Pelarna på bilden påminner mig om hur det såg/ser ut på Vasamuseet. Inte varit där på många år, men passerade förbi här om året när vi besökte Spritmuseum (intressant det också).
Kanonen kan stämma den med, men kan lika gärna vara från var som helst...
Stenläggningen ser svensk ut.
Klimatet verkar varmt, men det kan iofs en svensk sommardag i Stockholm också vara.
Besöksantalet låter väldigt lågt för att vara Vasa, men 2021 var väl det stängt delar av året för pandemin och även om det var öppet så kom här väldigt få utländska turister hit då.
Imponerande
Jag har själv inte varit på Vasamuseet sedan 1978, alltså i gamla dockan före flytten till där Vasa ligger nu.
Men jag hade nog inte klarat av att gissa rätt även om jag hade varit dit i modern tid.
Tackar! Ibland har man tur och träffar rätt direkt.
-Men var är jag nu?
Kommunen denna ort ligger i får ibland symbolisera hela landet och själva orten revs till stora delar under sent 60-tal för att ge plats till något annat.
SS440-80 skrev: ↑23 dec 2024, 16:28
Jo någon Hven har det slunkit ned i strupen... ingen favorit, men duger när man har amaklöksdöva gäster
Förstår vad du menar och instämmer till viss del i det också, MEN jag gillar både deras RÅG & MAJS -whisky och tycker att deras gin är riktigt bra. De har även några trevliga smaksatta buteljeringar i sitt sortiment.
SS440-80 skrev: ↑23 dec 2024, 16:28
Jo någon Hven har det slunkit ned i strupen... ingen favorit, men duger när man har amaklöksdöva gäster
Förstår vad du menar och instämmer till viss del i det också, MEN jag gillar både deras RÅG & MAJS -whisky och tycker att deras gin är riktigt bra. De har även några trevliga smaksatta buteljeringar i sitt sortiment.
(Skulle förstås stå "smaklöksdöva"
Har inte smakat deras gin, men får testa det
Men Svedala är ju både orten och kommunen?
Svedala var och är kyrkby i Svedala socken och ingick efter kommunreformen 1862 i Svedala landskommun, där Svedala municipalsamhälle inrättades 7 juli 1899. Svedala med kringområde utbröts 1919 ur landskommunen och bildade Svedala köping som sedan 1952 införlivade Svedala landskommun. Köpingskommunen utökades ytterligare 1967 innan den 1971 uppgick i Svedala kommun där Svedala sedan dess är centralort.