Zundapp 267-100

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
hobbe

Zundapp 267-100

Inlägg av hobbe »

Hej,

Jag har en Mustang 610 från 1964 som någon gång har fått den handväxlade 2 växlade (265?) motorn utbytt mot en handväxlad treväxlad Zundapp 267-100 (jag tror denna har varit fläktkyld då topplocket sitter 90¤ fel för att fungera bra i min 610a). Fakta om 267-100 mottages gärna.

Enlig motorskylten så har denna motor 2,6hk och fungerar finfint men är kanske lite hårt drevad för den är väldigt slö i starten men löper på hyggligt om den får sträcka på sig.

Jag tänkte att detta lätt avhjälpes med en större cylinder (förgasare, avgasrör osv) men detta blev svårare än vad jag tänkt mig.

Jag kan ingenting om Zundapp men har förstått att det finns två längder på vevstake, okej då får jag väl även beställa en längre vevstake tänkte jag men det verkar inte vara så lätt heller.

Som jag har fått det förklarat för mig så passar den längre vevstaken inte på min vev (?) utan även veven måste bytas men den veven passar inte i mitt block.

Det känns tråkigt att börja riva sönder en motor som går jättefint (lite slö som sagt men helt oglapp) och riva ut massor, byta blockhalvor eller kanske svarva ut ur fina orginalgrejer.

Är et någon som har en vettig tanke så dela gärna med er av denna. Eller kanske så ska man byta vev med allt som det innebär? Det kanske inte är så svårt? Det är också trångt för cylinder och förgasare mellan benskyddet men man kanske kan kapa bort en del flänsar för att få det att passa utan alltför stor risk för varmgång?

Är inte på jakt efter 100km/h men gärna runt 70 eller kanske 70+ om det krävs för en bra grundstyrka.

Mvh
Hobbe