Sachs 50/4 växellåda
-
Sachs 50/4 växellåda
Hej alla, jag har ett dåligt drev på växel nr 4(minsta drevet), dom är slut hos alla leverantörer tyvärr.
saken är att den är naggat i kanten på alla på ena sidan men övriga är bra, skulle det funka om man vänder det drevet så det dåliga kommer nedåt för då känna det som det kommer funka mellan trean och fyran ändå, det jag funderar mest på är att växelkilen ligger inte på till 100% i fjärde drevet men ändå rätt mycket, och shimsar man rätt blir det ju inte mycket spel så den kan glida ur så att säga så det rycker i växeln.
Himla svårt att förklara hoppas ni fattar. hehe
saken är att den är naggat i kanten på alla på ena sidan men övriga är bra, skulle det funka om man vänder det drevet så det dåliga kommer nedåt för då känna det som det kommer funka mellan trean och fyran ändå, det jag funderar mest på är att växelkilen ligger inte på till 100% i fjärde drevet men ändå rätt mycket, och shimsar man rätt blir det ju inte mycket spel så den kan glida ur så att säga så det rycker i växeln.
Himla svårt att förklara hoppas ni fattar. hehe
Re: Sachs 50/4 växellåda
Det finns inte plats mellan dreven om du vänder det åt fel håll, då får du i två vxl samtidigt.
Har du inte rasat lådan innan så lär den göra det då.
Har du inte rasat lådan innan så lär den göra det då.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
-
Drevet får väl samma liggyta mot det 3 drevet oavsett håll?
Men som mopedrenoveringar sa funkar det inte så plocka isär igen för det är ju en del av hobbyn vi har.

Men som mopedrenoveringar sa funkar det inte så plocka isär igen för det är ju en del av hobbyn vi har.
-
-
Tror jag lyckades få med en bild, är ju oerfaren av denna sajt.
Men det tråkiga är att drevet finns inte hos återförsäljarna och dom jag frågat så verkar det dröja innan dom för tag i några drev, en ny växellåda kostar ju över 3 tusen.
Men annars får den väl ligga på hyllan för framtiden.
Men det tråkiga är att drevet finns inte hos återförsäljarna och dom jag frågat så verkar det dröja innan dom för tag i några drev, en ny växellåda kostar ju över 3 tusen.
Men annars får den väl ligga på hyllan för framtiden.
Har växelådan varit i vedbon? Den är ju full med bös...
Utsidan på drevet spelar ingen roll det är på insidan, vid dragkilen.
Om du vänder det åt fel håll så kommer kilen att vars i ingrepp på båda drevet samtidigt och iom det kommer något att gå sönder om du kör.
Har du tur går endast dragkilen i värsta fall rasar det både kil drev samt motorblocken då drevet pressar isär lagerlägena.
Din skada på utsidan kan inte spela någon större roll för funktionen, men det kan bli oljud.
Detta är troligen fel justerat axialspel eller läge för alla drevet är ju i ständigt ingrepp, som har orsakat skadan.
Hur ser drevet och kilen ut på insidan?
Det är det som har betydelse för funktionen inget annat
Det är kilen som växlar vilket drev som är låst mot utgående axel.
Om du vänder det åt fel håll så kommer kilen att vars i ingrepp på båda drevet samtidigt och iom det kommer något att gå sönder om du kör.
Har du tur går endast dragkilen i värsta fall rasar det både kil drev samt motorblocken då drevet pressar isär lagerlägena.
Din skada på utsidan kan inte spela någon större roll för funktionen, men det kan bli oljud.
Detta är troligen fel justerat axialspel eller läge för alla drevet är ju i ständigt ingrepp, som har orsakat skadan.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Se gärna min tråd där jag bygger om en treväxlad motor till fem vxl så kanske det ljusnar lite
-
Mixter skrev: ↑16 jan 2025, 13:09 Har växelådan varit i vedbon? Den är ju full med bös...
Den kommer från tradera vilket kanske är samma sak som vedbon

Ta en bild på drevet så här och där ser du varför du inte kan vända det om med.det högra
Det är.av högsta vikt att denna är hel om växlarna ska fungera felfritt.
-
Jag förstod vad du menade med ritningen du visade plus att jag gick ner i garaget då direkt och kollade och såg skillnaden.
Det får bli en 3 växlad av den i stället för sånt har jag över.
Tack för svaren.
Jag sparade din ritning, såna är ju super att ha, svåra att hitta på nätet.
Det får bli en 3 växlad av den i stället för sånt har jag över.
Tack för svaren.
Jag sparade din ritning, såna är ju super att ha, svåra att hitta på nätet.