Sålt en 125:a, köparen hämtar inte den

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
kelegris007_2

Sålt en 125:a, köparen hämtar inte den

Inlägg av kelegris007_2 »

Hej,

Tänkte höra om någon här kan mig nåt bra råd på vad jag kan göra. I början av april i år så sålde jag en 125:a på Tradera. Köparen betalade in pengarna direkt, jag frågade när han hämtar den, han svarade väl lite undvikande. Tiden gick, jag frågar ibland, fick nåt svar att han skulle komma v32-33, ingen kommer. Semestern går och tar slut, hösten är här, ingen har hämtat den. Suck, vad kan jag göra mer än att be honom hämta den? Betala tillbaka pengarna och sälja den igen?

Tacksam för tips!
Tillotson

Re: Sålt en 125:a, köparen hämtar inte den

Inlägg av Tillotson »

Du har rätt att häva köpet, kontakta köparen och lämna ett datum då han senast måste hämta, gör han inte det så betalar du tillbaka pengarna och häver köpet.
kelegris007_2

Tack för svar! Ja, jag får göra så, jag ger honom 3 månader till, sen får det bli återbetalning.
Skåning

Inlägg av Skåning »

Trist läge... :(

Hade du skrivit ut något datum i annonsen när objektet senast skulle vara hämtat?
Har ni i kommunikationen efteråt kommit överens om något exakt datum, eller var det mera "har nog vägarna förbi under vecka xx, kanske hinner in om då"?

Om datum avtalats och det nu med råge har passerats så har du rätt till att häva köpet genom avtalsbrott från köparens sida.
Ge inte honom ytterligare 3 månaders tidsfrist, du har redan väntat länge nog och tänk på att du har "vårdplikt" hela tiden, dvs har skyldighet till att hålla objektet i samma status som när affären gjordes upp.
Andreas.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Hade det varit mig, hade jag skrivit i annonsen, inte person hämtat på halvår sorry. Köpa och inte hämta har jag råkat ut för på Tradera, inte hämtat åker det ut igen. Folk har de mest konstiga anledningar till varför de köpt och inte hämtat. Inte mitt problem i alla fall.

Vilka pengar var i detta?
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
kelegris007_2

Tyvärr så skrev jag inte något om när den ska hämtas i annonsen. Har inte råkat ut för nåt liknande innan, men nu har jag ju fått lära mig läxan 🙂. Det handlar om 8 papp.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Ja 8000kr är ju en del, förstår din vånda.
kelegris007_2

Nu har köparen varit och hämtat hojen, så det löste sig till slut. Trevlig kille var det också :)
Jag hade "tur" denna gången, men nu har jag lärt mig att lägga in ett krav om att den ska hämtas inom rimlig tid nästa gång.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Lite skumt ändå, bra att det löste sig :D
Skriv svar