Bytte till mig en Crescent E-Type ifrån 1974 sensommaren 2023. Den var i så uruselt skick, så många hemska lösningar, sliten, ful lack, en extremt sliten 2vxl hand Sachs-motor satt i ramen?
Släpade hem den och började spåna i huvudet hur den skulle se ut? Jag ville ha en ”ligist-moppe” med högt styre och lite 70tals ungdoms-stuk. Så jag började göra iordning den, skaffade ett högt aphäng, coola däck, fick fram original-färgen (den läckra piratröda!), och köpt mig en högerdrevad Sachs 50S motor med 6!!! Växlar och 50cc Mahle 6,25hp cyl.
Hade den färdig tills Chicken Race i Alingsås på långfredagen 2024. Körde rallyt och den var ju rolig? Men NÄ?! Det coola ligist-stuket var INGET för mig! Så jag började plocka ner den igen… Och fick lite inspiration utav andra.
Jag ville att den låg och SNYGG!
Så jag ekrade upp mig två nya hjul,
Framhjulet blev med ett LELEU 160mm nav, bak 120mm, Kyra 17”x1,85” ALU-fälgar.
Framgaffeln kommer ifrån en Yamaha RD125 -77. Lite modifierad för att passa framhjul.
Svingen ifrån en Monark TTS125cc, lika så bakre rambågen.
Kortade skärmarna, ett litet nätt SNYGGT M-styre.
Egentillverkade hjulaxlar, lagerskålar, distanser ur svarven, YSS-dämpare.
En vrålapa-pipa, Dellorto 19mm förgasare, STORT skumfilter ifrån KX60.
Och sist men inte minst! NYA fina Metzeler ME22 däck fram och bak! + många fler små detaljer som gör sitt!
Stressade ihop mopeden precis innan semestern förra året så jag kunde köra mitt första rally i dess nya skrud! Och den dess har det blivit några mil på den!
Fortfarande 50cc 6,25hp cyl. Den gör lite drygt 92km/h med mig på enligt GPS. Planen är att fila lite i cylindern och ev prova en annan pipa, så jag kan lyckas pressa upp den till 100km/h med 50cc. (Notera att jag själv har gått ner 10kg ca), så målet bör förhoppningsvis kunna gå att nå?
Lyckas jag med det så överväger jag att ev montera på 80cc så man kan hålla den normala trafikrytmen utan att behöva plåga ihjäl den ”lille” Stor-Sachsen allt för mycket.
Jag har byggt några E-Typer tidigare men detta får jag säga är mitt mest lyckade och snyggaste bygge hittills!
Och jag har gjort ALLTING själv förutom att fått hjälp att TIG-svetsa en alu-klack på ena gaffelbenet som broms-stopp för LELEU 160 skölden. Då jag ej äger en TIG-svets… Ännu…
Detta var den ”korta” berättelsens om min E-Type, som förhoppningsvis aldrig kommer säljas, utan enbart uppgraderas genom åren och förbättras.
Bifogar några bilder på den hur den såg ut när jag skaffade den, hur första versionen blev och hur version två blev/är i nuläget!
