Monarped med Ilo Pilot FM501 från 1954

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Jakobv8
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 aug 2024, 18:19

Monarped med Ilo Pilot FM501 från 1954

Inlägg av Jakobv8 »

Hej. Jag är nybliven ägare till en enväxlad Monarped från 1954. Den är rostig och eländig, men jag har börjat riva isär med tanken att bara reparera och se till att den funkar, med rejäl patina. Självklart har jag en ständigt växande lista på reservdelar som jag behöver:
* Sadeln saknas. Jag lär väl leta efter den på en marknad, men kanske någon har en att erbjuda?
* Jag har två 19" framhjul, men båda saknar ekrar. Det är olika modeller, så jag kan inte bara plocka från det ena hjulet och komplettera det andra. Jag tror det är ett Leleu 80 mm nav resp. Monark 90 mm fullnav. Det är lite retsamt att behöva ekra om hela hjulet när det bara saknas några ekrar. Finns det någon som kan sälja lösa ekrar?
* Jag har klantat mig och tappat bort den lilla "bussningen" som håller kopplingsarmen, som syns i bild 27 på den här länken https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... eZEALw_wcB

Det blev ett långt första inlägg det här, hoppas ni har överseende och att någon kan komma med lite bra tips.

Mvh Jakob
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 703
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Monarped med Ilo Pilot FM501 från 1954

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Välkommen hit!

Jag har också en liknande moped, finns några trådar på forumet om denna typ.
Dock inget som direkt svarar på dina frågor.

Lösa ekrar måste väl vara ett litet problem att lösa?
När det gäller detaljen till kopplingen, kanske det finns någon ute i stugorna som har en till övers?
Annars är det väl bara att öppna plånboken och handla?
Gissar på att det behövs lite mer nya prylar till kopplingen, den är inte så robust.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 1148
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Monarped med Ilo Pilot FM501 från 1954

Inlägg av SS440-80 »

Ekrar kan du köpa styckevis hos Rösebäckens cykel&motor, och även väldigt mycket till motorn.

Skulle inte de ha de motordelar du behöver så finns allt att köpa ifrån Mr Rex (Kessram) i Tyskland. Har själv handlat där och det funkar klockrent.

http://www.mr-rex.com/Rex/FM-50-1-L/
Jakobv8
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 aug 2024, 18:19

Re: Monarped med Ilo Pilot FM501 från 1954

Inlägg av Jakobv8 »

Hej och tack för välkomnandet. Jag har saknat moped ända sedan min patinerade -58 Monarped blev stulen. Tack för tipsen, Rex gav träff direkt, bara 5 Euro för en Verbindungsbolzen. Tipset om ekrarna ska jag följa upp.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 1148
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Monarped med Ilo Pilot FM501 från 1954

Inlägg av SS440-80 »

Rösebäcken är lite besvärliga att få telefonkontakt då de är få som jobbar där och har väldigt mycket att göra.
Så får du inte svar på telefon, testa att skicka mejl eller meddelande via Fäjsboken så får du svar så fort de har en stund över.
Obbiewan
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 nov 2024, 09:19

Re: Monarped med Ilo Pilot FM501 från 1954

Inlägg av Obbiewan »

Jag har precis skaffat mig vad jag tror är en likadan som din, men jag har den som såldes under namnet stanley, vet du hur man ser vad som är original och inte. Jag har precis drabbats av moppsjukan och det här är mitt första projekt. Har du någon bild på din?
Jakobv8
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 aug 2024, 18:19

Re: Monarped med Ilo Pilot FM501 från 1954

Inlägg av Jakobv8 »

Hej. Ursäkta det supersena svaret. Jag fick inget besked om att det kommit ett inlägg på min tråd. Nu har jag precis ekrat om mitt framhjul, köpte två uppsättningar ekrar hos mopedrenovering.se, det är olika längd på ekrarna, så jag fick ta hälften av båda seten till ett hjul. Jag gjorde min egen ekernyckel av en bit rundstav som jag slipade ur en passande skåra i med Dremeln. Jag tog aldrig isär hjulet helt utan bytte en eker i taget. Det rullar nu rakt och fint. Jag köpte även delar till kopplingen, men det råkade bli fel så jag får nog lägga en ny beställning snart. Jag har också en dålig mutter i styrhuvudet. Någon drog i en skadad bult med våld, så ut kom den men jag får inte in den igen. Och jag får inte loss gaffelkronan för allt sitter som berget efter 70 år. Det blir mycket värmande, kylande och krypolja
Bilagor
20240810_072042.jpg
20240809_154804.jpg
20240809_153935.jpg
20240809_153930.jpg
20240808_184849.jpg
20240807_182446.jpg
20240722_192913.jpg
20240722_192902.jpg
Screenshot_20240721_195834_Tradera.jpg
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 703
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Monarped med Ilo Pilot FM501 från 1954

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Kul att läsa ditt svar!
Lycka till framigenom!

Körde FM50.1 härom dagen, skulle vara intressant med ett större insug + förgasare för att de 1.4 hästarna som den då kan leverera!
Med den "svenska utrustningen" så blir resultatet klenare.

Polisen klockade mig till 39 km/h för några år sedan, blev stoppad... därför att en av dem hade en likadan med trasig koppling och bad om råd...
Varvid vi surfade lite så jag kunde visa på vart de saknade delarna fanns att köpa.
Skriv svar