Sachs motor "50 A B", vad är det?
Sachs motor "50 A B", vad är det?
Har ju nyss skaffat en Standard Original gammal moppe, motorn på den är Sachs 50 AB, inget jag känner igen. Men googling säger att den verkar finnas utomlands, då på 1,25hk.
Nån som vet nåt om den?
Den är ju även mystisk då det inte går att "kickstarta" den i friläge, med friläge i så är det drift till utgående axel så man kan cykla med den, precis som att ha ettan i med koppling intryckt i princip alltså.
Nån som vet nåt om den?
Den är ju även mystisk då det inte går att "kickstarta" den i friläge, med friläge i så är det drift till utgående axel så man kan cykla med den, precis som att ha ettan i med koppling intryckt i princip alltså.
Jan Beirup köpte ju Italienska ramar med Tyska motorer i, förmodligen monterades motorerna redan i Italien men det verkar inte som om någon vet det säkert idag. Jag dreglade över hans annonser runt 1960 men han sålde ju inte direkt mängder av sina mopedrar.http://medlem.spray.se/standardmoped/historia.html
Jan Beirup köpte ju Italienska ramar med Tyska motorer i, förmodligen monterades motorerna redan i Italien men det verkar inte som om någon vet det säkert idag. Jag dreglade över hans annonser runt 1960 men han sålde ju inte direkt mängder av sina mopedrar.http://medlem.spray.se/standardmoped/historia.html
en mofa är en moppe med trampor som får gå högst 25 kmh
nästa är mokick som får gå i 40 med kickstart.
sen kommer det som vi jagar delarna till: KKR- KleinKraftRad.
där började det med först lilla (13x13) och sen stora (14x17) kyrkportscylindrarna för att sedan bli dom högerdrevade sachsen med 6,25 hk.
här började nog tillverkarna ana att man nått gränsen för vad tyska ynglingar borde framföra så man påstås ha bildat en hästkraftskartell och skulle inte bygga starkare KKR än 6,25 hk. detta ska vist ha förstörts av japanerna i slutet på 70-talet. och starkare motorer gav fler olyckor och skyhöga försäkringspremier, precis som dom tyska tillverkarna anat.
hur det ser ut på mokick av andra märken vet jag inte, men t.ex sachs AKF & EKF har en 12mm förgasare men på cylindern är det 17mm insug, och i andra sidan en 28mm krök och en tyst och fin ljuddämpare. och hur en sån går med stor förgasare och 32mm jamarcool är ju väl känt på forumet.
erlan
nästa är mokick som får gå i 40 med kickstart.
sen kommer det som vi jagar delarna till: KKR- KleinKraftRad.
där började det med först lilla (13x13) och sen stora (14x17) kyrkportscylindrarna för att sedan bli dom högerdrevade sachsen med 6,25 hk.
här började nog tillverkarna ana att man nått gränsen för vad tyska ynglingar borde framföra så man påstås ha bildat en hästkraftskartell och skulle inte bygga starkare KKR än 6,25 hk. detta ska vist ha förstörts av japanerna i slutet på 70-talet. och starkare motorer gav fler olyckor och skyhöga försäkringspremier, precis som dom tyska tillverkarna anat.
hur det ser ut på mokick av andra märken vet jag inte, men t.ex sachs AKF & EKF har en 12mm förgasare men på cylindern är det 17mm insug, och i andra sidan en 28mm krök och en tyst och fin ljuddämpare. och hur en sån går med stor förgasare och 32mm jamarcool är ju väl känt på forumet.
erlan
HSE skrev:Jan Beirup köpte ju Italienska ramar med Tyska motorer i, förmodligen monterades motorerna redan i Italien men det verkar inte som om någon vet det säkert idag. Jag dreglade över hans annonser runt 1960 men han sålde ju inte direkt mängder av sina mopedrar.http://medlem.spray.se/standardmoped/historia.html


bra förklarat Erlanerlan skrev:en mofa är en moppe med trampor som får gå högst 25 kmh
nästa är mokick som får gå i 40 med kickstart.
sen kommer det som vi jagar delarna till: KKR- KleinKraftRad.
där började det med först lilla (13x13) och sen stora (14x17) kyrkportscylindrarna för att sedan bli dom högerdrevade sachsen med 6,25 hk.
här började nog tillverkarna ana att man nått gränsen för vad tyska ynglingar borde framföra så man påstås ha bildat en hästkraftskartell och skulle inte bygga starkare KKR än 6,25 hk. detta ska vist ha förstörts av japanerna i slutet på 70-talet. och starkare motorer gav fler olyckor och skyhöga försäkringspremier, precis som dom tyska tillverkarna anat.
hur det ser ut på mokick av andra märken vet jag inte, men t.ex sachs AKF & EKF har en 12mm förgasare men på cylindern är det 17mm insug, och i andra sidan en 28mm krök och en tyst och fin ljuddämpare. och hur en sån går med stor förgasare och 32mm jamarcool är ju väl känt på forumet.
erlan

kejsaren skrev:HSE skrev:Jan Beirup köpte ju Italienska ramar med Tyska motorer i, förmodligen monterades motorerna redan i Italien men det verkar inte som om någon vet det säkert idag. Jag dreglade över hans annonser runt 1960 men han sålde ju inte direkt mängder av sina mopedrar.http://medlem.spray.se/standardmoped/historia.html![]()

ska träna på några vanligare moppar innan jag hugger in på den.
erlan
Re: Sachs motor "50 A B", vad är det?
Intressant tråd...minns någon som fått en sommarstugemoped från ett tyskt par som skulle på tippen.
den var helt olik svenska modellerna.
den var helt olik svenska modellerna.
-
- Inlägg: 204
- Blev medlem: 05 mar 2008, 00:00
- Ort: Sollentuna
Re: Sachs motor "50 A B", vad är det?
Mofa är väl bara en förkortning av det tyska ordet MOtorFAhrrad?