Stort tack för bilden erland!
Sett att där har varit några frågor / diskussioner om just detta med olika cylindermärkningar till Sachs och deras membrancylindrar här tidigare, men tror aldrig att det lett någon vart.
Har några cylindrar liggandes och förhoppningsvis är där någon av de i ok skick som är på lite mer än de 0.8hk, blir till att mäta lite vid nästa mektillfälle.
erlan skrev:du använder uttrycket "funka bäst", och det är ju en fråga om tycke och smak.
Visst är det så! Men jag tänkte lite som så att eftersom merparten här är i högsta grad mopedkunniga och med största sannolikhet känner till vilka egenskaper det krävs för att få rull på en relativt tung och automatväxlad Partner så gjorde jag det (för mig) enkla ordvalet.
För kommer de inte igång och/eller har ork nog när tvåan (enligt mig, lite väl tidigt) går i, så kvittar det ju hur mycket de än må kunna varva eller hur mycket kraft där är där uppe.
men vill man jaga råstyrka så är det borrning till 41mm som gäller.
Absolut, men samtidigt kommer man långt ifrån de tänkta 50cc då. Vill gärna hålla mig till det (std.borr eller vid behov ö.d), för annars finns det bättre/större motorer att utgå ifrån. En "urpluggad" eller 3.5hk cyl, 12mm förgasare i kombination med ett fin ljuddämpare och lite drevning tycker jag är lagom busigt och räcker bra för mig och mina mopeder. Frågan är vad som blir bra till min sambos 3-hjuling för att den rulla någorlunda motsvarande det? Men visst, det kanske ändå får bli några fler cc för att den ska bli lika körbar, speciellt då den befintliga (konv.)cylindern redan idag har 39 mm borr.
jag rekomenderar att du provar själv vilken son känns bäst.
erlan
Som motor-renoverare/tekniker så "pysslar" jag gärna med motorer. Men när en motorn väl är ihopa satt så vill jag gärna att den ska vara klar och fungera optimalt, bortsett såklart från de givna småjusteringarna och inkörning. Och tyvärr är det inte lika snabbt gjort att skifta cylinder på en Saxonette som på en vanlig Sachsmotor, någon konstruktör som tyckt att där ska vara lite luftkåpor och dragstartsdetaljer som måste avlägsnas först. Tar ju säkert minst dubbelt så lång tid...
Hoppas att hinna med några olika cylindertester innan vintern (sen ska där byggas ihopa en ny Compact och renoveras en Yankee), återkommer med testresultatet.
Andreas.