Vad är detta för motornummer

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Herrdaal

Vad är detta för motornummer

Inlägg av Herrdaal »

Hej,

Jag har köpt en Flakmoped,
Motornummer är: 7107354
Jag är lite nyfiken på vilken modell av Flakmoped samt sachs motor jag har. Enorm kunskap finns här inne så tacksam för all hjälp. (Bifogar bild)
IMG_8754.jpeg
F71556

Re: Vad är detta för motornummer

Inlägg av F71556 »

Går inte att säga på ett motornummer varken vade det är för motor eller moped.
HSE

Inlägg av HSE »

För att inte tala om att många motorer har blivit utbytta under tidens gång så även om det står ett årtal på motorns skylt går det inte att lita på att det gäller för ramen. Du får ta fram ram numret i stället!
Herrdaal

Inlägg av Herrdaal »

Hej,

Jag förstår. Tack.
Om ni tittar på bilden kan ni komma med en kvalificerad gissning. På flaka modell?

Allt gott
Monarspeed

Inlägg av Monarspeed »

Hej & grattis till ett juste objekt!

Flaskan du har borde vara en 1194 eller 1189. Inte het hundra på detaljskillnaderna dem emellan. Men ser att du har typskylten kvar, och har du tur kan du hitta typ- och tillverkningsnummer där. Strax intill borde du hitta ett instansat ramnummer också. Och får du fram både tillverknings- och ramnummer finns en kille här på forumet du kan fråga om årsmodell.
Att tanken och bakskärmen ska vara av annan modell har du säkert redan märkt.
Motorn ser ut att vara en Sachs 50/3 LS. 3-växlad hand med trampor. Årsmodell anges ibland men ofta inte på typskylten trots att plats finns (Baujahr). Har man tur kan datummärkning finnas på en av vevskinkorna, eller som gjutstämpel invändigt på block eller kåpa.
Det är aldrig för sent att ge upp!
Skriv svar