Sachs motor "50 A B", vad är det?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Amarace

Sachs motor "50 A B", vad är det?

Inlägg av Amarace »

Har ju nyss skaffat en Standard Original gammal moppe, motorn på den är Sachs 50 AB, inget jag känner igen. Men googling säger att den verkar finnas utomlands, då på 1,25hk.

Nån som vet nåt om den?
Den är ju även mystisk då det inte går att "kickstarta" den i friläge, med friläge i så är det drift till utgående axel så man kan cykla med den, precis som att ha ettan i med koppling intryckt i princip alltså.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

motorn är en tysk mofamotor från 50 el tidgt 60-tal

erlan
Amarace

Inlägg av Amarace »

Vad menas egentligen med Mofa?

Då är det kanske nån tysk moppe ursprungligen då som jag skaffat. Standard tog väl in andra moppar och dekalade med sitt eget namn.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Amarace skrev:Vad menas egentligen med Mofa?
undrar jag med :oops:
är det en viss typ av mopeder :?:
HSE

Inlägg av HSE »

Jan Beirup köpte ju Italienska ramar med Tyska motorer i, förmodligen monterades motorerna redan i Italien men det verkar inte som om någon vet det säkert idag. Jag dreglade över hans annonser runt 1960 men han sålde ju inte direkt mängder av sina mopedrar.http://medlem.spray.se/standardmoped/historia.html
HSE

Inlägg av HSE »

Jan Beirup köpte ju Italienska ramar med Tyska motorer i, förmodligen monterades motorerna redan i Italien men det verkar inte som om någon vet det säkert idag. Jag dreglade över hans annonser runt 1960 men han sålde ju inte direkt mängder av sina mopedrar.http://medlem.spray.se/standardmoped/historia.html
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

en mofa är en moppe med trampor som får gå högst 25 kmh
nästa är mokick som får gå i 40 med kickstart.
sen kommer det som vi jagar delarna till: KKR- KleinKraftRad.
där började det med först lilla (13x13) och sen stora (14x17) kyrkportscylindrarna för att sedan bli dom högerdrevade sachsen med 6,25 hk.
här började nog tillverkarna ana att man nått gränsen för vad tyska ynglingar borde framföra så man påstås ha bildat en hästkraftskartell och skulle inte bygga starkare KKR än 6,25 hk. detta ska vist ha förstörts av japanerna i slutet på 70-talet. och starkare motorer gav fler olyckor och skyhöga försäkringspremier, precis som dom tyska tillverkarna anat.

hur det ser ut på mokick av andra märken vet jag inte, men t.ex sachs AKF & EKF har en 12mm förgasare men på cylindern är det 17mm insug, och i andra sidan en 28mm krök och en tyst och fin ljuddämpare. och hur en sån går med stor förgasare och 32mm jamarcool är ju väl känt på forumet.

erlan
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

HSE skrev:Jan Beirup köpte ju Italienska ramar med Tyska motorer i, förmodligen monterades motorerna redan i Italien men det verkar inte som om någon vet det säkert idag. Jag dreglade över hans annonser runt 1960 men han sålde ju inte direkt mängder av sina mopedrar.http://medlem.spray.se/standardmoped/historia.html
:?: :?:
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

erlan skrev:en mofa är en moppe med trampor som får gå högst 25 kmh
nästa är mokick som får gå i 40 med kickstart.
sen kommer det som vi jagar delarna till: KKR- KleinKraftRad.
där började det med först lilla (13x13) och sen stora (14x17) kyrkportscylindrarna för att sedan bli dom högerdrevade sachsen med 6,25 hk.
här började nog tillverkarna ana att man nått gränsen för vad tyska ynglingar borde framföra så man påstås ha bildat en hästkraftskartell och skulle inte bygga starkare KKR än 6,25 hk. detta ska vist ha förstörts av japanerna i slutet på 70-talet. och starkare motorer gav fler olyckor och skyhöga försäkringspremier, precis som dom tyska tillverkarna anat.

hur det ser ut på mokick av andra märken vet jag inte, men t.ex sachs AKF & EKF har en 12mm förgasare men på cylindern är det 17mm insug, och i andra sidan en 28mm krök och en tyst och fin ljuddämpare. och hur en sån går med stor förgasare och 32mm jamarcool är ju väl känt på forumet.

erlan
bra förklarat Erlan thumb_up
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

kejsaren skrev:
HSE skrev:Jan Beirup köpte ju Italienska ramar med Tyska motorer i, förmodligen monterades motorerna redan i Italien men det verkar inte som om någon vet det säkert idag. Jag dreglade över hans annonser runt 1960 men han sålde ju inte direkt mängder av sina mopedrar.http://medlem.spray.se/standardmoped/historia.html
:?: :?:
Bild

ska träna på några vanligare moppar innan jag hugger in på den.

erlan
Järnsmeden

Re:

Inlägg av Järnsmeden »

erlan skrev: 01 sep 2013, 01:01 motorn är en tysk mofamotor från 50 el tidgt 60-tal

erlan
Min svensksålda Nymans Saxoped från 1955 har exakt en sån motor
umekille

Re: Sachs motor "50 A B", vad är det?

Inlägg av umekille »

Intressant tråd...minns någon som fått en sommarstugemoped från ett tyskt par som skulle på tippen.
den var helt olik svenska modellerna.
Rocket Scientist

Re: Sachs motor "50 A B", vad är det?

Inlägg av Rocket Scientist »

Mofa är väl bara en förkortning av det tyska ordet MOtorFAhrrad?
Skriv svar