En riktig Boardtrack Indian
Re: En riktig Boardtrack Indian
Ja borde vara på väg till dig nu. borde komma snart ju.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: En riktig Boardtrack Indian
En intressant bild, här ser man den plåten som ligger på ovansidan över ramfästet om jag inte misstar mig, och en bra bild på axeln med spåret.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: En riktig Boardtrack Indian
Ja den har jag missat 

2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: En riktig Boardtrack Indian
https://www.cometarestauraciones.com/pr ... g&num=3953
Du har säkert sett denna du med, men en fin motor mm
Du har säkert sett denna du med, men en fin motor mm

Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: En riktig Boardtrack Indian
Ja, de har mycket roligt 

2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: En riktig Boardtrack Indian
lånad text o bild från fejan
"År 1912, när Albert Burns bara var 14 år gammal, byggde han sig en Indian och började tävla tillsammans med mer erfarna och mogna förare. Han började vinna, vilket fick hans äldre rivaler att klaga på hans ålder och storlek och att han var lättare på motorcykeln. Han blev till och med utesluten ur några motordromtävlingar, men den unge Albert Burns tappade inte modet och klättrade över staketen för att göra miner åt några av de förare som hade klagat på honom. Han kunde också smyga sig in på banan efter att loppet hade startat. Och i vissa fall lyckades han vinna loppet. Hans korta, smala kropp och fräckhet gav honom smeknamnet ”Shrimp”.
Shrimps första framträdande för Indian Motorcycle var öppningsevenemanget för säsongen 1920, en tävlingsvecka på Ascot Park som innehöll nationella mästerskap på 25 och 50 miles. Han kraschade i 25-milaloppet i 107 mph och fyllde sina händer och armar med splitter från träplankorna som utgjorde banan. För 50-milsloppet lånade Shrimp en lagkamrats Indian och återvände till banan inlindad i bandage. Han låg bakom ledarna under större delen av loppet, men använde de höga bankarna för att samla tillräckligt med fart för att passera dem på det sista varvet. Shrimp vann med en medelhastighet på 102 mph och slog alla befintliga rekord."
#indianmotorcycle

"År 1912, när Albert Burns bara var 14 år gammal, byggde han sig en Indian och började tävla tillsammans med mer erfarna och mogna förare. Han började vinna, vilket fick hans äldre rivaler att klaga på hans ålder och storlek och att han var lättare på motorcykeln. Han blev till och med utesluten ur några motordromtävlingar, men den unge Albert Burns tappade inte modet och klättrade över staketen för att göra miner åt några av de förare som hade klagat på honom. Han kunde också smyga sig in på banan efter att loppet hade startat. Och i vissa fall lyckades han vinna loppet. Hans korta, smala kropp och fräckhet gav honom smeknamnet ”Shrimp”.
Shrimps första framträdande för Indian Motorcycle var öppningsevenemanget för säsongen 1920, en tävlingsvecka på Ascot Park som innehöll nationella mästerskap på 25 och 50 miles. Han kraschade i 25-milaloppet i 107 mph och fyllde sina händer och armar med splitter från träplankorna som utgjorde banan. För 50-milsloppet lånade Shrimp en lagkamrats Indian och återvände till banan inlindad i bandage. Han låg bakom ledarna under större delen av loppet, men använde de höga bankarna för att samla tillräckligt med fart för att passera dem på det sista varvet. Shrimp vann med en medelhastighet på 102 mph och slog alla befintliga rekord."
#indianmotorcycle

Re: En riktig Boardtrack Indian
Shrimp Burns körde hårt, och blev inte gammal heller 

2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: En riktig Boardtrack Indian
Körde ihjäl sig när han var 23 år gammal...
Re: En riktig Boardtrack Indian
Han och Hasha, som båda ej blev gamla och såg ju till att 7 i publiken dog med förutom de själva. Och hela start för Muderdrome med och riktig publiksport med.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: En riktig Boardtrack Indian
Det var många som dog unga i den cirkusen, Hjälmarna var ju inte så bra så huvudskador som tog Shrimp var vanliga. Den här episoden tyker jag är typisk för säkerhets tänkandet då:
lost a 300-mile race at the Chicago Speedway due to his helmet strap coming loose, but that same year he claimed a victory in a 100-mile race in Pratt, Kansas.[1] The following article appeared in the September 1915 issue of The Harley-Davidson Dealer:
Ray Weishaar Hung on to his Helmet Four Laps With his Teeth
(Chicago Speedway, September 12, 1915) "In the 13th lap, however, his helmet became unfastened, Weishaar hung on to the strings with his teeth for four laps and then threw the helmet into the pits.
Chairman John L. Donovan of the F.A.M. copetition [sic] committee and Referee Frank E. Yates saw the helmet go into the pits and insisted on knowing to whom it beloged [sic]. There was considerable dispute for several laps as a result of their determination to make Weishaar stop and put on his helmet again.
As Weishaar came around each lap in the lead, those of us who were in the pits did out best to argue the officials out of their idea of forcing Weishaar to make an extra stop but they were determined in their course and as a result we had to call Weishaar into the pits in the 27th lap. This undoubtedly cost Weishaar the race." (The Harley-Davidson Dealer September 1915) [2]
lost a 300-mile race at the Chicago Speedway due to his helmet strap coming loose, but that same year he claimed a victory in a 100-mile race in Pratt, Kansas.[1] The following article appeared in the September 1915 issue of The Harley-Davidson Dealer:
Ray Weishaar Hung on to his Helmet Four Laps With his Teeth
(Chicago Speedway, September 12, 1915) "In the 13th lap, however, his helmet became unfastened, Weishaar hung on to the strings with his teeth for four laps and then threw the helmet into the pits.
Chairman John L. Donovan of the F.A.M. copetition [sic] committee and Referee Frank E. Yates saw the helmet go into the pits and insisted on knowing to whom it beloged [sic]. There was considerable dispute for several laps as a result of their determination to make Weishaar stop and put on his helmet again.
As Weishaar came around each lap in the lead, those of us who were in the pits did out best to argue the officials out of their idea of forcing Weishaar to make an extra stop but they were determined in their course and as a result we had to call Weishaar into the pits in the 27th lap. This undoubtedly cost Weishaar the race." (The Harley-Davidson Dealer September 1915) [2]
Re: En riktig Boardtrack Indian
Kepsar först sen en läder och sen trä topp, sen i 180blås fara in i i stolpe till läktaren så hade inte ens en modern hjälm räddat nån.
Just 1915, Harley börjar utmana Indian på snabbast hoj, sen kom ju nya Powerplus utan Hedström och hastigheterna blev ännu värre. sen gick det ifrån cykel med monstermotor till mer mc.
Sen eftersom bilar mm körde innan mc, så var ju banan fin och oljig och nån fin splint.
Bordertrack hela saken och vad det var är så sinnessjukt samt så häftigt
Just 1915, Harley börjar utmana Indian på snabbast hoj, sen kom ju nya Powerplus utan Hedström och hastigheterna blev ännu värre. sen gick det ifrån cykel med monstermotor till mer mc.
Sen eftersom bilar mm körde innan mc, så var ju banan fin och oljig och nån fin splint.
Bordertrack hela saken och vad det var är så sinnessjukt samt så häftigt

Senast redigerad av ESGEE den 10 sep 2024, 20:22, redigerad totalt 1 gång.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: En riktig Boardtrack Indian
Säkerheten var inte i fösta rummet då.
Fortfarande ingenting om lådan ?
Fortfarande ingenting om lådan ?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: En riktig Boardtrack Indian
Fick man 10min innan Ica stängde, ditt paket finns på Ica nära. På 10min hinner inte jag fara till Ica och hämta ut innan de stängde. Men imorgon ska jag hänga på låset och hämta min Indian växellåda 

2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: En riktig Boardtrack Indian
Fasen va kul, nu blir det en lång natt,, grattis.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: En riktig Boardtrack Indian
Om 40min öppnar Ica, då ska det hämtas... 

2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....