Vart är jag?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Tompe

Re: Vart är jag?

Inlägg av Tompe »

Skåning skrev: 05 jan 2025, 13:28 Tydligen lättare att svara rätt än att komma på en ny fråga... Men vi gör ett försök!

Då whisky är ett utav mina största intresse och jag här i tråden redan två gånger varit geografiskt nära sådana tillverkningsplatser så fortsätter vi väl med ytterligare en.

Trots namnet som står på flaskornas etikett så kommer inte de goa dropparna härifrån, vars smak kanske är mera Islay än de "äkta" därifrån.
-Var är jag nu (både den närliggande större orten eller exakt by ger rätt svar)?
Valbo? (Mackmyra)
Skåning

Inlägg av Skåning »

Mackmyra och Valbo är en jäkla bra gissning, då det faktiskt är ytterligare ett exempel på whisky där "orten på flaskan" inte (längre) stämmer med platsen där den tillverkas. :wink:
Dock är det inte där jag är.

Ledtråd: Västkusten & stenbrott
Andreas.
HSE

Inlägg av HSE »

Smögen Whisky kanske.
https://www.whisky.nu/smogen-whisky/.
Skåning

Inlägg av Skåning »

HSE precis det whiskymärket jag avsåg, men SMÖGEN är inte rätt svar gällande PLATSEN jag är på.

Se frågeställningen: :wink:
Trots namnet som står på flaskornas etikett så kommer inte de goa dropparna härifrån...
-Var är jag nu (både den närliggande större orten eller exakt by ger rätt svar)?
Andreas.
HSE

Inlägg av HSE »

Som framgår av länken. Ståleröd Ljungliden 1
456 93 Hunnebostrand.
Skåning

Inlägg av Skåning »

Javisst framgår det i din länk OM man läser där, men för ordnings skull så stod det inte som det bör i klartext i tråden...

Lite förtydligande, var Hunnebostrand jag sökte, med pluspoäng för det ännu exaktare svaret Ståleröd.
Andreas.
HSE

Inlägg av HSE »

Lite oväntat att du valda en ort i mina trakter :D Jag minns ännu hur jag gick vilse i Hunnebostrand när jag var 4 år, traskade ju upp i stenbrotten och tyckte jag såg troll lura i skrymslen. Hittade hem igen men minnet av skräcken då etsade sig fast.

En ny ort då. När jag var på mina resor i tjänsten försökte jag alltid få tid över och besöka gamla befästningar, slott och kyrkor. Jag är ju fredsvän och ateist så det är byggnaderna och allt jobb som lagts ned där jag betraktar och beundrar.

Så denna ort som jag besökt några gånger har fått sitt svenska namn från befästningen från 1200 talets slut och placeringen. Staden är en av de äldsta i landet och förstördes en gång i början av 1500 talet av danskaren. Byggts upp och skövlats ett par gånger till efter det. Men jag har gått runt på de nu fridfulla befästnings vallarna samt gått runt bland trähusen i den gamla delen av staden och känt historiens vingslag.

Borda vara en lätt nöt tt knäcka :D
HSE

Inlägg av HSE »

Tycks vara svårt? Staden har ju tillhört det Svenska riket och är som sagt en av de allra första städerna där. Och jag bodde ett par gånger på hotell Sparre där.
Skåning

Inlägg av Skåning »

Efter att konsulterat med Google så gissar jag då på Borgå i Finland

HSE skrev: 09 jan 2025, 18:47 Lite oväntat att du valda en ort i mina trakter :D
Det var ett fullt medvetet val! Tänkte om du "tänker rätt" så tar du nog den direkt. :D
Andreas.
HSE

Inlägg av HSE »

Jag tänkte "fel" räknade med att det skulle vara i dina trakter :)
Skriv svar