lyse på svartnar nästan vid tutan som bara kveser
lyse av-bromslyse bak. lyse på inget bromsljus
Tuta vid bromslyse utan halvljus hoppar bromslampaströmen över till baklyset.
tuta utan lyse svagt skimmer bakljus.
tuta fullt ljud utan annan belastning.
Överslag eller felkoppling?
Konstigt elfel på min alabama-
Re: Konstigt elfel på min alabama-
Vet du om det fungerat som det ska tidigare och inget är ändrat sedan dess, om isf lär det inte vara felkopplat.
Låter som du har dålig återledare (jord). Strömmen tar alltid lättaste vägen och då kan fenomen som de du beskriver uppstå.
Låter som du har dålig återledare (jord). Strömmen tar alltid lättaste vägen och då kan fenomen som de du beskriver uppstå.
Andreas.
mopeden är inköpt i sommar och bara puttrat några svängar med...
överslag nånstans? glömt hur det är på puch med spolarna .
nästan 50år ju sen min första Dakota så...
Annars så får det vara tills jag plockar dän motorn för att fixa den original
som det är nu måste man ha hörselproppar vid farter över 20.
överslag nånstans? glömt hur det är på puch med spolarna .
nästan 50år ju sen min första Dakota så...
Annars så får det vara tills jag plockar dän motorn för att fixa den original
som det är nu måste man ha hörselproppar vid farter över 20.
Borde vara felkopplat,umekille skrev: ↑05 okt 2024, 12:52 lyse på svartnar nästan vid tutan som bara kveser
lyse av-bromslyse bak. lyse på inget bromsljus
Tuta vid bromslyse utan halvljus hoppar bromslampaströmen över till baklyset.
tuta utan lyse svagt skimmer bakljus.
tuta fullt ljud utan annan belastning.
Överslag eller felkoppling?
Har du en liten spole på stora spolen? det kan vara felkopplat där.( Bosch)
om jag inte mins fel så fungerar den bara om framlampan är hel. den ska ju kopplas direkt till baklampan, kan det vara så att den är kopplad till bromsljuset och den är väl grå original
Den genereral bara stöm när spolen till framlampan ger.
hmm. ska kolla upp det ,, är det Bosch tändning?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Svart: Dödarkabel (jordas när man vill stänga av motorn)
Gul: Belysning (endast till framlampan om man har en bakljusspole)
Grön: Bromsljus (oftast en extra lindning som är lindad utanpå belysningsspolen)
Grå: Baklyse (direkt från en bakljusspole – annars via ljusomkopplaren)
Saxat från:
https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... achsmotor/
Sachs och Puch har väl samma system.
Gul: Belysning (endast till framlampan om man har en bakljusspole)
Grön: Bromsljus (oftast en extra lindning som är lindad utanpå belysningsspolen)
Grå: Baklyse (direkt från en bakljusspole – annars via ljusomkopplaren)
Saxat från:
https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... achsmotor/
Sachs och Puch har väl samma system.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
har 12v ledlampor i baklyset...vanliga lampor vill svartna med tiden
hur fungerar tutan? som det är nu går den bara utan andra förbrukare
hur fungerar tutan? som det är nu går den bara utan andra förbrukare
Kan ju vara så att tutan drar mycket ström, men det brukar dom göra om det är den gamla typen ( AC )
Tutan sitter på strömspolen till framlampan, eller ska göra det, gul sladd
Bromslyset ska ha en egen spole (grön sladd) sitter på samma spole som framlampan men har en egen slinga.
kan det vara så att någon har satt dit en annan tändplatta med fel antal spolar?
Du bör ha svart gul grön och grå ut från motorn om det ska fungera bra.
Många sätter dit en starkare lampa fram och då går baklampan ofta sönder tutan fungerar inte heller då
Tutan sitter på strömspolen till framlampan, eller ska göra det, gul sladd
Bromslyset ska ha en egen spole (grön sladd) sitter på samma spole som framlampan men har en egen slinga.
kan det vara så att någon har satt dit en annan tändplatta med fel antal spolar?
Du bör ha svart gul grön och grå ut från motorn om det ska fungera bra.
Många sätter dit en starkare lampa fram och då går baklampan ofta sönder tutan fungerar inte heller då
Kan bli konstiga fenomen med LED-lampor när det är växelström (AC) och andra komponenter på samma krets. Prova med en vanlig lampa till bakljuset och se om felet kvarstår eller försvinner/ändrar sig som första åtgärd.
En fräsch tuta som du VET fungerar på någon annan veteranmoped (med AC och rätt spänning) kan också vara värt att testa med.
Hjälper inte det så hade jag gått vidare med att kolla efter skadat kablage och ljusomkopplare. Är det också ok så återstår nästan bara fel i elplattan, felaktiga sådan eller felkopplat ut från den. Sök metodiskt och beta av en möjlig felkälla ut gången och testa igen, annars finns risken att du skapar dig nya fel längs vägen istället.
Att "råda" med absolut säkerhet när det gäller elfel är nästan omöjligt, t.o.m svårare än vad ett motorskrammel kan bero på och hur länge till det borde skula gå att köra med...
En fräsch tuta som du VET fungerar på någon annan veteranmoped (med AC och rätt spänning) kan också vara värt att testa med.
Hjälper inte det så hade jag gått vidare med att kolla efter skadat kablage och ljusomkopplare. Är det också ok så återstår nästan bara fel i elplattan, felaktiga sådan eller felkopplat ut från den. Sök metodiskt och beta av en möjlig felkälla ut gången och testa igen, annars finns risken att du skapar dig nya fel längs vägen istället.
Att "råda" med absolut säkerhet när det gäller elfel är nästan omöjligt, t.o.m svårare än vad ett motorskrammel kan bero på och hur länge till det borde skula gå att köra med...
Andreas.