar du behöver så finns allt att köpa ifrån Mr Rex (Kessram) i Tyskland. Har själv handlat där och det funkar klockrent.
http://www.mr-rex.com/Rex/FM-50-1-L/
Hej och tack för välkomnandet. Jag har saknat moped ända sedan min patinerade -58 Monarped blev stulen. Tack för tipsen, Rex gav träff direkt, bara 5 Euro för en Verbindungsbolzen. Tipset om ekrarna ska jag följa upp.
Rösebäcken är lite besvärliga att få telefonkontakt då de är få som jobbar där och har väldigt mycket att göra.
Så får du inte svar på telefon, testa att skicka mejl eller meddelande via Fäjsboken så får du svar så fort de har en stund över.
Så får du inte svar på telefon, testa att skicka mejl eller meddelande via Fäjsboken så får du svar så fort de har en stund över.
Jag har precis skaffat mig vad jag tror är en likadan som din, men jag har den som såldes under namnet stanley, vet du hur man ser vad som är original och inte. Jag har precis drabbats av moppsjukan och det här är mitt första projekt. Har du någon bild på din?
Hej. Ursäkta det supersena svaret. Jag fick inget besked om att det kommit ett inlägg på min tråd. Nu har jag precis ekrat om mitt framhjul, köpte två uppsättningar ekrar hos mopedrenovering.se, det är olika längd på ekrarna, så jag fick ta hälften av båda seten till ett hjul. Jag gjorde min egen ekernyckel av en bit rundstav som jag slipade ur en passande skåra i med Dremeln. Jag tog aldrig isär hjulet helt utan bytte en eker i taget. Det rullar nu rakt och fint. Jag köpte även delar till kopplingen, men det råkade bli fel så jag får nog lägga en ny beställning snart. Jag har också en dålig mutter i styrhuvudet. Någon drog i en skadad bult med våld, så ut kom den men jag får inte in den igen. Och jag får inte loss gaffelkronan för allt sitter som berget efter 70 år. Det blir mycket värmande, kylande och krypolja
- ZVEZDA M50
Hej!
Kul att läsa ditt svar!
Lycka till framigenom!
Körde FM50.1 härom dagen, skulle vara intressant med ett större insug + förgasare för att de 1.4 hästarna som den då kan leverera!
Med den "svenska utrustningen" så blir resultatet klenare.
Polisen klockade mig till 39 km/h för några år sedan, blev stoppad... därför att en av dem hade en likadan med trasig koppling och bad om råd...
Varvid vi surfade lite så jag kunde visa på vart de saknade delarna fanns att köpa.
Kul att läsa ditt svar!
Lycka till framigenom!
Körde FM50.1 härom dagen, skulle vara intressant med ett större insug + förgasare för att de 1.4 hästarna som den då kan leverera!
Med den "svenska utrustningen" så blir resultatet klenare.
Polisen klockade mig till 39 km/h för några år sedan, blev stoppad... därför att en av dem hade en likadan med trasig koppling och bad om råd...
Varvid vi surfade lite så jag kunde visa på vart de saknade delarna fanns att köpa.