Modell flygplan.
Re: Modell flygplan.
Drönare är så överkastat, samt dyrt om ska ha större än biltema
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Ja, jag kan väl ha den till att filma lite uppifrån. Men åter till flygplan. Jag har börjat klä min stora T 28 och påminns om att jag inte giller den sortens jobb!
Tittar lite på en mindre modell som jag inte haft igång på 30 år, flög ok men var trixig att landa, gällde att flyga den ända ned på landningsbanan med hög fart annars klippte den. Frågan är om det skulle fungera men el drift i den, jag drar mig numera för att släpa fram alla tillbehör för att köra med metanol på fältet. Blivit bortskämd med EL motorerna 
Spitfiren skulle behöva en mentanol motor 

Jo, har gått om sådana men blivit bortskämd med att ta ett flygplan i näver, batteripack i fickan och sändaren runt halsen och gå ned 50 meter till fältet, stoppa i batteri och flyga. Med metanol motor får jag gå en extra vända med fältlådan, sedan tanka upp koppla glöd, starta motorn, justera förgasaren och sedan starta. Och hoppas att motorn inte dör i det känsliga startmomentet när man precis lyft och inte har fart eller höjd för att vända tillbaka till fältet utan får landa rakt fram vad som än är i vägen där. Händer inte ofta men händer, minsta störning i bränsle tillförsel är nog i det läget. El fungerar ju alltid! Större bensin motorer som jag också har är också bättre, de har inbygg bränslepump typ motorsåg så pålitligare system och ingen glödström att bekymra sig om.
När man var ung i typ 12, körde man lin styrt med gammal halvstor maskin, runt runt spinna runt som fan, var bra knuff i.
Börja bygga en bättre, men vid 13 slog sex-drugs and rockenroll till
Fick ny tändning sen vid 20ish, börja bygga segelflyg med motgondol, blev väl 2m vingbredd men sen 75% klar blev det inget mer för total Enduro, sen all mc och äldre och äldre
Börja bygga en bättre, men vid 13 slog sex-drugs and rockenroll till

Fick ny tändning sen vid 20ish, börja bygga segelflyg med motgondol, blev väl 2m vingbredd men sen 75% klar blev det inget mer för total Enduro, sen all mc och äldre och äldre

Jag var väl 6 år när jag hörde ett vrålade en bit bort, cyklade dit och ett gäng som flög med lin styrt plan
Jag var fascinerad och det satte väl sina spår... När jag var 15 så hade min kompis Göte model flygs motorer, först en disel och sedan en glöd strömmars men vi fick aldrig igång dem...
Sedan tog det en 15 år till innan jag först skaffade ett lin styrt plan som jag blev yr i huvudet av och sedan började med RC plan. Några år tog mopederna över när min grabb blev 15 men numera blir det mycket flyga av.

Sedan tog det en 15 år till innan jag först skaffade ett lin styrt plan som jag blev yr i huvudet av och sedan började med RC plan. Några år tog mopederna över när min grabb blev 15 men numera blir det mycket flyga av.
En gammal polare som drog med mig på Lin körning och sen hela Upplandsväsby rc flyg gänget. De var helt galna, planen var stora som fan, de maskinerna var Värre än lin gängets bröl motorer.
En eftermiddag där var man helt förstörd. Men just att planen var kroppen som en mc i storlek, när nån tappa ner en blev det mycket balsaträ bitar.
Ahh det underbara tidiga 1980talet.
En eftermiddag där var man helt förstörd. Men just att planen var kroppen som en mc i storlek, när nån tappa ner en blev det mycket balsaträ bitar.
Ahh det underbara tidiga 1980talet.
Skaffade den här kärran för lite enkel avkopplande flygning.
Premiär flygningen avklarad, behövde lite trimning men annars ok. Men flög snabbare än jag trott med tanke på alla linor och stag. Och inte så lätt att landa. En genom läsning på forum om vad ägare skriver om modellen gav att omdömet var hos de flesta att det inte är en modell för ovana flygare och att den är lurig att landa. Jag tänker montera klaffar på den, den är förberedd för det och de ägare som gjort det tycks var någorlunda överens om att det förbättra egenskaperna vid landningen. Leran på ving spetsen kom från min landning, som sagt inte så lätt att landa första gången när man inte vet hur maskinen reagerar i låg fart, visade sig vilja doppa en vingen så den tog i och kärran snurrade runt men utan skador 
Film från vm i Sverige 1965. Då hade jag inte råd att köpa utrustningen... Men mycket känner jag igen från när jag lite senare tävlade, annan radio, där har mycket hänt
https://www.youtube.com/watch?v=1Cy24lZCLyE.
https://www.youtube.com/watch?v=1Cy24lZCLyE.
Youtube är underbara med allt man kan hitta där, särskilt innan moderna svingen sen. De var ej stora som man såg på 1980tal. Men detta var väl snabba saker i jämförelse. Kul och se ändå 

Fick titta i prisskåpet för att se när jag tävlade, -91 till 93 visade det sig vid snabb titt
Så senare än jag trodde men ändå ganska länge sedan... Men jobbet tog ju mer tid efter -94 så det stämmer nog bra.

Vindstilla idag så jag passade på att flyga lite. Ht slutligen vågat mig på att landa med fullt klaffutslag, kört med halvt utslag tidigare. Belöningen är fantastiskt fina landningar, känns bra att behärska den biten ordentligt. Fanns ju en tid när jag tänkte att när jag går i pension skall jag flyga varje dag när vädret tillåter, sedan vaknade moped intresset igen. Nu är jag tillbaka till att flyga varje dag när vädret är bra men det beror mycket på att el motorerna slagit igenom, så enkelt nu att ta flygplan och sändare och gå över vägen till mitt fält, ansluta batteriet och köra. Efteråt bara att plocka ur batteriet och ansluta till laddaren och starta laddningen, driftkostnaden är försumbar. Kör ju en del med metanol motorer, har ju fortfarande bränsle kvar sedan jag tävlade och det tycks inte åldrats
Men större apparat att köra med det och söligt med bränsle och olja. Har ju bensin motorer i största kärrorna, lite enklare men fortfarande söl med brandfarlig oljeblandning. Så el drift är bäst för mig så länge kärrorna inte blir för stora, då rusar kostnaden iväg så bensin motorerna kan konkurrera igen.

Har redan för många moddel flygplan på lager men kunde inte motstå ett till för 118 kr.
Är en ganska tung modell, stabilt byggd...
Utan motor och radio utrustning så jag skruvade dit elmotor och servon och övriga tillbehör. Första testflygningen blev lite darrig, inte helt lätt att få till tyngd punkten rätt när man skiftar från förbrännings motor till elmotor. Men efter skruvat dit en vikt i botten på motor kåpan blev det bättre och nu flyger den bra, enda är att landnings hastigheten är hög, ligger nog på en 20 km/h när jag sätter hjulen på marken så gäller att hålla tungan rätt i munnen och styra rätt på marken också 
Grattis, hur många plan har du?
Ingen aning, 8 aktuella i sändarens minne så åtta jag flyger regelbundet med. Sedan ungefär lika många som saknar mottagare så det är lite jobb att få ingång dem. Det har blivet så att jag nästan bara flyger med el och metanol och bensin motorerna får vila så här års. Helt enkelt lättare att stoppa in ackarna och flyga och sätta på laddning efteråt...