Slö Husqvarna Flinta motor i Skoterett

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
BoråsBäver

Slö Husqvarna Flinta motor i Skoterett

Inlägg av BoråsBäver »

Hej!

Jag köpte en Maraton Skoterett ganska nyligen.
Första ägaren var en dam som hade den från att den var ny fram till ca 2014,när mannen som jag köpte av tog över.
Hade en Skoterett för 30 år sedan när jag var 15 och fick helt enkelt ett återfall!!
Fläktkyld Husqvarna flinta med två växlar. Fotväxel.

Hur som helst.
Motorn är fruktansvärt slö!
Saken var att det vid köpet satt en trimcyliner på ca 3,5 hk och motorn varvade som f-n, obehagliga vibrationer i handtagen när man körde också.
Ändå gick det inte fortare än ca 35 km/h.
Lämnde in den på verkstad där man bland annat bytte till original cylinder med original Encarvi H9 förgasare.
För att vara laglig.

Just nu funderar jag på att köpa ytterligare en cylinder.
En o-strypt utan plugg.

Jag har både orginalcyliner (sitter på ) och en trimcyliner med en trimförgasare.

På de sidor jag har kollat finns en rad cylindrar att köpa. Är det någon skillnad på cylindrar till fläktkyld resoektive farvindskyld?

Har även kollat på en fin cylinder som skall vara framtagen av Tivedens motor.
Någon som har erfarenhet av dessa?

Målsättningen är en moped som gör lagliga 30 km/h men har mera kraft än original.
Gör inte så mycket om eländet skulle komma upp i 35 km/h.
Vill dock inte reta ordningsmakten för mycket.

Vad göra?
Skåning

Re: Slö Husqvarna Flinta motor i Skoterett

Inlägg av Skåning »

BoråsBäver skrev: 28 dec 2024, 04:36 ..satt en trimcyliner på ca 3,5 hk och motorn varvade som f-n, .. Ändå gick det inte fortare än ca 35 km/h.
För att öka topphastigheten krävs det högre varvtal. Om inte kraften ökas så pass mycket i motorn att utväxlingen kan ändras så önskad hastighet nås vid ett lägre (org. max? )varvtal.
Just nu funderar jag på att köpa ytterligare en cylinder.
En o-strypt utan plugg.
Nu kan jag inte exakt din motor / moped -modell, men rent generellt så brukar sådana cylindrar benämnas som 3.5 hästars. Så risken är att du köper en till likadan som du redan har.
Har även kollat på en fin cylinder som skall vara framtagen av Tivedens motor.
Någon som har erfarenhet av dessa?

Brukar vara riktigt fina cylindrar, förfinade för att ge maxeffekt. Kanske att skjuta lite väl över målet i ditt fall. Tror att de kräver rätt förgasare / bestyckning, topp, avgassystem och tändning för att funka. Och därmed mindre lämpligt för ditt önskade mål.
Målsättningen är en moped som gör lagliga 30 km/h men har mera kraft än original.
Gör inte så mycket om eländet skulle komma upp i 35 km/h.
Vill dock inte reta ordningsmakten för mycket.
En seriös originalrenovering borde räcka för att nå det målet, speciellt om cylindern borras till överdimension (om sådana kolvar finns). Skulle sen önskvärd kraft infinnas sig där, så kan du prova ett dreva upp en kugg och på så sätt få upp hastigheten något lite med bibehållet varvtal.
Andreas.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Återfall på moped är de bästa återfallen mistick_yes.gif

Förstår att du vill ha en lite starkare motor, men du behöver ju inte ha en trimcylinder med låg effekt för att hålla 30km/tim, hastigheten bestämmer du ju med gashandtaget. Men en trimcylinder med låga durationer som ger bra bottenvrid är det du behöver, sen om den kan komma upp i 50km/tim är lite ointressant (men kan vara trevligt)
Men att få bra vrid och hyfsad hastighet kräver lite mera än bara en cylinder. Även förgasare och avgassystem måste harmoniera, samt drevning förstås.

Att din nuvarande trimcylinder bara övervarvade och ändå inte klarade att prestera mer än 35km/tim låter som felaktig drevning. Men om den var lågt drevad för att orka något alls, så kan det hänga ihop med ett helt felaktigt avgassystem.

Nu kan jag själv ingenting om cylindrarna som finns idag, trots att jag körde HVA 3-vxl hela moppetiden för bil. Enda moppen då som fick vara original, förutom lite drevning och ställbart munstycke.

Nu gissar jag att du kommer att behålla din Skoterett i överskådlig tid? Och då är det värt att lägga någon extra slant på att få den att fungera exakt som du vill.
Så mitt förslag är att du kontaktar Mopedrenovering.se eller Tivedens motor direkt, där finns portade cylindrar till Flinta med hög kvalitet. Berätta hur du vill att din motor ska fungera, så får du nog hjälp både med rätt cylinder, förgasare och avgassystem. De kanske t.o.m kan ge bra råd på drevning för Skoteretten, om de vet storlek på hjulen.

Och du behöver inte vara orolig för lagens långa arm p.g.a att du har en trimcylinder som ger för hög hastighet, det är om du har ett avgassystem som låter som ett lågtflygande Viggen du ska vara orolig. Och då inte bara för polisen, utan även för arga grannar.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Nu var du snabb Skåning, du hann lägga in svar medan jag skrev mitt svar :D
BoråsBäver

Inlägg av BoråsBäver »

Tack för inspirerande svar!

Uppskattades högt.
Ni som svarade förgyllde och förenklade mittt moped ägande : SS440-80 och Skåning / Andreas.
Stort tack till er.

Anledningen att det blev affär och att jag köpte just detta exemplaret var att den var i helt originalskick och helt o-skruvad, förutom just då själva motorn som förra ägaren bytte ut till en enligt hans egna uppgift 3,5 hk cylinder och med kina tillverkad förgasare.
Inga drev eller något annat/kompletterande har skett med det som är lite mera tidskrävande, som att ta fram som tex rätt drev och ställa in till en korrekt tändning,justera förgasare osv.
Bara tjoffa på en något diffus trimcyliner och störe förgasare från okänd tillverkare.

Den Cresent Skoterett jag körde som 15 åring, såg för bedrövligt ut, men gick mycket fint då motorn kändes, lät och även uppförde sig behagligt vid alla varvtal och hastigheter.
Inga obehagliga vibrationer som fortplantade sig ut i handtagen eller skrikande motor.
Vill minnas att den gjorde strax över lagliga 30 km/h men var råstark i uppförsbackar,,perfekt för mig då och skulle vara perfekt för mig nu också.

Använder Skoterett nummer ett!! Som ett slags referens objekt för önskad effekt, uppförande och hastighet till nuvarande Skoterett där målsättningen är att den jag har nu skall "rekonstrueras" effektmässigt så långt det är möjligt till den första.

Den första Skoteretten drog jag upp ur en container 1994, och var väl mera intresserad att köra runt med någon liten jämnårig brutta på pakethållaren.
Så jag vet inte vad eller hur mycket trim det var på den, om det vart något överhudtaget.
Skall tilläggas att på den tiden vägde jag lika mycket som just en Skoterett, 62 kg!! Nu väger jag 82 kg och där kan det finnas en del av förklaringen att det gick fortare och smidigare i uppförsbackar.

Bryr sig inte polisen om mopeden går över 30 km/h?
Eller?
Detta är ju en gammal 30 moppe.
Kan förstå om dom inte läggar ner tid på en moped som går 35 km/h med en nykter, skötsam lite småfet herre på 45 år.

Har börjat skissa på en plan för att gå vidare.

Det var någon som nämnde kontakt med moped renovering.se för rådgivning och information om cylindrar från Tivedens.

Svänghjulsavdragare och bladmått är beställt.

Tänker att jag börjar med att ställa tändningen,för det är inte gjort.
Justera förgasaren och rensa avgasrör/ljuddämare.
Luftrenare är rengjord.

Tanken är att behålla Skoteretten låååång tid framöver.
Inte sälja.
Dessutom fick jag hyra en litet rum på 2,5 kvadratmeter med högt till tak av bostadsrättsföreningen för förvaring samt enklare underhåll och reparation.
Uppvärmt med el.
100 spänn i månaden.
Skåning

Inlägg av Skåning »

Tack själv!

Alltid kul med nya som dyker upp och har som mål att vårda och iordningställa en gammal moped. :D

Visst är det något speciellt med att få tag i en likadan som man "levde med" under moppeåldern. Men tyvärr upplever man det allt som oftast inte som lika bekvämt, smidigt och fartfyllt nu som då. Vi har alla blivit lite bekvämare och fått andra (bättre...) referenser under åren som gått.

Vem tänkte på vibrationer när man var i den åldern, förutom att det var ett tecken på att det varvade mycket = gick något lite fortare än de 30 km/h... Idag tar man vibrationer för något dåligt och tänker genast på obalans och något fel som måste åtgärdas, vilket såklart också är helt rätt.

33% viktökning gör såklart sitt till också på körbarheten, speciellt på en 1hk motor. Som gjort för att viktkompensera lite där nu då.

Nä, trimma är lika förbjudet nu som då, MEN stora skillnaden är att polisen (oftast) inte bryr sig så länge det hålls på en rimlig nivå och inget händer eller någon stör sig på det. Tror att chansen för att bli stoppad med en moped som ser original ut och framförallt inte låter "vråltrimmad" men som gör typ 40-45 km/h är minimal vid vanlig körning.

En avskild mekplats är aldrig fel, nästan ett måste för att kunna hålla på utan att behöva stressa och lägga mer tid på att ta fram / plocka undan än själva mekandet. Uppvärmning gör att det (förhoppningsvis) händer något även utanför den årstiden när man istället vill köra.
Andreas.
BoråsBäver

Inlägg av BoråsBäver »

Ikväll blev det lite kollande på några effekthöjande delar och som det är nu så är detta det mest intressanta :

1.

3,5 hk i ett komplett kit med packningar och allt.
Fortfarande rädd för att ordningsmakten kan komma att ha många synpunkter.

Vill ha primärt ha styrka, inte fart.
Här lär det ju bli både och tänker jag med hela 3,5 hk.
Å andra sidan börjar jag ju se ut och väga som tjocka grisen nöff nöff, så några högre hastigheter än 35 km/h lär det ju inte bli ändå.

https://www.ettansmopeder.se/product/tr ... na-flinta-
---------------------------------------------------
2.

O-strypt cylinder, dvs utan plugg.
Någon som vet hur mycket hästkrafter man kan få ut av en sådan?
Tänker mig original topp med original förgasare till.

https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... trypt.html

3.

Tivedens motor har gjort något magiskt med denna cylinder.

Som någon skrev tidigare i tråden är detta ett dyrt alternativ, men det bästa,om man vill ha mycket fart och kraft!
Dock kommer det antagligen bli väldigt mycket fart på grejerna, och det var ju inte fart utan styrka jag vill ha.

Nåväl, fungerar det med original topp?
Rekommenderad förgasare?

https://www.mopedrenovering.se/ru/cylin ... motor.html

Säljaren var vänlig nog att skicka med en låda lösa delar.

Idag kollade jag närmare på förgasaren som låg lös i lådan,trodde att det var en 15 mm Kina förgasare.
Men det visade sig vara en Bing märkt 1/15/35.

Nu har jag alltså en Encarvi H9 som sitter monterad på orginalcylinern och en lös trimcyliner med väldigt oklart ursprung samt en Bing.

Vad göra, är det bättre med Bing förgasaren på orginalcylindern?

Vad jag har förstått så kunde Flinta motorn levereras med båda alternativen.

OM man byter cylinder, vad skall det vara för drev fram respektive bakdrev?
Antal kuggar?

Är det någon som läser detta som har erfarenhet?

Alla tips och tankar mottages tacksamt.
Mumkas

Inlägg av Mumkas »

Hej,

Nu håller jag inte på med HVA Flinta utan Sachs. Det ser ut som att att cylindern i kitet och den ostrypta är samma cylindrar, d.v.s NTS artikelnummer K-5001.
För att få en bra åkmoppe skulle jag satsa på Tiveden S1V, som tyvärr ser ut att vara slut nu. Men det är lite extra handpåläggning gjort på den av någon som kan och bra bottenvrid är aldrig fel på en åkmoppe.
Kolla också närmare på om din Bing 15 går att använda, då kopiorna som säljs nya nu oftast inte är lika bra, även om de går att använda.
Sen behöver du säkert ändra drevningen, men där vet jag inte nåt om HVA Flinta eller Skoterett. Men kanske ett kugg mer fram eller tre kuggar mindre bak, vad som nu går att få tag på. Sannolikt behövs nya drev och kedja i vilket fall på en gammal moppe.

Polisen har jag inte oroat mig för bara om man kör snyggt, särskilt på cykelbanor. För vanliga vägar där jag kan köra 65+ skaffade jag en backspegel. Men igen, man måste inte hålla fullt om man inte vill. :D
Apollo 8037, klenstummis
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

Köpte en sån här.https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... trypt.html
och satte på en polares scoterett tillsammans med en uppfilad encarvi,går bra,stark och gör väl 45 kanske. Drevning är ju ett problem på dessa då bakdrevet redan är så litet och framdrevet finns bara nån kugg större. Har även en helt original med paddljudämparen och gör spik 30 men inte direkt slö.
Så om du tycker den är fruktansvärt slö måste det bero på nåt annat.
Skåning

Inlägg av Skåning »

Tänk på att motorer, ja inte ens trimning utav de, är ingen magi utan styrs helt utifrån de fysikaliska lagarna. Det handlar om energi (luft tillsammans med lämplig bränsleblandning) ska in i cylindern och antändas för att omvandlas till önskad effekt på en utgående axel. Och lika viktigt (om inte mera) på en 2T-motor är att cylindrarna blir av med avgaserna på rätt sätt också.

Visst går det att lite styra lite hur effekten blir med storlek och utformning utav kanaler och porttider etc på den aktuella motortypen, men för att öka effekten (när allt är optimerat) så finns det (med samma bränsle) två vägar att gå. Den första är att öka antalet tändpulser = höjt varvtal och det önskade du INTE. Det andra sättet är att öka cylindervolymen = större diameter på kolv och cylinder, först då kan du få märkbart mera effekt på lägre varvtal.

Tänk också på att ett av dina ursprungliga problem med att motorn vibrerade mera än önskvärt inte kommer att minska bara för att du byter cylinder, det kommer mest troligt istället att öka. Det hade jag börjat med att försöka få bort. Nya lager (och p-boxar) tillsammans med ett nybalanserat vevparti är en utmärkt start både på en org. renovering och inte minst inför en ev effektökning.

BoråsBäver skrev: 01 jan 2025, 23:33 1.

3,5 hk i ett komplett kit med packningar och allt.
Fortfarande rädd för att ordningsmakten kan komma att ha många synpunkter.

Vill ha primärt ha styrka, inte fart.
Här lär det ju bli både och tänker jag med hela 3,5 hk.
Å andra sidan börjar jag ju se ut och väga som tjocka grisen nöff nöff, så några högre hastigheter än 35 km/h lär det ju inte bli ändå.

https://www.ettansmopeder.se/product/tr ... na-flinta-
Förvänta dig inte allt för mycket effektökning utav ett sådant kit (inger ont om just det, eller liknande nu), för typ 3.5x mer upplevs det (enlig mig!) absolut inte som. Blir absolut inget fartmonster utav det, speciellt inte med dagens referenser och några kilo till på sadeln.
2.

O-strypt cylinder, dvs utan plugg.
Någon som vet hur mycket hästkrafter man kan få ut av en sådan?
Tänker mig original topp med original förgasare till.

https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... trypt.html
Står där inte att det rek. till 12 - 15mm förgasare till den och org. på en sådan är väl typ 8 - 9mm?

Mest troligt kommer du att få svårt att förse motorn med tillräckligt med insugsluft och än svårare att få till en vettig bränsleblandning över hela varvtalsregistret. Risken är att motorn kommer att gå för magert i vissa läge och då pga det riskera att gå varm och "nypa" i cylindern, speciellt känsligt med osliten cylinder.
3.

Tivedens motor har gjort något magiskt med denna cylinder.

Som någon skrev tidigare i tråden är detta ett dyrt alternativ, men det bästa,om man vill ha mycket fart och kraft!
Dock kommer det antagligen bli väldigt mycket fart på grejerna, och det var ju inte fart utan styrka jag vill ha.

Nåväl, fungerar det med original topp?
Rekommenderad förgasare?

https://www.mopedrenovering.se/ru/cylin ... motor.html
Den cylindern tror jag kan upplevas som slö på låga varv. Behöver absolut inte vara mindre effekt än org. där, men det kommer säkert att upplevas som så då den lär ha kapacitet (om alla delar lirar ihopa) för så mycket mera på högre varv. Dvs precis tvärt emot det jag uppfattade i första inlägget som du önskade.
Säljaren var vänlig nog att skicka med en låda lösa delar.

Idag kollade jag närmare på förgasaren som låg lös i lådan,trodde att det var en 15 mm Kina förgasare.
Men det visade sig vara en Bing märkt 1/15/35.

En org. Bing är en bra (och enkel) förgasare som är MYCKET bättre än sina Kinesiska kopior och borde funka fint till en 3.5hk / "ur-pluggad" cylinder.
OM man byter cylinder, vad skall det vara för drev fram respektive bakdrev?
Antal kuggar?
Det beror helt på hur stark du får motorn, dess effektkurva och vad du önskar få ut av det i form utav körbarhet och toppfart.
Nästa aspekt är vilka drev som finns att få tag i och vad som fysiskt är möjligt att få dit.

Har du kollat i denna g:a tråden från forumet?
viewtopic.php?t=16400

Tillägg:
Har själv ett par mopeder med 2-växlade Sachs-motorer och de är alla viktkompenserade med 3.5hk cylinder (lägre insugskanal än urpluggad = mindre ettriga / varvar mindre), 12mm äkta Bing, ställbart munstycke och annan ljuddämpare. De ger alla så pass mycket mer effekt att jag kunnat dreva upp ett par kugg fram och går därför väldigt lugnt och fint vid 30 km/h, om man inte vill köra i 40-45.
Nytt (och kontrollerat) vevparti eller injusterat org. gjorde jättemycket för gången, med tight shimsning (inom marginalerna) så blev det tyst också. :D
Andreas.
BoråsBäver

Inlägg av BoråsBäver »

Tackar för alla svar.
Nu har jag definitivt fått lära mig en läxa och vad man behöver beakta.
Sota avgassystemet och ställa tändningen samt göra rent luftfiltret får bli första aktiviteten.

Här kommer en bild på vad jag tror är en äkta Bing.
Denna förgasaren satt på vid köpet tillsammans med en trimcyliner.
Då orkade mopeden minsann i uppförsbackarna.
Nu så här i efterhand ångrar jag lite att jag lät byta ut trim cylindern med denna Bing förgasaren för att sätta dit original cylindern med en Encarvi
Bing 1/15/35
Bing 1/15/35
BoråsBäver

Inlägg av BoråsBäver »

Uppdatering!

Tack för all hjälp med erfarenheter och tips.

Jag lyfte av orginalcylinern och satte på en NTS cylinder, ni vet en sådan som alla säljer, i ostypt utförande.
Encarwi H9 orginalförgare.

Nu går den hyffsat och i jämförelse med orginalcylindern är det en helt annan moped.
Orkar i uppförsbackar och känns verkligen stark.
Tyvärr fortfarande något högt varvtal.
Toppfart 33-35 km/h.

Skall kolla på drev för att se om det går att få den ytterligare lite starkare, men inte snabbare.

Aldrig skall man vara nöjd,, sneglar mot en portad cylinder.
Men bara för kraften.
Inte farten.
HSE

Inlägg av HSE »

Det är begränsat hur stark man kan få en 50cc mopedmotor att bli, höga hk siffror blir på priset av dålig ork på låga varv och det låter det inte som du vill ha.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Drevar du om för mera styrka så kommer varvtalet att öka ytterligare.
BoråsBäver

Inlägg av BoråsBäver »

Problem solved!

Idag köpte jag den.
En sådan där eftertraktad 3 växlad Flinta.
Dock ej med fotväxel som det skall vara på Skoterett.

Detta är en helrenoverad fläktkyld Husqvarna Flinta med 3 växlar.
Renoverad av en mycket kunnig gentleman här i Sjuhäradsbyggden.
Endast använt nya eller NOS delar.
Helt orginal med en otrolig finish.

Enda detaljen just nu är att hitta ett växelhandtag som passar, då växlarna ligger enligt följande: 0-1-2-3 inte 1-0-2-3, som alla växelhandtag verkar ha som finnes hos dom flesta handlarna på nätet.

Tips motges gärna på växelhandtag som kan passa.
Screenshot_20250208_231433_com.android.gallery3d_edit_297354005418167.jpg
Skriv svar